Türkiye, yüksek gelir dağılımı eşitsizliği yaşayan bir ülke olarak, son 10 yılda, bölüşümü ciddi
biçimde etkilediği bilinen vergi politikalarında özellikle bireysel gelir vergisi tarifesinde önemli değişiklikler
gerçekleştirmiştir. İlk değişikliğin gerçekleştiği 2005 yılında en üst gelir diliminin tabi olduğu vergi oranının
düşürülmesiyle üst gelir gruplarının vergi yükü azaltılırken; 2008 yılında alt gelir gruplarının vergi yükünü
düşüren Asgari Geçim İndirimi (AGİ) uygulamasına başlanmıştır. Bu dönemde bazı ürünlerin KDV
oranlarında değişikliklere gidilmesine rağmen, özellikle enerji ve iletişim hizmetlerindeki özel tüketim
vergileri yoluyla hanelerin dolaylı vergi yükü artmaya devam etmiştir. Bu değişikliklerin, gelirin yeniden
dağılımında çelişkili sonuçlara yol açacağı açıktır. Ancak bugüne kadar Türkiye’de kapsamlı biçimde tüm bu
değişiklikleri inceleyen bir çalışma yapılmamıştır. Bu açığı kapatmak amacıyla, bu çalışmada birey ve
hanelerin doğrudan ve dolaylı vergi yüklerini hesaplamak için hazırlanmış Türkiye’nin ilk Mikrosimülasyon
Modeli’nin sonuçlarını sunuyoruz. Mikrosimülasyon tekniği farklı politika önerilerinin sonuçlarını
karşılaştırma olanağı tanıması nedeniyle özellikle kamu politikalarının etkilerinin incelenmesinde etkin bir
araçtır. Bu yazıda, hem son 10 yıldaki politika değişikliklerinin birey ve hanelerin vergi yüklerinde ve ikincil
dağılımdaki sonuçları incelenmiş hem de daha eşitlikçi bir vergi politikası için olası vergi politikası
simülasyonlarının sonuçları karşılaştırılmıştır.
Mikrosimülasyon Vergi Politikaları Gelir Dağılımı Türkiye Dolaysız Vergiler
The incidence of public finance policies has been an important area of research in applied economic studies last couple of decades, particularly for the countries who are struggling to cope with high inequality and poverty rates. Turkey as a country with high income inequality has experienced changes in its tax policies last 10 years, particularly in the personal income tax schedule. The changes have included serious cuts in top tax rates (from 45% to 35%), and reduction in the number of income brackets. Most importantly Cost of Living Allowance for workers was introduced in 2008. Along with these changes, indirect taxes have continued to be the dominant revenue source for the government thanks to high excises. As these developments can have contradictory redistributive impacts, there has been no work to investigate the impact of these changes on distribution. For this aim, in this paper we present the first microsimulation model for Turkey which is designed to estimate both direct and indirect tax burdens on individual and household level. Microsimulation method is an efficient tool as it gives researchers and policy makers the opportunity to compare the results of the different policy recommendations. In addition to evaluating the impacts of tax policy changes last 10 years, we present the results of different simulations conducted to create more progressive tax policies for Turkey
Microsimulation Models Tax Policies Income Distribution Turkey Direct Taxes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 71 Sayı: 1 |