Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL CİNSİYET DERSİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISINA ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 22 - 29, 29.06.2018

Öz

Özet

Amaç: Ebe ve hemşirelerin toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden kaynaklanan üreme sağlığı sorunlarının önlenmesi ve azaltılmasında önemli sorumlulukları bulunmaktadır. Ebe ve hemşirelerin toplumsal cinsiyet rolleri açısından eşitlikçi bir bakış açısı kazanarak meslek hayatına başlamaları, mesleki eğitim sürecinde aldıkları dersler ve içerikleri ile yakından ilişkilidir. Bu çalışma toplumsal cinsiyet dersinin, öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı üzerine etkisini değerlendirmek amacı ile yapılmıştır. Yöntem: Bu çalışmanın evren ve örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara'daki bir devlet üniversitesinde ebelik bölümü üçüncü sınıfta okuyan ebelik öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma tanımlayıcı türde yapılmıştır. Veriler kişisel bilgi formu ve Altınova ile Duyan tarafından geliştirilen Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın verileri SPSS 21 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmamızda Toplumsal Cinsiyet dersini alan öğrencilerin Cinsiyet Ölçeği Algısı puan ortalamalarının, almayanlara göre daha yüksek olduğu, aradaki farkın da istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (p= 0,014). Çalışmamızda çekirdek aileye sahip öğrencilerin ortalama puanlarının geniş ailelere göre daha düşük olduğu, aralarındaki farkın da istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p = 0,01). Sonuç: Çalışmamızın sonucunda toplumsal cinsiyet dersi alan öğrencilerin toplumsal cinsiyet algı ölçeği puan ortalamalarının almayanlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle toplumsal cinsiyet ve ilişkili kavramların ebelik ve hemşirelik bölümlerinin eğitim müfredatlarına eklenmesi, toplumsal cinsiyet rollerini konu alan hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi önerilebilir.

İngilizce Özet

Giriş

Materyal ve Yöntem

Bulgular

Tartışma

Sonuç

Referanslar

Kaynakça

  • Referans 1: Akın, A., Demirel, S. 2003. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki ; 25(4):3-82.
  • Referans 2: Altınova, H.H., Duyan, V. 2013. Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet ; 24(2):9-22.
  • Referans 3: Durgun, C., Gök, G.O. 2017. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği bağlamında Brıcs & G7 ülkelerinin karşılaştırmalı analizi. BUJSS ;10(2).20-32.
  • Referans 4: Elgün, A., Yeniçeri Alemdar M. 2017. A study oriented on the communication faculty students’ attitudes towards gender roles: Ege University sample. International Journal of Social Sciences and Education Research ; 3(3):1054-1067.
  • Referans 5: Esen, Y.A. 2013. Study for developing gender sensitivity in pre-service teacher education. Eğitim ve Bilim ; 38(169):280-294.
  • Giray Şimşek, H. 2011. toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi ; 25(2):119 – 126.
  • Haris, K.L., Melas, K., Rodacker, E. 1999. The impact of women’s studies courses on college students of the 1990s. Sex Roles ; 40(11-12):969-977.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Eylem, T.E., Karaman, Ö.E., Koyucu, R.G., Durmaz., A., Aydın, N. 2016. Attitudes of nursing and midwifery students about gender roles and the perceptions of honor related to women. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal Child Health ; 5(1):22.
  • Kul-Uçtu, A., Karahan, N. 2016. Toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi ; 5(8): 2882-2905.
  • Öngen, B., Aytaç, S. 2013. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları Dergisi ; 48:1-18.
  • Özaydınlık, K. 2014. Toplumsal cinsiyet temelinde Türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi ;14(33):2148-9424.
  • Özpulat, F. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi ; 2(2):151-161.
  • Sezgin, D. 2015. Toplumsal cinsiyet perspektifinde sağlık ve tıbbileştirme. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi ; 18(1):153-186.
  • Stake, J.E. 2006. Pedagogy and student change in the women’s and gender studies classroom. Gender and Education ;18(2):199–212.
  • Stake, J.E., Hoffmann, F.L. 2001. Changes in student social attitudes, activism, and personal confidence in higher education: The role of women’s studies. American Educational Research Journal ; 38(2):411-436.
  • Uzun, Z., Erdem, S., Güç, K., Şafak Uzun, A., Erdem, E. 2017. The effect of education on gender perception and gender role attitudes: An experimental study. Journal of Human Sciences ; 14(1):678-693.
  • Varol, Z., Çiçeklioğlu, M., Taner, Ş. 2016. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi ; 55 (3):122-128.
  • Vatandaş, C. 2007. Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloj Konferansları Dergisi ; 35:29-56.

EFFECT of GENDER COURSE on GENDER PERCEPTION

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 22 - 29, 29.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Referans 1: Akın, A., Demirel, S. 2003. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki ; 25(4):3-82.
  • Referans 2: Altınova, H.H., Duyan, V. 2013. Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet ; 24(2):9-22.
  • Referans 3: Durgun, C., Gök, G.O. 2017. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği bağlamında Brıcs & G7 ülkelerinin karşılaştırmalı analizi. BUJSS ;10(2).20-32.
  • Referans 4: Elgün, A., Yeniçeri Alemdar M. 2017. A study oriented on the communication faculty students’ attitudes towards gender roles: Ege University sample. International Journal of Social Sciences and Education Research ; 3(3):1054-1067.
  • Referans 5: Esen, Y.A. 2013. Study for developing gender sensitivity in pre-service teacher education. Eğitim ve Bilim ; 38(169):280-294.
  • Giray Şimşek, H. 2011. toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi ; 25(2):119 – 126.
  • Haris, K.L., Melas, K., Rodacker, E. 1999. The impact of women’s studies courses on college students of the 1990s. Sex Roles ; 40(11-12):969-977.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Eylem, T.E., Karaman, Ö.E., Koyucu, R.G., Durmaz., A., Aydın, N. 2016. Attitudes of nursing and midwifery students about gender roles and the perceptions of honor related to women. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal Child Health ; 5(1):22.
  • Kul-Uçtu, A., Karahan, N. 2016. Toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi ; 5(8): 2882-2905.
  • Öngen, B., Aytaç, S. 2013. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları Dergisi ; 48:1-18.
  • Özaydınlık, K. 2014. Toplumsal cinsiyet temelinde Türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi ;14(33):2148-9424.
  • Özpulat, F. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi ; 2(2):151-161.
  • Sezgin, D. 2015. Toplumsal cinsiyet perspektifinde sağlık ve tıbbileştirme. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi ; 18(1):153-186.
  • Stake, J.E. 2006. Pedagogy and student change in the women’s and gender studies classroom. Gender and Education ;18(2):199–212.
  • Stake, J.E., Hoffmann, F.L. 2001. Changes in student social attitudes, activism, and personal confidence in higher education: The role of women’s studies. American Educational Research Journal ; 38(2):411-436.
  • Uzun, Z., Erdem, S., Güç, K., Şafak Uzun, A., Erdem, E. 2017. The effect of education on gender perception and gender role attitudes: An experimental study. Journal of Human Sciences ; 14(1):678-693.
  • Varol, Z., Çiçeklioğlu, M., Taner, Ş. 2016. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi ; 55 (3):122-128.
  • Vatandaş, C. 2007. Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloj Konferansları Dergisi ; 35:29-56.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Ebelik
Yazarlar

İlknur Münevver Gönenç

Şenay Topuz

Neslihan Yılmaz Sezer

Serkan Yılmaz

Nuriye Büyükkayacı Duman

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Yılmaz Sezer, N., Yılmaz, S., vd. (2018). TOPLUMSAL CİNSİYET DERSİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISINA ETKİSİ. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 22-29.