Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermaye Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 1, 13 - 26, 21.03.2019
https://doi.org/10.18037/ausbd.550238

Öz




Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeylerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Erzincan il merkezinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan öğretmenler arasından rastgele örneklem yöntemiyle seçilen toplam 217 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma t-testi ve tek yönlü ANOVA teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeyleri oldukça yüksek çıkmıştır. Pozitif psikolojik sermaye alt boyutları açısından öğretmenlerin en yüksek ortalamaya sahip oldukları boyut, “güven” boyutu olmuştur. Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeyleri cinsiyetlerine göre “öz yeterlilik” boyutunda erkek öğretmenlerin lehine anlamlı bir farklılık gösterirken, “umut”, “psikolojik dayanıklılık”, “iyimserlik” boyutlarında ise anlamlı bir farklılık göstermemiştir. 

Kaynakça

  • Akdoğan, A. ve Polatçı, S. (2013). Psikolojik sermayenin performans üzerindeki etkisinde iş aile yayılımı ve psikolojik iyi oluşun etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1). 273-293.
  • Akçay, V. H. (2012). Pozitif psikolojik sermayenin iş tatmini ile ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1). 123-140.
  • Altınkurt, Y., Ertürk, A., ve Yılmaz, İ. (2015). Öğretmenlerin Psikolojik Sermayeleri ile Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Journal of Teacher Education and Educators, 4(2), 166-187.
  • Araz, Y. (2013). Pozitif psikolojik sermayenin iş yaşamına etkisi üzerine yapılmış çalışmaların içeriksel analizi. Yüksek Lisans Tezi. Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Avey, J. B., Luthans, F., Smith, R. M., and Palmer, N. F. (2010). Impact of positive psychological capital on employee well-being over time. Journal Of Occupational Health Psychology, 15(1). 17-28.
  • Aydın, A., Yılmaz, K., ve Altınkurt, Y. (2013). Eğitim yönetiminde pozitif psikoloji. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 1470-1490.
  • Battal, F. (2013). Psikolojik sermaye, dönüşümcü liderlik ve çalışanların yaratıcılığı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berberoğlu, N. (2013). Psikolojik sermayenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: bir alan araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cömert, Y., & Yürür, S. (2017). Pozitif Psikolojik Sermayenin Bir Belirleyicisi Olarak Algılanan Örgütsel Desteğin Rolü. Isletme ve Iktisat Calismalari Dergisi, 5(3), 17-34.
  • Çakmak, M. S., & Arabacı, İ. B. (2017). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının iş doyumları ve örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(62).
  • Çetin, F., Şeşen, H. ve Basım, H.N. (2013). Örgütsel psikolojik sermayenin tükenmişlik sürecine etkileri: Kamu sektöründe bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3). 95-107.
  • Çetin, F. ve H. N. Basım. (2011). Psikolojik dayanıklılığın iş tatmini ve örgütsel bağlılık tutumlarındaki rolü. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(3). 79-94.
  • Çetin, F., Hazır, K., ve Basım, H. N. (2013). Destekleyici örgüt kültürü ile örgütsel psikolojik sermaye etkileşimi: Kontrol odağının aracılık rolü. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(1). 31-52.
  • Çınar, E. 2011. Pozitif psikolojik sermaye’nin örgütsel bağlılıkla ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erkmen, T. ve Esen, E. (2012). Bilişim sektöründe çalışanların psikolojik sermaye düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi 14(2). 55-72.
  • Erkuş, A. ve Fındıklı, M. A. (2013). Psikolojik sermayenin iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 42(2). 302-318.
  • Genç, A. (2014). Psikolojik dayanıklılığın örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyetinde etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güler, B.K. ve Sarıipek, D. B. (2014). Psikolojik sermayenin çalışma hayatındaki etkileri. kocaeli üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi. http://www.turkmetal.org.tr adresinden 19.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Herbert, M. (2011). An exploration of the relationships between psychological capital (hope, optimism, self-efficacy, resilience), occupational stress, burnout and employee engagement. Unpublished Master’s thesis, University of Stellenbosch, South Africa.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Basım). Nobel yayın dağıtım. Ankara.
  • Kaya, A., Balay, R., ve Demirci, Z. (2014). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48). 47-68.
  • Kelekçi, H., ve Yılmaz, K. (2015). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayeleri ile yeterlik inançları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3). 992-1007.
  • Keser, S. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin otantik liderlik ve psikolojik sermaye özelliklerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keser, S., ve Kocabaş, İ. (2014). İlköğretim okulu yöneticilerinin otantik liderlik ve psikolojik sermaye özelliklerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 1-22.
  • Luthans, F., Luthans, K. W. and Luthans, B.C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1). 45-50.
  • Luthans, F., Youssef, C. M., and Avolio, B. J. (2006). Psychological capital: Developing the human competitive edge. Oxford University Press.
  • Luthans, F. ve Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: investing in people forcompetitive advantage. Organizational Dynamics 33(2). 143-160.
  • Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior 23(6). 695-706.
  • Ocak, M., Güler, M. ve Basım, H.N. (2016). Psikolojik sermayenin örgütsel bağlılık ve iş tatmini tutumları üzerine etkisi: Bosnalı öğretmenler üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1). 113-130.
  • Dirzyte, A., Patapas, A., Smalskys, V., and Udaviciute, V. (2013). Relationship between organizational commitment, job satisfaction, and positive psychological capital in lithuanian organizations. International Journal of Business and Social Science, 4(12), 115-122.
  • Peterson, S., Luthans, F., Avolio, B., Walumbwa, F., and Zhang, Z. (2011). Psychological capital and employee performance: a latent growth modeling approach. Personnel Psychology, 64(2), 427-450.
  • Polatçı, S. (2014). Psikolojik sermayenin görev ve bağlamsal performans üzerindeki etkileri: polis teşkilatında bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 14(1), 115-124.
  • Savur, N. (2013). Otantik liderlik ve çalışanların psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Karahisar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topkaya, Ö., & Korucu, G. Hizmetler Sektöründe Kadın Çalışanların İş Tatmin Düzeyleri ve Pozitif Psikolojik Sermaye Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Alan Araştırması. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 31-52.
  • Tösten, R. (2015). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tösten, R., ve Özgan, H. (2014). Pozitif psikolojik sermaye ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. EKEV Akademi Dergisi, 18(59). 429-442.
  • Uygungil, S., İşcan, Ö. F. (2018). Pozitif psikolojik sermaye, örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences Year, 2(31), 435-453.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr. Öğr. Üyesi Sinan Yalçın

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yalçın, D. Ö. Ü. S. (2019). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermaye Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 13-26. https://doi.org/10.18037/ausbd.550238

Cited By