Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebenin Ekonomi Politiği: İç Dinamikler

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı, 125 - 146, 15.11.2016
https://doi.org/10.18037/ausbd.417440

Öz

Ekonomik ve politik düşünce ve sistemlerin bir uzantısı olan muhasebe görünüşte kamunun tümüne hizmet etmekle birlikte, özünde temel olarak ekonomik ve politik iktidarı elinde bulunduran şirketler dünyası ile onun yatırımcı ve alacaklılarının talep ve gereksinimlerini gözetmektedir. Ekonomi ve politikanın muhasebeyi biçimlendirmesi, ekonomik ve politik güçlerin de muhasebe düzenlemelerini yapması olgusu uygulamada en iyi ve belirgin biçimde kural konulması ve standartların oluşumu süreçlerinde gözlenmektedir. Nitekim söz konusu süreçler genellikle üst yönetiminde politik otorite olarak yasama organının, orta yönetiminde gözetimci olarak öz düzenleyici kuruluşların ve alt yönetiminde ise uygulamacı olarak standart oluşturucuların olduğu ekonomik ve politik bir yapı tarafından yönetilmektedir. Standart oluşturma süreci muhasebenin salt normlar ve yöntemlerden ibaret olmadığını, sosyal, ekonomik ve politik faktörleri de veri olarak aldığını ve daha önemlisi söz konusu faktörlerin standart oluşumunun temel belirleyicileri olduğunu göstermektedir. Ulus-devletin son onay ve başvuru makamı olarak varlığı bir olgu olduğuna ve ulus-devlet ekonomik ve politik sistem tarafından biçimlendirildiğine göre, standart oluşturma sürecinin kaçınılmaz olarak ekonomik ve politik çıkar ve baskılara açık kalacağını önceden bilmek, dolayısıyla bu gerçekliği sorunlu bir konu olarak değerlendirmek ve salt standart oluşturma sürecini demokratikleştirmeye odaklanmak yerine eşzamanlı olarak ekonomi ve politikayı daha demokratik bir yapıya kavuşturmak ve standart oluşturma sürecinin böylesi geniş ve demokratik bir ortamda kendi içinde ve teknik olarak da daha demokratik biçimde çalışmasını sağlamak gerekmektedir. 

Kaynakça

  • Allen A., Abigail M., Ramanna, K. (2013). Towards an understanding of standard setters. Journal of Accounting and Economics, Article in Press, 1-25.
  • Ballwieser, W. (2004). The Limitations of Financial Reporting. Chriastian Leuz (Ed.), Dieter Pfaff (Ed.), Anthony Hopwood (Ed.), The Economics and Politics of Accounting: Institutional Perspectives on Research Trends, Policy and Practiceiçinde (s. 58-77). New York: Oxford University Press.
  • Bengston, E. (2011). Repoliticization of accounting standard setting. Critical Perspectives on Accounting 22, 567-80.
  • Bertomeu, J., Magee, R.P. (2011). From low quality reporting to financial crises. Journal of Accounting and Economics 52, 209-27.
  • Bhimani, A. (2008). The role of crisis in reshaping the role of accounting. Journal of Accounting and Public Policy 27, 444-54.
  • Briloff, A.J. (1972). Unaccountable Accounting: Games Accountants Play. New York: Harper and Row Publishers.
  • Briloff, A.J. (1976). More Debits than Credits: The Burnt Investor’s Guide to Financial Statements. New York: Harper and Row Publishers.
  • Briloff, A.J. (1981). The Truth about Corporate Accounting. New York: Harper and Row Publishers.
  • Bromwich, M. (2004). Aspects of the Future in Accounting: The Use of Market Prices and Fair Values in Financial Reports. Chriastian Leuz (Ed.), Dieter Pfaff (Ed.), Anthony Hopwood (Ed.), The Economics and Politics of Accounting: Institutional Perspectives on Research Trends, Policy and Practice (s. 32-57). New York: Oxford University Press.
  • Catchpowle, L., Cooper, C., Wright, A. (2004). Capitalism, states and ac-counting. Critical Perspectives on Accounting 15, 1037-58.
  • Chatsfield, M. (1977). A History of Accounting Thought. New York: E. Krieger Publishing Co. Inc.
  • Chwastiah, M., Lehman, G. (2008). Accounting for war. Accounting Forum 32, 313-26.
  • Compin, F. (2008). The role of accounting in money laundering and money dirtying. Critical Perspectives on Accounting 19, 591-602.
  • Ezzamel, M., Hyndman, N., Johnsen, A., Lapsley, I. (2008). Accounting in Politics: Devolution and Democratic Accountability. New York: Routledge, Taylor&Francis Group.
  • Gerboth, D.L. (1973). Research, Institution and Politics in Accounting Inquiry. The Accounting Review, Vol. XLVIII, July 1973, No.3, 475-82.
  • Gilens, M., Benjamin I.P. (2014). Testing Theories of American Politics: Elites, Interest Groups, and Average Citizens. forthcoming Fall 2014 in Perspectives on Politics,http://www.polisci.northwestern.edu/people/documents/TestingTheoriesofAmericanPoliticsFINALforProduction6March2014.pdf.
  • Hopwood, A., Miller, P. (1994). Accounting as Social and Institutional Practice. New York: Cambridge University Press.
  • Horngren, C.T. (1973). The marketing of accounting standards. The Journal of Accountancy, October 1973, 61-6.
  • Hulle, K.v. (2004). From Accounting Directives to International Accounting Standards. Chriastian Leuz (Ed.), Dieter Pfaff (Ed.), Anthony Hopwood (Ed.), The Economics and Politics of Accounting: Institutional Perspectives on Research Trends, Policy and Practice (s. 349-75). New York: Oxford University Press.
  • Johnston, D., Denis A. J. (2006). How does accounting fit into a firm’s political strategy ?. Journal of Accounting and Public Policy 25, 195-228.
  • King, A.T. (2006). More than a Numbers Game: A Brief History of Accounting. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
  • Macintosh, N.B. (2005). Accounting, Accountants and Accountability: Poststructuralist Positions. New York: Routledge.
  • McLeay, S., Ordelheide, D., Young, S.E. (2000). Constituent lobbying and its impact on the development of financial reporting regulations: evidence from Germany. Accounting, Organizations and Society 25 (1), 79-98.
  • Mook, L. (2013). Social Accounting for the Social Economy. Laurie Mook (Ed.), Accounting for Social Value (s. 249-259). Toronto: University of Toronto Press.
  • Mook, L., Pstross, M. (2013). Social Accounting: Lessons Learned for the Road Ahead. Laurie Mook (Ed.), Accounting for Social Value (s. 5-28). Toronto: University of Toronto Press.
  • Oehr, T.F., Zimmerman, J. (2012). Accounting and the welfare state. Critical Perspectives on Accounting 23, 134-52.
  • Oguri, T. (2005). Functions of accounting and accounting regulation: alternative perspectives based on Marxian economies. Critical Perspectives on Accounting 16, 77-94.
  • Palmrose, Z.V. (2009). Science, Politics and Accounting. The Accounting Review Vol.84. No.2. 281-97.
  • Ruff, K. (2013). The Role of Intermediaries in Social Accounting: Insights from Effective Transparency Systems. Laurie Mook (Ed.), Accounting for Social Value (s. 230-48). Toronto: University of Toronto Press.
  • Solomons, D. (1986). The Social Impact of Accounting. Financial Executives International, Oct.86. 20-3.
  • Solomons, E. (1978). The Politicization of Accounting. The Journal of Accountancy, November 1978. 65-72.
  • Sunder, S. (2005). Minding our manners: Accounting as social norms. The British Accounting Review 37, 367-87.
  • Tinker, T. (1985). Paper Prophets: A Social Critique of Accounting. New York: Prager Publishers, CBS Educational and Professional Publishing.
  • Wagenhofer, A. (2011). Towards a theory of accounting regulation. Journal of Accounting and Economics 52, 228-34.
  • Walker, M. (2010). Accounting for varieties of capitalism. The British Accounting Review 42, 137-52.
  • Zimmerman, J., Werner, J.R., Volmer, P.B. (2008). Global Governance in Accounting: Rebalancing Public Power and Private Commitment. New York: Palgrave MacMillan.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Canol Kandemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2016
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Kandemir, Y. D. D. C. (2016). Muhasebenin Ekonomi Politiği: İç Dinamikler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(Özel Sayı), 125-146. https://doi.org/10.18037/ausbd.417440