Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MÜZİK ETKİNLİKLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 21 - 31, 17.12.2018

Öz

Amaç: Bu
araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinlikleri hakkındaki
görüşlerini belirlemektir. Yöntem:  Araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır.
Çalışmaya katılmayı kabul eden 25 okul öncesi öğretmeni ile görüşme
yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile
toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formunda okul öncesi
öğretmenlerinin müzik etkinliklerine ilişkin farkındalık, müzik etkinliklerini planlama
ve uygulamalarına yönelik sorular yer almaktadır. Bulgular ve Sonuç: Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin çoğunun
müzik etkinlikleri ile ilgili bir hizmet içi eğitim, eğitim, kurs veya atölye
çalışmasına katılmadığı, müzik etkinliğini kendisi planladığı, planlarken şarkı
bulmakta zorlandığı, uygulama aşamasında sınıf yönetimi konusunda zorlandığı
belirlenmiştir. Müziği çeşitli şekillerde tanımlayan öğretmenler, müzik
etkinliği denince aklına şarkı söyleme çalışmalarının geldiğini, materyal
seçerken materyalin sağlam ve kullanışlı olması gerektiğini belirtmiş, enstrüman
çalan öğretmenlerin çoğu, blok flüt çaldığını ifade etmişlerdir

Kaynakça

  • Acar, D. 2009. Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri. Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Akgün, E., Yarar, M., Dinçer, Ç. 2011. Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıfyönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. Cilt: 1, Sayı: 3, S:1-9 Alpaslan, U. 2010. Okul öncesi öğretmenlerinin aldıkları müzik eğitimi doğrultusunda uygulamakta oldukları müzik etkinliklerine ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları problemler. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aral, N., Can Yaşar, M. 2015. 36-72 Aylık çocuklar için eğitim programı. Okul Öncesi Eğitim Programları. Edt.:Aysel Köksal Akyol. S:78-112, Ankara:Hedef Yayınları Aral, N., Kandır, A., Can Yaşar, M. 2000. Okul öncesi eğitim ve anasınıfı programları. İstanbul: Yapa Yayınları Aral, N., Kandır, A., Can Yaşar, M. 2003. Okul öncesi eğitim 1. İstanbul: Yapa Yayınları Başal, H.A. 2005. Okul öncesi eğitim. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Blasi, M., Foley, M. B. 2006. The Music, Movement And Learning Connection: A Review.(ERIC Document Reproduction Service No. EJ754759). Erişim Tarihi: 24.08.2013. http://eric.ed.gov Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. 2017. Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Cevher Kalburan, N. 2012. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat. Ankara: Eğiten Kitap Çakır, N. 2010. Okul öncesi öğretmenlerinin disiplin anlayışları ile iç-dış denetim odakları arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi Denk, D. 2000. Anaokuluna devam eden 6 yaş grubundaki çocukların alıcı dil gelişim düzeylerine müzik eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Dikici, A. 2002. Orff tekniği ile verilen müzik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. Ankara Üniverisitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi Gezgin, N. 2009. Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Gillespie, C.V.,,Glider, K.R. 2010. Preschool teachers' use of music to scaffold children's learning and behaviour.Early Child Development and Care. Volume:180, Issue: 6, P:799-808 Göncü, İ. 2009. Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan anasınıfı öğretmenleri ile müzik öğretmenlerinin müzik çalışmalarına ilişkin tutum ve yeterliliklerinin karşılaştırılması. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. S:1-11. Samsun Kandır, A., Ömeroğlu, E. 2004. Okul öncesi eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin müzik etkinliklerinin uygulanmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Eğitiminde Sanat Sempozyumu. S:69-88. Ankara: Morpa Yayınları Karşal, E. 2004. Okul öncesi dönemi çocuklarda müzik yeteneği ve matematik yeteneği ilişkisi ve müzik eğitiminin matematik performansı üzerine etkileri. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi Kaya, S.Ö., Özkut, B. 2009. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslar arası 5.Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi. Edt: Hikmet ASUTAY, Eylem BUDAK BAYIR. S: 700-704. Edirne Kılıç, I. 2012. Okul öncesinde müzik eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Kim, H.K., Kemple, K. M. 2011. Is music an active developmental tool or simply a supplement? Early childhood preservice teachers' beliefs about music. ıs music an active developmental tool or simply a supplement? Early childhood preservice teachers' beliefs about music.Journal of Early Childhood Teacher Education, 32 (2), 135-147 Kurt, F. 2016. Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocuklara uygulanan danslı müzik etkinliklerinin çocukların sosyal becerilerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Bolu Lee, Y. 2009. Music practices and teachers' needs for teaching music in public preschools of south korea.International Journal of Music Education. V:27. N:4, p: 356-371 MEB. 2013. Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB. Mertoğlu, E. 2005. Müzik ve ritim eğitimi. Gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar2. Edt: Müzeyyen Sevinç. S:273-28. İstanbul: Morpa Yayınları Mohan, H. 2008. Okul öncesi dönemde belirli günler ve haftalarayönelik şarkı dağarcığı ile ilgili öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Morgül, M. 2006. Müzik nasıl öğretilir. İstanbul: Kök Yayıncılık Ömeroğlu, E., Ersoy, E., Tezel Şahin, F., Kandır, A., Turla, A. 2003. Müziğin okul öncesi eğitimde kullanılması. Ankara: Kök Yayıncılık Özkut, B., Kaya, Ö. 2012. İlkoğretim okullarında gorev yapan okuloncesi oğretmenlerinin lisans doneminde aldıkları muzik eğitiminin mesleki yaşantılarına olan etkilerinin incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, V: 1 Issue: 1. S: 167-179 Öztürk, A. 2008. Okul öncesi kurumlarda uygulanan müzik eğitimini öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Sun, M. 2004. Temel müzik bilgileri. Müzik öğretimi. Edt: Ali Öztürk. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. S: 63-78 Sun, M., Seyrek, H. 2002. Okul öncesi eğitiminde müzik. İzmir: Mey Yayınları Yıldırım, A., Şimşek, H. 2008. Nitel araştırma yöntemleri.(7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık Yıldız, G. 2004. Okul öncesi müzik eğitiminde ortam düzenleme. Müzik öğretimi. Edt: Ali Öztürk. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. S: 111-124

AN EXAMINATION of PRESCHOOL TEACHER OPINIONS on MUSIC ACTIVITIES

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 21 - 31, 17.12.2018

Öz

Objective:
This qualitative study was aimed at determining the
opinions of preschool teachers on music activities.
Method: Interviews
were conducted with 25 preschool teachers who agreed to participate in the
study and the data were gathered with a semi-structured interview form
developed by the researchers. The form administered to the preschool teachers comprised
questions on awareness, planning and implementation of music activities. The
study results revealed that most of the teachers did not attend in-service
training, courses or workshops for music activities, planned music activities
themselves, had difficulties with finding songs during planning, as well as,
with class management during implementation.
Results
and Conclusion:
The teachers, who characterized music in various
ways, did not cite any other music activity than singing and emphasized that materials
should be durable and practical. The majority of the teachers who played a
musical instrument reported playing the recorder.

Kaynakça

  • Acar, D. 2009. Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri. Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Akgün, E., Yarar, M., Dinçer, Ç. 2011. Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıfyönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. Cilt: 1, Sayı: 3, S:1-9 Alpaslan, U. 2010. Okul öncesi öğretmenlerinin aldıkları müzik eğitimi doğrultusunda uygulamakta oldukları müzik etkinliklerine ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları problemler. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aral, N., Can Yaşar, M. 2015. 36-72 Aylık çocuklar için eğitim programı. Okul Öncesi Eğitim Programları. Edt.:Aysel Köksal Akyol. S:78-112, Ankara:Hedef Yayınları Aral, N., Kandır, A., Can Yaşar, M. 2000. Okul öncesi eğitim ve anasınıfı programları. İstanbul: Yapa Yayınları Aral, N., Kandır, A., Can Yaşar, M. 2003. Okul öncesi eğitim 1. İstanbul: Yapa Yayınları Başal, H.A. 2005. Okul öncesi eğitim. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Blasi, M., Foley, M. B. 2006. The Music, Movement And Learning Connection: A Review.(ERIC Document Reproduction Service No. EJ754759). Erişim Tarihi: 24.08.2013. http://eric.ed.gov Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. 2017. Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Cevher Kalburan, N. 2012. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat. Ankara: Eğiten Kitap Çakır, N. 2010. Okul öncesi öğretmenlerinin disiplin anlayışları ile iç-dış denetim odakları arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi Denk, D. 2000. Anaokuluna devam eden 6 yaş grubundaki çocukların alıcı dil gelişim düzeylerine müzik eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Dikici, A. 2002. Orff tekniği ile verilen müzik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. Ankara Üniverisitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi Gezgin, N. 2009. Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Gillespie, C.V.,,Glider, K.R. 2010. Preschool teachers' use of music to scaffold children's learning and behaviour.Early Child Development and Care. Volume:180, Issue: 6, P:799-808 Göncü, İ. 2009. Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan anasınıfı öğretmenleri ile müzik öğretmenlerinin müzik çalışmalarına ilişkin tutum ve yeterliliklerinin karşılaştırılması. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. S:1-11. Samsun Kandır, A., Ömeroğlu, E. 2004. Okul öncesi eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin müzik etkinliklerinin uygulanmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Eğitiminde Sanat Sempozyumu. S:69-88. Ankara: Morpa Yayınları Karşal, E. 2004. Okul öncesi dönemi çocuklarda müzik yeteneği ve matematik yeteneği ilişkisi ve müzik eğitiminin matematik performansı üzerine etkileri. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi Kaya, S.Ö., Özkut, B. 2009. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslar arası 5.Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi. Edt: Hikmet ASUTAY, Eylem BUDAK BAYIR. S: 700-704. Edirne Kılıç, I. 2012. Okul öncesinde müzik eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Kim, H.K., Kemple, K. M. 2011. Is music an active developmental tool or simply a supplement? Early childhood preservice teachers' beliefs about music. ıs music an active developmental tool or simply a supplement? Early childhood preservice teachers' beliefs about music.Journal of Early Childhood Teacher Education, 32 (2), 135-147 Kurt, F. 2016. Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocuklara uygulanan danslı müzik etkinliklerinin çocukların sosyal becerilerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Bolu Lee, Y. 2009. Music practices and teachers' needs for teaching music in public preschools of south korea.International Journal of Music Education. V:27. N:4, p: 356-371 MEB. 2013. Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB. Mertoğlu, E. 2005. Müzik ve ritim eğitimi. Gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar2. Edt: Müzeyyen Sevinç. S:273-28. İstanbul: Morpa Yayınları Mohan, H. 2008. Okul öncesi dönemde belirli günler ve haftalarayönelik şarkı dağarcığı ile ilgili öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Morgül, M. 2006. Müzik nasıl öğretilir. İstanbul: Kök Yayıncılık Ömeroğlu, E., Ersoy, E., Tezel Şahin, F., Kandır, A., Turla, A. 2003. Müziğin okul öncesi eğitimde kullanılması. Ankara: Kök Yayıncılık Özkut, B., Kaya, Ö. 2012. İlkoğretim okullarında gorev yapan okuloncesi oğretmenlerinin lisans doneminde aldıkları muzik eğitiminin mesleki yaşantılarına olan etkilerinin incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, V: 1 Issue: 1. S: 167-179 Öztürk, A. 2008. Okul öncesi kurumlarda uygulanan müzik eğitimini öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Sun, M. 2004. Temel müzik bilgileri. Müzik öğretimi. Edt: Ali Öztürk. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. S: 63-78 Sun, M., Seyrek, H. 2002. Okul öncesi eğitiminde müzik. İzmir: Mey Yayınları Yıldırım, A., Şimşek, H. 2008. Nitel araştırma yöntemleri.(7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık Yıldız, G. 2004. Okul öncesi müzik eğitiminde ortam düzenleme. Müzik öğretimi. Edt: Ali Öztürk. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. S: 111-124
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Çocuk Gelişimi
Yazarlar

Burçin Aysu Bu kişi benim

Neriman Aral

Figen Gürsoy

Müdriye Yıldız Bıçakçı

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aysu, B., Aral, N., Gürsoy, F., Yıldız Bıçakçı, M. (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MÜZİK ETKİNLİKLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 21-31.