Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Medya ve İletişim Çalışmalarının Etik Teoriler ve Yönetişim Bağlamında Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 871 - 888, 27.09.2021
https://doi.org/10.18037/ausbd.1001699

Öz

Etik konusunun en çok tartışıldığı alanlar olan medya ve iletişim çalışmalarında bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte yeni etik sorunlar da gündeme gelmiştir. Bilgi ve iletişim teknolojileri etkileşimli olma, bireylerin aktif katılımını sağlama, özgürlükçü bir ortam yaratma, sınırsız bilgiye erişme gibi imkânlar sunan yeni bir medya ortamı oluşturmuştur. Bu çalışmanın amacı da bilgi ve iletişim teknolojilerinin yeni medya ve iletişim çalışmaları alanlarında neden olduğu etik sorunları sonuççuluk, faydacılık, erdem etiği ve deontoloji etik teorileriyle değerlendirerek etik ikilemler üzerinden incelemektir. Ayrıca çalışma, yeni medya ve iletişim çalışmalarında ortaya çıkan etik ikilemleri medya yönetişim modelleriyle birlikte ele alarak etik sorunlara çözüm önerileri sunmaya çalışmaktadır. Etik teoriler, yeni medya ve iletişim çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları MERITS modeli ile ikilemler üzerinden tartışarak karşılaştırmalı bir bakış açısından analiz etmeyi sağlamaktadır. Yönetişim modelleri ise etik ikilemlere özdenetim mekanizmalarının oluşturulması, meslek etik ilkelerinin belirlenmesi ve medya okuryazarlığı eğitiminin alınması şeklinde çözümler sunmaktadır. Çalışmada yöntem olarak literatür taramasına dayalı ikincil kaynaklardan elde edilen verilerin toplanması tekniği kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Aristoteles. (2014). Nikomakhos’a etik (Çev. S. Babür). Ankara: BilgeSu Yayınları.
  • Aydın, İ. (2013). Çocuk, internet ve etik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 98-119. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/InayetAydin/publication/316473196_Cocuk_ Internet_ve_Etik/links/590063720f7e9bcf65458fc3/Cocuk-Internet-ve-Etik.pdf.
  • Binark, M. ve Bayraktutan, G. (2013). Yeni medya ve etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Buckingham, W., Burnham, D., Hill, C., King, P. J., Marenbon, J., Weeks, M. (2017). Felsefe kitabı (Çev. E. Lakşe). İstanbul: Alfa Yayınları. Castells, M. (2016). İletişimin gücü (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Effective Persuasive Communication Proof Reading Services. (2020). Erişim adresi: https://www.ozassignments.com/solution/effective-persuasive-communication-assignments-solution.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medyaya eleştirel bir giriş (Çev. İ. Kalaycı ve D. Saraçoğlu). Ankara: NotaBene Yayınları.
  • Han, B.-C. (2018). Şiddetin topolojisi (Çev. D. Zaptçıoğlu). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Holowchak, M. A. (2014). Thomas Jefferson and philosophy. USA: Lexington Books.
  • Mavi Balina, Mariam ve Momo bağımlı yapıyor çünkü... (2019, 25 Mayıs). Hürriyet. Erişim adresi: https://www.cnnturk.com/turkiye/mavi-balina-mariam-ve-momo-bagimli-yapiyor cunku.
  • Karabaş, S. (2013). Pazarlama iletişim aracı olarak tüketicilerin reklam denetimine karşı tutumları: reklam etiği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 143-157. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ckuiibfd/issue/ 32891/365383
  • Kaur, P. (2018, January). The goldenness of ‘the golden rule’ an ethical business perspective. International Journal of Advanced Educational Research, 3(1), 52-55. Erişim adresi: http://www.educationjournal.org/download/448/2-6-156-784.pdf
  • Koggel, C. & Orme, J. (July 2010). Editornal care ethics and applications. Ethics and Social Welfare, 4(2), 109-110. doi: 10.1080/17496535.2010.484255.
  • Media Ethics: Ethics Theory: Application to Media. (2020). Erişim adresi: https://quizlet.com/70492815/media-ethics-ethics-theory-application-to-media-chapter-3flash-cards/.
  • Okkay, İ. (2019). Dijital oyunların çocuklar üzerinde yol açtığı etiksel sorunlar. A. M. Kırık (Ed.), Yeni medyada çocuk ve iletişim içinde (s. 115-142). İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Orhon, N. (2019). Tek başına medya okuryazarlığı? Bir de yanına ‘aile okuryazarlığı’ versek!. M. Bostancı (Ed.), Medya okuryazarlığı içinde (s. 1-16). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özgen, M. (2019). Medya okuryazarlığının ekonomi-politik bağlamda çözümlenmesi ve değerlendirilmesi. M. Bostancı (Ed.), Medya okuryazarlığı içinde (s. 49-66). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özgen, M. (2002). Gazetecinin etik kimliği. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Solomon, R. C. ve Higgings, K. M. (2017). Felsefenin kısa tarihi (Çev. M. Topal). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Soygüder, Ş. (2003). Eyvah paparazzi. İstanbul: Om Yayınları.
  • Ysa, T., Albareda, A., Forberger, E. (2014). What is governance. P. Anderson, G. Buhringer, A. Gual (Ed.), Reframing addictions: policies, rocesses and pressures içinde (s.8-16). Europe: Alice Rap Project.
  • Warburton, N. (2019). Felsefenin kısa tarihi (Çev. G. Ateşoğlu). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Zack, N. (2019). Antik Yunan’dan postmodern döneme felsefe tarihi (Çev. Ş. Alpagut). İstanbul: Say Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Yanmıyan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yanmıyan, S. (2021). Yeni Medya ve İletişim Çalışmalarının Etik Teoriler ve Yönetişim Bağlamında Değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 871-888. https://doi.org/10.18037/ausbd.1001699