İş tanım belgeleri çalışanların işlerine yönelik bir pusula görevi görmekte ve çalışanların işlerini amaçlarına uygun gerçekleştirilmesini sağlamaktadır. Rol belirsizliği ise, bireylerin iş beklentileri ve sorumlulukları konusunda net bir anlayışa sahip olmama durumudur. Bu belirsizlik, çalışanların iş memnuniyetini, performansını ve genel refahını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu bağlamda çalışma, iş tanımı algısı ile rol belirsizliği arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu amaç çerçevesinde geçerlik ve güvenirliği test edilerek İş Tanımı Algısı Ölçeği geliştirilmiştir. Bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemine göre tasarlanmıştır. Veriler, bir kamu kurumu çalışanlarından anket tekniğiyle elde edilmiştir. 328 kamu görevlisinden elde edilen veriler üzerinde SPSS ve AMOS programı yardımıyla AFA ve DFA analizleri yapılmıştır. Değişkenlere ilişkin yapılan farklılık analiz sonuçlarına göre iş tanımı algısı, demografik değişkenlere (cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi ve çalışma süresi) göre farklılık göstermemektedir. Rol belirsizliği değişkeni ise, yaş haricinde diğer demografik özelliklere (cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi ve çalışma süresi) göre farklılık göstermemektedir. Araştırma bulgularına göre, iş tanımı algısı ile rol belirsizliği arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif yönde güçlü bir ilişkinin olduğu ve iş tanımı algısının rol belirsizliğini etkilediği saptanmıştır. Bu sonuca göre çalışanların iş tanımı algı düzeyleri olumlu yönde arttıkça rol belirsizliği algı düzeylerinin azaldığı görülmüştür. Bu çalışmanın bulgularından yola çıkarak çalışanların iş tanımı algısına bağlı olarak iş tanımlarının düzenlenmesinin ve rol belirsizliği üzerindeki etkisinin önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.
İş tanımı algısı rol belirsizliği ölçek geliştirme kamu kurumu algı
Yok
Job description documents serve as a compass for employees' jobs and ensure that employees perform their jobs in accordance with their goals. Role ambiguity is the situation where individuals do not have a clear understanding of their job expectations and responsibilities. This ambiguity can negatively affect employees' job satisfaction, performance and general well-being. In this context, the study aimed to reveal the relationship between job description perception and role ambiguity. For this purpose, the Perception of Job Description Scale was developed by testing its validity and reliability. The research was conducted according to the relational survey method, one of the quantitative research methods. The data were obtained from the employees of a public institution by questionnaire technique. On the data obtained from 328 public employees, EFA and CFA analyses were performed with the help of SPSS and AMOS programmes. According to the results of the difference analysis of the variables, the perception of job description does not differ according to demographic variables (gender, marital status, age, educational level and working period). Role ambiguity variable, on the other hand, does not differ according to demographic variables (gender, marital status, education level and working time) except for age. According to the research findings, it was determined that there is a statistically significant and negative relationship between job description perception and role ambiguity and job description perception affects role ambiguity. According to this result, as the level of job description perception of employees increases positively, the level of role ambiguity perception decreases. Based on the findings of this study, it was tried to emphasise the importance of the regulation of job descriptions depending on the job description perception of employees and its effect on role ambiguity.
Perception of job description role ambiguity scale development public institution
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşyeri Refahı ve Çalışma Hayatının Kalitesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.