Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Küreselleşme ve Eriyen Kolektif Aidiyetler

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: Özel Sayı, 73 - 88, 12.12.2019
https://doi.org/10.18037/ausbd.658896

Öz

Kimilerine göre kökleri çok daha kadim zamanlara götürülebilen küreselleşme, açgözlü endüstriyel toplumun literatüre kazandırdığı bir kavram olarak 3’üncü dünya ülkelerinde her geçen gün daha fazla etki ve ağırlığını hissettirmektedir. Dilleri, dinleri, kültürleri, yüzleri, mimikleri, renkleri ve kimlikleri yutarak, öğüttüğü her şeyi biçim, form ve tanımlarından arındıran küresel değirmen, dokunduğu her varlık ve bilgi türünü tektipleştirme konusunda son derece ustaca hareket etmektedir. Onun karşısında en güçlü kolektif hafızalar bile silinmekte, en kadim kültürlerin binlerce yıllık birikimi bir kalemde tozlaştırılarak, her gün yeniden üretilen postmodern ve tek kullanımlık değerler, günübirlik yaşanmak suretiyle her yeni güne yeniden başlayan öncesiz ve sonra kaygısı taşımayan geniş kitleler peydahlanmaktadır. Söz konusu kitleler, yaygın kitle iletişimi sayesinde kolay manipüle edilebilen, farkına varmadıklarından şikâyet etmedikleri ekonomik ve sosyal sömürü süreçlerine teşne, bir taraftan kimliksizliğin bütün özelliklerini barındırırken diğer yandan mikro kimliklerin savaşçıları olma konusunda son derece hevesli topluluklar olarak her geçen gün çoğalmaya devam ediyorlar. Bu rüzgârın karşısında direnmeye çalışan milli ve dini kimlikler ise ne yapılması gerektiğine tam olarak karar veremediklerinden olsa gerek, düzensiz savunma hatlarıyla cılız direnişler göstermeye çabalıyorlar. Bilginin ve paranın sınır aşan yayılımı, özellikle ulusları ve dinleri birbirine benzeterek renksizleştirirken, direnen milli kimlikler ve özelde İslam dini, aynı zamanda alt kimliklerini/gruplarını canlandırmak suretiyle çıkarılan bel altı saldırılarla içeriden kuşatılmaktadır.
Bu kör döğüşü ve süreğen saldırı karşısında ulus-devlet yapısı ve İslam din dairesine düşen öncelikli görev, tüm bileşenlerini postmodern bir zeminde yeniden değerlendirmek suretiyle doğru tanımlanan bir hasma uygun araçlarla karşılık vermekten ibarettir.

Kaynakça

  • Ahmed, E.S. (2005). Medya Moğolları Bağdat Kapısında. Levent Cinemre (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.227-244). Ankara: Vadi.
  • Ajami, F. (2005). Davet: Fakat Dediler ki Kulak Vermeyeceğiz. Mehmet Öz (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.50-59). Ankara: Vadi.
  • Akca, Ü. (2012). Küreselleşme ve Türk Milliyetçiliği, Dün ve Yarın. Ankara: Altınpost.
  • Aktay, Y. (2005). Eskatolojilerin Sonu’ndan Çatışmanın Devamına. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.464-473). Ankara: Vadi.
  • Amin, S. (2005). Emperyalizm ve Kültürelcilik Birbirini Tamamlıyor. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.350-358). Ankara: Vadi.
  • Bartley, R.L. (2005). Batı Kendisine Güvenmelidir. Erol Göka (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.60-65). Ankara: Vadi.
  • Baudrillard, J. (2018). Simülakrlar ve Simülasyon. Oğuz Adanır (Çev.), Ankara: Doğu Batı.
  • Bauman, Z. (2000). Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları. İsmail Türkmen (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Beaudet, P. (2005). Atina ve Mısır’da, Antik Uygarlıklar ve Batı’nın İcat Edilmesi. Kadir Cangızbay (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.308-317). Ankara: Vadi.
  • Bodur, H.E. (2012). Küreselleşme ve Din. Din Sosyolojisi El Kitabı içinde (s.211-219). Ankara: Grafiker.
  • Coştu, Y. (2003). Homojenlik ve Heterojenlik Arasında Küreselleşme-Din İlişkisi. İslâmiyât, 6(2), 67-76.
  • Çapcıoğlu, İ. (2017). Küreselleşme Kültür ve Din. Ankara: Otto.
  • Dark K.R. (2002). Large Scale Religious Change and World Politics. Religion and International Relations. New York, 50-82.
  • Davudoğlu, A. (2005). Fukuyama’dan Huntington’a: Bir Bunalımı Örtme Çabası ve Siyasi Teorinin Pragmatik Kullanımı. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.369-375). Ankara: Vadi.
  • Fuentes, C. (1999). Federalist Yol. Belkıs (Çorakçı) Dişbudak (Çev.), Nathan Gardels, Wole Soyinka (Ed.), Yüzyılın Sonu içinde (s.123-128). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Fukuyama, F. (2005). Savaşların Geleceği. Kadir Koçdemir (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.195-208). Ankara: Vadi.
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları. Ersin Kuşdil (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Huntington, S.P. (2005). Medeniyetler Çatışması mı?. Mustafa Çalık (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.22-49). Ankara: Vadi.
  • Huntington S.P. (2005a). Cevap: Medeniyetler Çatışması Değilse Nedir? Soğuk Savaş Sonrası Dünyasının Paradigmaları. Mehmet Öz (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.72-84). Ankara: Vadi.
  • Huntington, S.P. (2005b). Batı Tektir, Ama Evrensel Değildir. Fazıl Osman Yıldırım (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.108-122). Ankara: Vadi.
  • Hoffer, E. (2005). Kesin İnançlılar. Erkıl Günnur (Çev.), İstanbul: İm.
  • İnsel, A. (2005). Yeni Sağ ve Uygarlıklar Savaşı. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.376-377). Ankara: Vadi.
  • İnsel, A. (2005a). Yeni Sağ ve Uygarlıklar Savaşı II. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.378-379). Ankara: Vadi.
  • İnsel, A. (2005b). Totalitarizm Umacısı ve Yumuşak Konsensüs. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.380-381). Ankara: Vadi.
  • Kılavuz, U.M. (2002). Küreselleşen Dünyada Din. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 11(2), 191-212.
  • Laçiner, Ö. (2005). Yeni Bir Çağın Eşiğinde Kültürel Kaynak ve Kimlik Üzerine Bir Çerçeve. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.444-463). Ankara: Vadi.
  • Mahbubani, K. (2005). İnhitatın Tehlikeleri: Diğerlerinin Batı’ya Öğrettikleri. Mustafa Çalık (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.66-71). Ankara: Vadi.
  • Mandela, N. (1999). .Ulus-Devletin Silinişi. Belkıs (Çorakçı) Dişbudak (Çev.), Nathan Gardels, Wole Soyinka (Ed.), Yüzyılın Sonu içinde (s.303-310). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Mongin, O. (2005). Jean François Bayart ile Mülakat: İdeoloji Olarak Kültürcülük Üzerine. Ruşen Çakır (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.290-307). Ankara: Vadi.
  • Perinçek, D. (2005). Hıristiyan-Müslüman Çatışması. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.394-396). Ankara: Vadi.
  • Smith, A.D. (2010). Milli Kimlik. Bahadır Sina Şener (Çev.), İstanbul: İletişim.
  • Sullivan, A. (2005). Muhafazakârlık, Çoğulculuk ve İslam. Melih Yürüşen (Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.337-349). Ankara: Vadi.
  • Şahin, M. (2007). Din-Dış Politika İlişkisi: ABD Örneği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şenel, Ş.A. (2005). Medeniyetler Çatışması Üzerine Muzaffer Özdağ İle Mülakat. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.409-420). Ankara: Vadi.
  • Toprak, B. (2005). Huntington, Batı’nın Önyargılarını Yansıtıyor. Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.388-390). Ankara: Vadi.
  • Toynbee, A. (2005). Medeniyetlerin Karşılaşması. Ufuk (Uyan Çev.), Murat Yılmaz (Der.), Medeniyetler Çatışması içinde (s.359-365). Ankara: Vadi.
  • Yapıcı, A., Yıldırım M. (2003). Küreselleşme Sürecinin Dini Kimliklere Etkisi:·Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Dini Araştırmalar, 6(17), 117-138.
  • Yorulmaz, M. (2012). Din ve Kimlik İlişkisi Bağlamında Türkiye’de Kimlik Arayışları- Yapısal Bir İçerik Analizi. Elektronik Siyaset Bilimi Araştırmaları, 3(2), 59-74.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhittin Imıl 0000-0001-5124-7984

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Imıl, M. (2019). Küreselleşme ve Eriyen Kolektif Aidiyetler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(Özel Sayı), 73-88. https://doi.org/10.18037/ausbd.658896

Cited By