BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ

Yıl 2010, Cilt: 65 Sayı: 02, 59 - 88, 01.02.2010
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002168

Öz

Kaynakça

  • BALINSKI, Michel/SÖNMEZ, Tayfun (1999), “A Tale of Two Mechanisms: Student Placement,” Journal of Economic Theory, 84: 73-94.
  • DOĞAN, M. Kadir (2009), “Matching with Restricted Preferences,” Sosyoekonomi Dergisi, 10: 110- 122.
  • GALE, David/ SHAPLEY, Lloyd (1962), “College Admissions and the Stability of Marriage,” American Mathematical Monthly, 69: 9-15.
  • Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu (2005), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (Ankara).
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (2005), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (Ankara).
  • ROTH, Alvin E./SOTOMAYAR, Marilda (1990), Two–Sided Matching: A Study in Game–Theoretic Modeling and Analysis (Cambridge, U.K.: Cambridge University Press).
  • ROTH, Alvin E./SOTOMAYAR, Marilda (1992), “Two Sided Matching,” AUMANN, Robert J./HART, Sergiu (eds.), Handbook of Game Theory with Economic Applications (North-Holland: Elsevier): 485–541.

ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ

Yıl 2010, Cilt: 65 Sayı: 02, 59 - 88, 01.02.2010
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002168

Öz

Türkiye’deki üniversitelere öğrenci yerleştirme sistemi, iki taraflı eşleşme modellerinin bir örneğidir. Bu sistemde adaylar programlar hakkında tercihlerini bildirirken, en çok yirmi dört program seçebilmektedirler. Tercih kısıtlaması altında oluşan eşleşme adil olmamaktadır. Bu makalenin amacı, kısıtlama altında ortaya çıkan adil olmayan eşleşmede haklı kıskançlığa sahip olan aday sayısını tespit edip, tercih kısıtlamasının ne ölçüde etkili olduğunu belirlemektir. Makalede, 2005 yılı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi verilerini kullandık. Tercih bildiriminde bulunan adayların yüzde 22.6’sı tercihlerinin tamamını doldurmuştur. Bu durum kısıtlamanın oldukça etkili olduğunu göstermektedir. Adayların tercih kısıtlaması olmaması durumunda yapacakları tercihleri kurduğumuz iki farklı model ile tahmin edip, geliştirdiğimiz eşleşme algoritmasıyla adayları programlara yerleştirdik. Bu modellerin sonuçları, tercih kısıtlamasının adayların programlara adil olmayan bir eşleşme ile yerleştirilmesine ve en azından yüzde ikilik bir kısmında haklı kıskançlığa neden olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • BALINSKI, Michel/SÖNMEZ, Tayfun (1999), “A Tale of Two Mechanisms: Student Placement,” Journal of Economic Theory, 84: 73-94.
  • DOĞAN, M. Kadir (2009), “Matching with Restricted Preferences,” Sosyoekonomi Dergisi, 10: 110- 122.
  • GALE, David/ SHAPLEY, Lloyd (1962), “College Admissions and the Stability of Marriage,” American Mathematical Monthly, 69: 9-15.
  • Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu (2005), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (Ankara).
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (2005), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (Ankara).
  • ROTH, Alvin E./SOTOMAYAR, Marilda (1990), Two–Sided Matching: A Study in Game–Theoretic Modeling and Analysis (Cambridge, U.K.: Cambridge University Press).
  • ROTH, Alvin E./SOTOMAYAR, Marilda (1992), “Two Sided Matching,” AUMANN, Robert J./HART, Sergiu (eds.), Handbook of Game Theory with Economic Applications (North-Holland: Elsevier): 485–541.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

M.kadir Doğan Bu kişi benim

Tolga Yuret Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 65 Sayı: 02

Kaynak Göster

APA Doğan, M., & Yuret, T. (2010). ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(02), 59-88. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002168
AMA Doğan M, Yuret T. ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ. SBF Dergisi. Şubat 2010;65(02):59-88. doi:10.1501/SBFder_0000002168
Chicago Doğan, M.kadir, ve Tolga Yuret. “ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 65, sy. 02 (Şubat 2010): 59-88. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002168.
EndNote Doğan M, Yuret T (01 Şubat 2010) ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 65 02 59–88.
IEEE M. Doğan ve T. Yuret, “ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ”, SBF Dergisi, c. 65, sy. 02, ss. 59–88, 2010, doi: 10.1501/SBFder_0000002168.
ISNAD Doğan, M.kadir - Yuret, Tolga. “ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 65/02 (Şubat 2010), 59-88. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002168.
JAMA Doğan M, Yuret T. ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ. SBF Dergisi. 2010;65:59–88.
MLA Doğan, M.kadir ve Tolga Yuret. “ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, c. 65, sy. 02, 2010, ss. 59-88, doi:10.1501/SBFder_0000002168.
Vancouver Doğan M, Yuret T. ÜNİVERSİTELERE ÖĞRENCİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNDE TERCİH BİLDİRİMİNDEKİ KISITLAMANIN ETKİLERİ. SBF Dergisi. 2010;65(02):59-88.