Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) kapsamında, 2003-2016 döneminde 144 proje için yaklaşık 110 milyar
dolarlık sözleşme bedeli ile reel olarak 42 milyar dolarlık bir yatırım gerçekleşmiştir. Ayrıca yine, KÖİ
kapsamında yaklaşık 40 milyar dolarlık 2 adet Nükleer Güç Santrali (NGS), lisansız elektrik üretim santralleri
ile yapılması planlanan Kanal İstanbul, 3. Nükleer Güç Santralleri, İstanbul 3. Boğaz Tüneli, Çanakkale 1915
köprüsü gibi birçok alt yapı yatırımı bulunmaktadır. Bu çalışmada, KÖİ projelerinin finansmanı, proje
kredilerinin vadeleri ve kredi faiz oranları analiz edilerek, KÖİ yatırımlarının ödemeler bilançosuna
yansımaları incelenmiştir. Türkiye ekonomisinin ulusal ve küresel ekonomik krizlerin olumsuz etkilerinden
çıkış yolu olarak “KÖİ ile kredi sağla, uzun döneme yay, cari açığı finansa et”, biçimde döngüye girilip
girilmediği sorusuna cevap aranmıştır. Bu kapsamda KÖİ projeleri ile kısa dönemde cari açığın finansmanı
sağlanırken, bu stratejik politika uygulamasının uzun dönemde, dış borç ödemesindeki sürdürülebilirliğinin
göz ardı edilip edilmediği incelenmiş ve döviz darboğazı yaşanabilecek yıllar tespit edilmeye çalışılmıştır.
Analiz sonucunda diğer koşullar sabitken 2017-2030 döneminde KÖİ projelerinin kredi geri ödemeleri ve
Doğrudan Yabancı Yatırım (DYY) kar transferinin döviz bazlı darboğaz oluşabileceği yıllar tahmin
edilmiştir.
Makro Ekonomik Göstergeler Yatırım Borçlanma Kamu-Özel İşbirliği Dış Borç
In the framework of Public Private Partnership (PPP), a real investment of 42 billion dollars for 144 project with the agreement cost of 110 billion dollars occurred in 2003-2016 period. Furthermore, except from this data, 2 nuclear power plants, Channel İstanbul which is planned to be built by unlicensed power generation plant, 3. nuclear power plant, 3. Istanbul Bosphrous Tunnel, Çanakkale 1915 bridge are other infrastructure investments exist within the context of PPP. Financing of PPP, credit periods, credit interest rates are analyzed and implications of PPP investments will be investigated for balance of payment.The question that the answer of it will be searched in the paper is if economy of Turkey entering the cycle of “provide credit via public-private ownership, spread it in the long run, finance the current deficit” as the solution of national and global conjuncture will be searched. In this context, it is aimed to investigate while the current deficit in the short run is financed via PPP projects, if the sustainability of foreign debt payment of this strategic policy implementation is ignored or not and determine the years of currency bottleneck. Holding
other conditions constant, it is initiated to determine that currency bottleneck may occur in 2017-2030 period due to currency based credit payments of PPP projects and Foreign Direct Investment profit transfers
Macroeconomic Indicators Investment Indebtedness Public-Private Partnership External Dept
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |