BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Yasa Yapımı: Nicelik Sorunu mu, Nitelik Sorunu mu?

Yıl 2006, Cilt: 61 Sayı: 01, 267 - 295, 01.01.2006
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001393

Öz

Kaynakça

  • ARAÇ, ibrahim liBA, Şeref (2003), "Türkiye'de Yasa Önerisi Hazırlama ve Norm Koyma Tekniği ve Yasamacı Mesleğinin Nitelikleri Üzerine," AÜSBF Dergisi, Temmuz-Eylül 2003, 58/3: 35-60.
  • ARSEL, ilhan (1968), Anayasa Hukuku (Demokrasi) (Istanbul: Sırlar Matbaası, 2. baskı).
  • BAKıRCı, Fahri (2000), TBMM'nin Çalışma Yöntemi (Ankara: imge Kitabevi).
  • BAŞGiL, Ali Fuat (1956), "Demokrasilerde Vatandaş Hak vel Hürriyetlerinin Korunması Mes~lesi ve Bu Bakımdan Anayasamızın Eksikleri," Muammer Raşit Seviğ'e Armağan (Istanbul 1956): 581-614.
  • BOZKURT, Rauf liBA, Şeref (Eylül 2004) 100 Soruda Par amento (Türk Parlamento Hukukuna Giriş), (Ankara: Nobel Yayın, 2. baskı).
  • DURAN, Lütfi (1984), "Türkiye'de Anayasa Yargısının işlevi + Konumu," Anayasa Yargısı (Ankara).
  • EM, Ali (1997), Kanunların ve Idari Düzenleyici Tasarrufıaıın Yapım Tekniği (Ankara: Ajans Türk Matbaası).
  • ERGÜL, Ozan (2002), "Anayasa Mahkemesi'nin TBMM içtüzük Değişikliğini iptal Kararı ışığında Özel Yasama Yöntemine Bir Bakış," AÜHFD (Cilt 51, Sayı 4): 99-130.
  • . i IBA, Şeref (2003), "Cumhurbaşkanınca Yayımlanması Kısmen veya Tamamen Uygun Bulunmayan Kanunların Meclise Geri Gönderilmesi," AÜHFD (Cilt 52, Sayı 3): 299.316.
  • iBA, Şeref (Haziran 2004), "Yasama Tarihimizde Kanunl~rın Ayıklanmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine," Meclis Bülteni (Sayı 108): 30-32.
  • KABOGLU, ibrahim (Ekim 2005), Anayasa Hukuku Dersleri (istanbul: Legal Yayınları, 2. baskı).
  • KABOGLU, ~brahim (2000), A.nayasa Yargısı (Ankara: Img~ Kifabevi, 3. baskı).
  • KABOGLU, ıbrahim (2002), Özgürlükler Hukuku (Ankara: Imge Kitabevi, 6. baskı).
  • KAPANi, Münci (1993), Kamu Hürriyetleri (Ankara: Yetkin Y~yınları, 7. baskı).
  • KUZU, Burhan (1987), Anayasa Hukukumuzda Yürütme Organının Düzenleyici Işlem Yapma Yetkisi ve Güçlendirilmesi Eğilimi (istanbul: Filiz KitabJvi).
  • .. i OZBUDUN, Ergun (2004), Türk Anayasa Hukuku (Ankara: Yetkin Yayınları, 8. baskı).
  • SABUNCU, Yavuz (2005), Anayasaya Giriş (Ankara: Imaj Ya~ıneVi, 11: baskı).
  • SAGLAM, Fazıl (1999), Siyasal Partiler Hukukunun Güncel Sorunlan (Istanbul: Beta Basım).
  • TANiLli, Server (1981), Devlet ve Demokrasi (Anayasa /;/1 1 ukukuna Giriş) (istanbul: Fakülteler Matbaası)
  • TANÖR, Bülent IYÜZBAŞIOGLU, Necmi (2004), 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku (istanbul: Beta Basım, 6. bası).
  • TARHANLI, iştar (1983), "Amerika Birleşik Devletleri'nde i Kanun Koyma Faalixeti," Kanu,!.lann Hazırlanması Görüşülmesi ve Yayınlanması Konularında Yabancı Ulkelerden Ornek Uygulamalar (Ankara: DPT): 2-13.
  • TEZiç, Erdoğan (2004), Anayasa Hukuku (istanbul: Beta Basıım, 9. bası).
  • TEZiç, Erdoğan (1972), Türkiye'de 1961 Anayasasına Gör~ Kanun Kavramı (Istanbul: Fakülteler Matbaası).
  • TUNAYA, T.nk ı.f.c (198' l, Siya,,1 Kuromla, ve Anaya" TUku (I,ta,bu', 4. b"'ı.
  • T.C. Başbakanlık insan Hakları Danışma Kurulu (2005), TUrkiye'de Insan Haklan 2004 Raporu, 31.01.2005.
  • AKÇALI, Cevdet, "Başbakan Erdoğan'ın Bir itirafı, Türkiye'de Kanunları Kim Yapıyor?," Yeni Şafak, 26.7.2004, s. 15.
  • COŞKUN, Alev, "Anayasa Kültürü ve Erdoğan," Cumhuriyet, 9 Haziran 2004.
  • URAS, Güngör, "Yap bi yasa ... Dediğim gibi olsun!. .. ," Milliyet, 7 Temmuz 2004. URAS,Güngör, "TBMM her iki saat 18 dakikada bir kanun yaptı," Milliyet, 27 Temmuz 2004
  • URAS, Güngör, "Tek bir kanunla 64 kanun değiştirildi," Milliyet, 27 Eylül 2004.
  • Evrensel, 17 Mayıs 2004.
  • Radikal, 6 Haziran 2004.
  • Cumhuriyet, 14 Haziran 2004.

TÜRKİYE'DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?

Yıl 2006, Cilt: 61 Sayı: 01, 267 - 295, 01.01.2006
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001393

Öz

Ülkemizde yasa yapımı, hükümet politikalarının uygulama aracı olarak kullanılmaktadır. Genellik, soyutluk ve nesnellik yasanın nitelikleridir. Öngörülebilirlik, ulaşılabilirlik ve etkililik de yasanın uygulama aşamasında taşıması gereken özelliklerdir. Ülkemizde yoğun bir yasama faaliyetine tanık olunmaktadır. Bu yoğun süreç içerisinde yasaların taşıması gerekli nitelikler göz ardı edilmekte, kamu yararı amacı güden yasalar yerine, kişisel ve siyasal amaç taşıyan yasalar meclisten geçirilmekte; içerik olarak da demokratik ve özgürlükçü olmak yerine, anti-liberal ve yasaklayıcı karakter ön plana Çıkmaktadır. Yasa enflasyonu nedeniyle, uygulama aşamasında da birçok sorunla karşılaşılmakta ve yasalar etkililiklerini yitirmektedir. Bu bağlamda Türkiye'de yasa yapım sürecinin yeniden gözden geçirilmesi ve sorgulanması gerekmektedir. Bu makalenin amacı, özellikle son dönemde Türkiye' de yapılan yasaların genel fotoğrafını çekmek ve yasaların nitelik değiştirmesinin nedenlerini ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • ARAÇ, ibrahim liBA, Şeref (2003), "Türkiye'de Yasa Önerisi Hazırlama ve Norm Koyma Tekniği ve Yasamacı Mesleğinin Nitelikleri Üzerine," AÜSBF Dergisi, Temmuz-Eylül 2003, 58/3: 35-60.
  • ARSEL, ilhan (1968), Anayasa Hukuku (Demokrasi) (Istanbul: Sırlar Matbaası, 2. baskı).
  • BAKıRCı, Fahri (2000), TBMM'nin Çalışma Yöntemi (Ankara: imge Kitabevi).
  • BAŞGiL, Ali Fuat (1956), "Demokrasilerde Vatandaş Hak vel Hürriyetlerinin Korunması Mes~lesi ve Bu Bakımdan Anayasamızın Eksikleri," Muammer Raşit Seviğ'e Armağan (Istanbul 1956): 581-614.
  • BOZKURT, Rauf liBA, Şeref (Eylül 2004) 100 Soruda Par amento (Türk Parlamento Hukukuna Giriş), (Ankara: Nobel Yayın, 2. baskı).
  • DURAN, Lütfi (1984), "Türkiye'de Anayasa Yargısının işlevi + Konumu," Anayasa Yargısı (Ankara).
  • EM, Ali (1997), Kanunların ve Idari Düzenleyici Tasarrufıaıın Yapım Tekniği (Ankara: Ajans Türk Matbaası).
  • ERGÜL, Ozan (2002), "Anayasa Mahkemesi'nin TBMM içtüzük Değişikliğini iptal Kararı ışığında Özel Yasama Yöntemine Bir Bakış," AÜHFD (Cilt 51, Sayı 4): 99-130.
  • . i IBA, Şeref (2003), "Cumhurbaşkanınca Yayımlanması Kısmen veya Tamamen Uygun Bulunmayan Kanunların Meclise Geri Gönderilmesi," AÜHFD (Cilt 52, Sayı 3): 299.316.
  • iBA, Şeref (Haziran 2004), "Yasama Tarihimizde Kanunl~rın Ayıklanmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine," Meclis Bülteni (Sayı 108): 30-32.
  • KABOGLU, ibrahim (Ekim 2005), Anayasa Hukuku Dersleri (istanbul: Legal Yayınları, 2. baskı).
  • KABOGLU, ~brahim (2000), A.nayasa Yargısı (Ankara: Img~ Kifabevi, 3. baskı).
  • KABOGLU, ıbrahim (2002), Özgürlükler Hukuku (Ankara: Imge Kitabevi, 6. baskı).
  • KAPANi, Münci (1993), Kamu Hürriyetleri (Ankara: Yetkin Y~yınları, 7. baskı).
  • KUZU, Burhan (1987), Anayasa Hukukumuzda Yürütme Organının Düzenleyici Işlem Yapma Yetkisi ve Güçlendirilmesi Eğilimi (istanbul: Filiz KitabJvi).
  • .. i OZBUDUN, Ergun (2004), Türk Anayasa Hukuku (Ankara: Yetkin Yayınları, 8. baskı).
  • SABUNCU, Yavuz (2005), Anayasaya Giriş (Ankara: Imaj Ya~ıneVi, 11: baskı).
  • SAGLAM, Fazıl (1999), Siyasal Partiler Hukukunun Güncel Sorunlan (Istanbul: Beta Basım).
  • TANiLli, Server (1981), Devlet ve Demokrasi (Anayasa /;/1 1 ukukuna Giriş) (istanbul: Fakülteler Matbaası)
  • TANÖR, Bülent IYÜZBAŞIOGLU, Necmi (2004), 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku (istanbul: Beta Basım, 6. bası).
  • TARHANLI, iştar (1983), "Amerika Birleşik Devletleri'nde i Kanun Koyma Faalixeti," Kanu,!.lann Hazırlanması Görüşülmesi ve Yayınlanması Konularında Yabancı Ulkelerden Ornek Uygulamalar (Ankara: DPT): 2-13.
  • TEZiç, Erdoğan (2004), Anayasa Hukuku (istanbul: Beta Basıım, 9. bası).
  • TEZiç, Erdoğan (1972), Türkiye'de 1961 Anayasasına Gör~ Kanun Kavramı (Istanbul: Fakülteler Matbaası).
  • TUNAYA, T.nk ı.f.c (198' l, Siya,,1 Kuromla, ve Anaya" TUku (I,ta,bu', 4. b"'ı.
  • T.C. Başbakanlık insan Hakları Danışma Kurulu (2005), TUrkiye'de Insan Haklan 2004 Raporu, 31.01.2005.
  • AKÇALI, Cevdet, "Başbakan Erdoğan'ın Bir itirafı, Türkiye'de Kanunları Kim Yapıyor?," Yeni Şafak, 26.7.2004, s. 15.
  • COŞKUN, Alev, "Anayasa Kültürü ve Erdoğan," Cumhuriyet, 9 Haziran 2004.
  • URAS, Güngör, "Yap bi yasa ... Dediğim gibi olsun!. .. ," Milliyet, 7 Temmuz 2004. URAS,Güngör, "TBMM her iki saat 18 dakikada bir kanun yaptı," Milliyet, 27 Temmuz 2004
  • URAS, Güngör, "Tek bir kanunla 64 kanun değiştirildi," Milliyet, 27 Eylül 2004.
  • Evrensel, 17 Mayıs 2004.
  • Radikal, 6 Haziran 2004.
  • Cumhuriyet, 14 Haziran 2004.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nihan Özalp Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2006
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 61 Sayı: 01

Kaynak Göster

APA Özalp, N. (2006). TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(01), 267-295. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001393
AMA Özalp N. TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?. SBF Dergisi. Ocak 2006;61(01):267-295. doi:10.1501/SBFder_0000001393
Chicago Özalp, Nihan. “TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 61, sy. 01 (Ocak 2006): 267-95. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001393.
EndNote Özalp N (01 Ocak 2006) TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 61 01 267–295.
IEEE N. Özalp, “TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?”, SBF Dergisi, c. 61, sy. 01, ss. 267–295, 2006, doi: 10.1501/SBFder_0000001393.
ISNAD Özalp, Nihan. “TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 61/01 (Ocak 2006), 267-295. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001393.
JAMA Özalp N. TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?. SBF Dergisi. 2006;61:267–295.
MLA Özalp, Nihan. “TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, c. 61, sy. 01, 2006, ss. 267-95, doi:10.1501/SBFder_0000001393.
Vancouver Özalp N. TÜRKİYE’DE YASA YAPIMI: NİCELİK SORUNU MU, NİTELİK SORUNU MU?. SBF Dergisi. 2006;61(01):267-95.

Cited By