This article investigates the historical transformation of the U.S. academia and presents a critical assessment of the Council of Higher Education’s (YÖK) plans for the higher education reform in Turkey. The argument is that the structure of the U.S. academia has been formed in the long-run and through various eclectic processes. Thus, the related practices in the United States cannot be taken as a guide for the soughtfor reform in Turkey. The article supports this argument with a presentation of the studies on the history of higher education in the United States and uses the available data about the relationship between industry and academia in order to investigate Turkey’s current needs concerning its higher education structure.
Higher Education Reform industrial relations Turkey United States hegemony
Bu çalışma, Birleşik Devletler akademik yapısının tarihsel dönüşümünü incelemekte ve Türkiye’de Yükseköğretim Kurulu tarafından başlatılan yükseköğretim reformu tartışmalarına ilişkin eleştirel bir değerlendirme sunmaktadır. Temel tez, ABD akademisinin uzun erimde eklektik şekilde oluşmuş bir yapı olduğu ve bu nedenle Türkiye’de gerçekleştirilmesi düşünülen yükseköğretim reformu için bir örnek teşkil edemeyeceğidir. Çalışma, bu tezi ABD yükseköğretim yapısının tarihi üzerine bir inceleme ile desteklemekte ve Türkiye’ye dönük ihtiyaçları sanayi-akademi ilişkisine yoğunlaşan mevcut veri ile detaylandırmaktadır.
Yükseköğretim Reformu endüstri ilişkileri Türkiye Birleşik Devletler hegemonya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2012 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 67 Sayı: 04 |