Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Level of Parental Contribution For High Achieving Students’ Academic Success

Yıl 2015, Cilt: 15 Sayı: 3, 9 - 21, 01.09.2015
https://doi.org/10.18037/ausbd.77527

Öz

There are some factors in and out of schools that affect students’ school success. Family is the basic influental factor on children’s school success. Families could have provide crucial support to their children’s school success both by building meaningful communication with children and cooperation with school. The purpose of this study is to investigate to what extend families of successful children have influence on their children’s school success; whether the families spend extra support to contribute children’s success or not. It employed a qualitative research method of phenomenology to collect and analyse the interpretations and meanings of parents due to the interpretive, meaning-making nature of this study based on the philosophical assumption that research is socially constructed activity and the goal of research is an understanding of a particular situation or context. Five parents, (three males, two females) included the study with purposive homogenous sampling procedure whose children were successful of top level in their classes at the grade of 6, 7, 8 in various elementary schools. It was revealed that there are some more significant factors such as motivation and individual abilities that influence and shape students’ school success more than family support.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E., Namlu, A.G. (1998). Dal Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımında Öğretim Lideri Olarak Okul Yöneticilerinin Etkileri, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi, VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 617-627, Cilt 2, Konya.
  • Ağaoğlu, E., Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2002). Okul Yöneticisi Yeterliklerine Dayalı Eğitim Programı Önerisi, Hizmet Öncesi -Hizmet İçi Eğitim, 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempoz- yumu, 145-157, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilim- leri Fakültesi Yayınları, 191, Ankara.
  • Ahioğlu, Ş. (2006). “Öğretmen ve Veli Görüşlerine Göre Farklı Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin İlköğ- retim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Yazma Sürecini Etkileme Biçiminin Değerlendirilmesi” (Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Arslan, S. (2008). “Ailenin İlköğretim II. Kademe Öğ- rencilerinin Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi” (Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ”, İstanbul.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul-Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışma, Manas Üni- versitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Aydoğan, İ.(2006). İlköğretim Okullarında Okul-Çev- re İlişkilerinin Düzeyi, Sosyal Bilimler Araştırmala- rı Dergisi, 2, 121-136.
  • Balkar, B. (2009). Okul-Aile İşbirliği Sürecine İlişkin Veli ve Öğretmen Görüşleri Üzerine Nitel Bir Ça- lışma, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 3 (36), 105-123.
  • Bayrak, C. (2003). Bir Sistem Olarak Okul, Öğretmen- lik Mesleğine Giriş, İçinde Editörler Ö. Demirel-Z. Kaya, 3. Basım, Ankara: Pegem A.
  • Bayrak, C., Terzi, Ç. (2004). Okul Yöneticilerinin Giri- şimcilik Özelliklerinin Okullara Yansımaları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malat- ya.
  • Beydoğan, Ö. (2006). Eğitim Sürecine Katılmalarına Yönelik Modeller ve Yaklaşımlar, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 7 (1), 75-90.
  • Constantino, S. M. (2002). High School Studet Perspec- tives on the Interaction Between Family Involvement and Peer Relationship on Their Own School Enga- gement Practice, Dissertation submitted to the Fa- culty of the Virginia Polytechnic Institute and Ata- te University, Virginia.
  • Corbin, J., Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Re- search, Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 3rd Edition, Los Angeles: Sage.
  • Cüceloğlu, D. (1999). Savaşçı, İstanbul: Sistem.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim-Online 2 (2), 28-34.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Aile İşbirliği İle Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişki, Hacettepe Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 33-39.
  • Genç, S. (2005). İlköğretim 1. Kademedeki Okul Aile İşbirliği ile ilgili Öğretmen ve Veli Görüşleri, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 227- 243.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde Okul Aile İşbirliğinin Geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 7, 204-209.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde Çocuk Başarısı İçin Okul-Aile İşbirliği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yedi- tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstan- bul.
  • Gümüşeli, A. (2004). Ailenin Katılım ve Desteğinin Öğrenci Başarısına Etkisi, Özel Okullar Birliği Bül- teni, 2 (6), 14-17.
  • Doğru, Ç. (2005). Okul – Öğretmen – Aile İşbirliğinin Sınıf Yönetimine Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Herndon, M. K. (2001). The Role of Family in the Suc- cessof African American Collage Students, Dis- sertation submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and Atate University, Virgi- nia.
  • Kaysılı- Keçeci, B. (2008). Akademik Başarının Art- tırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi.9 (1) 69-83
  • MEB. (2008). Öğrencilerin Televizyon İzleme Alışkan- lıkları, Ankara. EARGED.
  • Oğuz, O. (2008) Öğretmen Aile İşbirliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü, İstanbul.
  • UNICEF. (2007). Okul Öncesi Eğitimde Bilgi Tutum ve Uygulama Araştırması, UNICEF, 2007.
  • Pehlivan, İ. (2001). Ailenin Çocuğun Okuldaki Eğitimi- ne Katılım Sorunları ve Katılımın Sağlanması İçin Alternatif Model, Milli Eğitim Basımevi. Ankara
  • Powell, D. R. (1999). Early childhood development. In A.J. Reynolds, H.J. Walberg, (Eds.), Promoting po- sitive outcomes in children, 45-71, Washington, DC: CWLA.
  • Raty, H., Kasanen, K. (2010). A Seven-Year Follow-Up Study on Parents’ Expectations of Their Children’s Further Education, Journal of Applied Social Psychology, 40 (11), 2711–2735.
  • Suh-Ruu, O., Reynolds, A. J. (2005). Preschool Educa- tion and School Completion, Encyclopedia on Early Childhood Development, Centre of Childhood Development.
  • ECEC, (2004). Early Childhood Education and Care in Finland, Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health, 14, Helsinki, Finland.
  • Seçer Z., Sarı H., Olcay O. (2008). Anne Tutumlarına Göre Okulöncesi Dönemdeki Çocukların Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgilerinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 539-557.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Per- formans Görevlerindeki Başarıları İle Ailelerinin Eğitim-Öğretim Çalışmalarına Katılım Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şimşek, H., Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde Veli Ka- tılımı: Öğretmen-Veli-Psikolojik Danışman Üçge- ni İlköğretim-Online (1), sf. 12-16
  • Şişman, M. (2010). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pe- gem A.
  • Ünüvar, P. (2010). Aile Katılımı Çalışmalarına Yönelik Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırıl- ması, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (3), 719-730.
  • Vural, B. (2005). Öğrencinin Başarısı İçin Aile-Okul Birlikteliği, 3. Baskı, İstanbul: Hayat
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler, 5. Baskı, Ankara: Seçkin.

Akademik Başarıları Yüksek Olan Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Ailelerinin Katkıda Bulunma Biçimleri

Yıl 2015, Cilt: 15 Sayı: 3, 9 - 21, 01.09.2015
https://doi.org/10.18037/ausbd.77527

Öz

Ailelerin çocuklarının akademik başarısı üzerinde etkisi son yıllarda daha fazla çalışmaya konu olmaktadır. Özellikle başarılı öğrenciler üzerinde aile katkısı araştırılmakta ve öğretim sürecinde daha fazla gündeme gelmektedir. Bu araştırmanın amacı akademik başarıları yüksek olan öğrencilerin ailelerinin, çocuklarının başarılarına katkıda bulunma çabaları ve bu çabalarının düzeyini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni ile yürütülen çalışmada Düzce ilinde, akademik başarı ortalaması 5 olan, üç farklı okuldan 5 öğrenci belirlenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik (homojen) örnekleme yöntemi ile Düzce ilinin değişik semt ve köylerinde 6. 7. ve 8. sınıftaki akademik başarısı yüksek beş öğrenci velisiyle 2010-2011 Eğitim öğretim yılında yarı yapılandırılmış formlar ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin başarılarında içsel güdülenmenin ve yeteneklerinin aile ilgisinden daha anlamlı olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E., Namlu, A.G. (1998). Dal Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımında Öğretim Lideri Olarak Okul Yöneticilerinin Etkileri, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi, VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 617-627, Cilt 2, Konya.
  • Ağaoğlu, E., Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2002). Okul Yöneticisi Yeterliklerine Dayalı Eğitim Programı Önerisi, Hizmet Öncesi -Hizmet İçi Eğitim, 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempoz- yumu, 145-157, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilim- leri Fakültesi Yayınları, 191, Ankara.
  • Ahioğlu, Ş. (2006). “Öğretmen ve Veli Görüşlerine Göre Farklı Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin İlköğ- retim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Yazma Sürecini Etkileme Biçiminin Değerlendirilmesi” (Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Arslan, S. (2008). “Ailenin İlköğretim II. Kademe Öğ- rencilerinin Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi” (Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ”, İstanbul.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul-Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışma, Manas Üni- versitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Aydoğan, İ.(2006). İlköğretim Okullarında Okul-Çev- re İlişkilerinin Düzeyi, Sosyal Bilimler Araştırmala- rı Dergisi, 2, 121-136.
  • Balkar, B. (2009). Okul-Aile İşbirliği Sürecine İlişkin Veli ve Öğretmen Görüşleri Üzerine Nitel Bir Ça- lışma, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 3 (36), 105-123.
  • Bayrak, C. (2003). Bir Sistem Olarak Okul, Öğretmen- lik Mesleğine Giriş, İçinde Editörler Ö. Demirel-Z. Kaya, 3. Basım, Ankara: Pegem A.
  • Bayrak, C., Terzi, Ç. (2004). Okul Yöneticilerinin Giri- şimcilik Özelliklerinin Okullara Yansımaları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malat- ya.
  • Beydoğan, Ö. (2006). Eğitim Sürecine Katılmalarına Yönelik Modeller ve Yaklaşımlar, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 7 (1), 75-90.
  • Constantino, S. M. (2002). High School Studet Perspec- tives on the Interaction Between Family Involvement and Peer Relationship on Their Own School Enga- gement Practice, Dissertation submitted to the Fa- culty of the Virginia Polytechnic Institute and Ata- te University, Virginia.
  • Corbin, J., Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Re- search, Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 3rd Edition, Los Angeles: Sage.
  • Cüceloğlu, D. (1999). Savaşçı, İstanbul: Sistem.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim-Online 2 (2), 28-34.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Aile İşbirliği İle Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişki, Hacettepe Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 33-39.
  • Genç, S. (2005). İlköğretim 1. Kademedeki Okul Aile İşbirliği ile ilgili Öğretmen ve Veli Görüşleri, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 227- 243.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde Okul Aile İşbirliğinin Geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 7, 204-209.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde Çocuk Başarısı İçin Okul-Aile İşbirliği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yedi- tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstan- bul.
  • Gümüşeli, A. (2004). Ailenin Katılım ve Desteğinin Öğrenci Başarısına Etkisi, Özel Okullar Birliği Bül- teni, 2 (6), 14-17.
  • Doğru, Ç. (2005). Okul – Öğretmen – Aile İşbirliğinin Sınıf Yönetimine Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Herndon, M. K. (2001). The Role of Family in the Suc- cessof African American Collage Students, Dis- sertation submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and Atate University, Virgi- nia.
  • Kaysılı- Keçeci, B. (2008). Akademik Başarının Art- tırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi.9 (1) 69-83
  • MEB. (2008). Öğrencilerin Televizyon İzleme Alışkan- lıkları, Ankara. EARGED.
  • Oğuz, O. (2008) Öğretmen Aile İşbirliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü, İstanbul.
  • UNICEF. (2007). Okul Öncesi Eğitimde Bilgi Tutum ve Uygulama Araştırması, UNICEF, 2007.
  • Pehlivan, İ. (2001). Ailenin Çocuğun Okuldaki Eğitimi- ne Katılım Sorunları ve Katılımın Sağlanması İçin Alternatif Model, Milli Eğitim Basımevi. Ankara
  • Powell, D. R. (1999). Early childhood development. In A.J. Reynolds, H.J. Walberg, (Eds.), Promoting po- sitive outcomes in children, 45-71, Washington, DC: CWLA.
  • Raty, H., Kasanen, K. (2010). A Seven-Year Follow-Up Study on Parents’ Expectations of Their Children’s Further Education, Journal of Applied Social Psychology, 40 (11), 2711–2735.
  • Suh-Ruu, O., Reynolds, A. J. (2005). Preschool Educa- tion and School Completion, Encyclopedia on Early Childhood Development, Centre of Childhood Development.
  • ECEC, (2004). Early Childhood Education and Care in Finland, Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health, 14, Helsinki, Finland.
  • Seçer Z., Sarı H., Olcay O. (2008). Anne Tutumlarına Göre Okulöncesi Dönemdeki Çocukların Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgilerinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 539-557.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Per- formans Görevlerindeki Başarıları İle Ailelerinin Eğitim-Öğretim Çalışmalarına Katılım Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şimşek, H., Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde Veli Ka- tılımı: Öğretmen-Veli-Psikolojik Danışman Üçge- ni İlköğretim-Online (1), sf. 12-16
  • Şişman, M. (2010). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pe- gem A.
  • Ünüvar, P. (2010). Aile Katılımı Çalışmalarına Yönelik Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırıl- ması, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (3), 719-730.
  • Vural, B. (2005). Öğrencinin Başarısı İçin Aile-Okul Birlikteliği, 3. Baskı, İstanbul: Hayat
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler, 5. Baskı, Ankara: Seçkin.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Aslanargun

Burcu Özakça Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2015
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aslanargun, E., & Özakça, B. (2015). Akademik Başarıları Yüksek Olan Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Ailelerinin Katkıda Bulunma Biçimleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 9-21. https://doi.org/10.18037/ausbd.77527