Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Popüler Kültür Ürünlerinde Mitolojik ve Dini Öğeler: İnsan Lekesi ve Housekeeping Örnekleri

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 4, 31 - 38, 15.12.2017
https://doi.org/10.18037/ausbd.417368

Öz

Bu makale popüler kültür ürünlerinde mitolojik ve dini anlatıların nasıl işlerlik kazandığını göstermeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla her ikisi de sinemaya uyarlanmış iki popüler edebi esere bakılmıştır. Bu eserlerden ilki Philip Roth’un İnsan Lekesi adıyla Türkçe’ye çevrilen The Human Stain isimli romanının film versiyonu diğeri ise Marilynne Robinson’un dilimize henüz çevrilmemiş romanı Housekeeping’dir. İnsan Lekesi Yunan mitolojisinden Oidipus mitinin çağdaş bir yorumudur ve modern trajediye bir örnek teşkil eder. Robinson’un romanı ise yaradılış anlatısındaki suda ölüm ve yeniden doğum mitlerini işlevselleştirir. Roman ataerkil toplumsal normları bükmek suretiyle var olabilen kadın kahramanlara adanmış gibidir 

Kaynakça

  • Alí Triana, J. (Yönetmen). (1996). Edipo Alcalde [Film]. Madrid: Sociedad General de Televisión, S.A., Le Studio Canal+, Caracol TV, Tabasco Films.
  • Barthes, R. (2011). Çağdaş Söylenler. Tahsin Yücel (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Bentond, R. (Yönetmen) .(2003). İnsan Lekesi [Film]. USA. Miramax.
  • Del Ama, J. C. (2009). Everyone Knows: Public Opinion in Philip Roth›s Contemporary
  • Campbell, J. ve Moyers, B. (1988) . The Power Myth. New York: Doubleday.
  • Campbell J. (2004). The Hero with a Thousand Faces. Princeton: Princeton Üniversitesi Matbaası. dictionary.reference.com (…) “spook” (http://dictionary.reference.com/browse/spook?s=t) Çevrimiçi erişim: 15 Mayıs 2014.
  • Gernes, s. (1991) Transcendent Women: Uses of the Mystical in Margaret Atwood’s Cat’s Eye and Marilynne Robinson’s Housekeeping. Religion & Literature. Reconstructing the Word: Spirituality in Women’s Writing 23 (3), s. 143-165 Çevrimiçi erişim: 15 Mayıs 2015.
  • Girard, R. (2003). Şiddet ve Kutsal. Necmiye Alpay (Çev.). İstanbul: Kanat.
  • Hecht, R. D. (2004). Private devotions and sacred heart of Elvis: the Durkheimians and the (re)turn of the sacred. Roger Friedland ve John Mohr (Der.) Matters of Culture / Cultural Socialogy in Practice içinde (s.157-183) . Cambridge: CUP.
  • Kaıvola, K. (1993). The Pleasures and Perils of Merging: Female Subjectivity in Marilynne Robinson’s Housekeeping. Contemporary Literature 34(4), s. 671- 690. JSTOR Arts and Sciences.
  • Kelly, A. (2010). Imagining Tragedy: Philip Roth’s The Human Stain.” Philip Roth Studies 6(2), s.189-205.
  • Kirkby, J. (1986). Is There Life After Art? The Metaphysics of Marilynne Robinson’s Housekeeping. Tulsa Studies in Women’s Literature 5, s. 91-109.
  • Latz, A. B. (2011). Creation in the Fiction of Marilynne Robinson. Literature and Theology 25(3), s. 283-296. Humanities International Complete.
  • Leeming D. (2005). The Oxford Companion to World Mtythology. New York: OUP.
  • Merriam- Webster (2015). http://www.merriam-webster.com/dictionary/deliver.
  • Nisbet, G. (2006). Ancient Greece in Film and Popular Culture. Bristol, Phoenix Press.
  • Özden, K. (2013). V for Vendetta’da Mitolojik Ögeler, Simgeler ve Ritler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 2(1), s. 190, 214.
  • Perlich J. ve Whitt, D. (2008) Sith, Slayers, Stargates, + Cyborgs: Modern Mythology in the New Millenium. New York: Peter Lang.
  • Powell, A. D. (2005). Passing for Who You Really Are: Essays in Support of Multiracial Whiteness, Palm Coast: Backintym.
  • Rankine, P. D. (2005). Passing As Tragedy: Philip Roth’s The Human Stain, The Oedipus Myth, and the Self-Made Man. Critique 47(1), s. 101-112. Academic Search Complete.
  • Ravits, M. (1989). Extending the American Range: Marilynne Robinosn’s Housekeeping. American Literature 61(4), s. 644-666. Humanities Source.
  • Robinson, M. (2001). Housekeeping. New York: Picador.
  • Roth, P. (2001). The Human Stain. Vintage. Rowland, R. C. (1990). On mythic criticism. Communicaiton Studies, 41(2), s. 101-116.
  • Ryan, M. (1991). Marilynne Robinson’s Housekeeping: The Subversive Narrative and the New American Eve. South Atlantic Review 56(1), s. 79-86. JSTOR Arts and Sciences.
  • Staels, H. (2009) The Penelopaid and Weight: Contemporary Parodic and Burlesque Transformations of Classical Myths. College Literature, 36(4),s. 100-118. Project MUSE.
  • Sophokles (2012). Kral Oidipus Bedrettin Tuncel (Çev.). İstanbul, İş Bankası Yayınları. Tragedy The Human Stain. Philip Roth Studies 5(1), s. 93-110. Humanities Source. Çevrimiçi erişim: 7 Aralık. 2012.
  • Tuğrul, S. (2010). Ebedi Kutsal Ezeli Kurban: Çok Tanrılıktan Tek Tanrılığa Kutsal ve Kurbanlık Mekanizmaları. Ankara: İletişim.
  • Umurhan, O. (2012). Heavy Metal Music and the Appropriation of Greece and Rome. Sylectra Classica, 23, s. 127-152. Project MUSE.
  • Updike, J. (1989). Self-Consciousness: Memoirs. New York: Knopf.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okt. Özlem Atar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Atar, O. Ö. (2017). Popüler Kültür Ürünlerinde Mitolojik ve Dini Öğeler: İnsan Lekesi ve Housekeeping Örnekleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 31-38. https://doi.org/10.18037/ausbd.417368