Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CİNSEL İSTİSMARI ÖNLEMEDE FARKLI BİR YAKLAŞIM: ÇOCUK FARKINDALIĞI, VÜCUDUMA DOKUNMA!

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 10 - 18, 30.06.2020

Öz

Bu
çalışma, toplumda önemli bir yer işgal eden, çocuk cinsel istismarını önlemede
“çocuk farkındalığı, bilinç düzeyi ve eğitim gereksinimlerine dikkat çekmek
amacıyla yapılmıştır. Çocuklara cinsellik ile ilgili eğitim vermede
çekincemeler, toplumsal normlar, çocuk yetiştirme şeklinde ebeveynlerin kendi
yetiştiriliş şekillerini kullanmaya
devam etmesi, bu
önemli konuda problemleri devamlı hale getirebilir. 
Ebeveynlerin çocuk yetiştirme süreçlerinde cinsel istismar
farkındalık eğitimleri mutlaka yer almalıdır. Çocukların kendilerini
koruyabilmeleri için cinsel istismar konusunda farkında olmaları gerekir. Bu
farkındalık eğitim yoluyla sağlanabilir.



Kaynakça

  • Akerson, F., E. 2005. Gösterge bilime giriş. İstanbul, Türkiye: Multilingual Yayıncılık, ss. 240.Aksel, Ş., Irmak, T., Y. (2015). Teachers' knowledge and experience about child sexual abuse. Ege Journal of Education; (16)2: 373-391.Arıkan, D., Yaman, S., Çelebioğlu, A. 2000. Knowledge of nurses on child neglectand abuse. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences; 3(2): 29-35.Burrows, K. S., Bearman, M., Dion, J., Powell, M., B. 2017. Children’s use of sexual body part terms in witness interviews about sexual abuse. Child Abuse & Neglect; 65: 226-235.Ceylan, Ş., Çetin, A. 2015. Sexual education given to the families of three- five year old children attending to a preschool education ınstitution and ıts analysis. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal; 2(3): 41-59. https://doi.org/10.21020/husbfd.288504.Csorba, R., Aranyosı, J., Borsos, A., Balla, L., Major, T., Póka, R. 2005. Characteristics of female child sexual abuse in Hungary between 1986 and 2001: a longitudinal, prospective study. European Journal of Obstetrics and Gynecology and Reproductive Biology; 120(2): 217-221.Çalışandemir, F., Bencik, S., Artan, İ. 2008. Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim; 33(150): 14-27.Deblinger, E., Runyon, M.,K. 2000. Reducing the children’s risk of sexual revictimization. Seminar presented at the 2000 American Professional Society on Abused Children, Chicago, IL.Dereobalı, N., Karadağ, S. Ç., Sönmez, S. 2013. Preschool educators’ roles, views and experiences about child abuse, neglect, and violence towards children. Ege Journal of Education; 14(1): 50-66.Dilsiz, H., Mağden, D. 2015. Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmali konusunda bilgi ve risk tanıma düzeylerinin tespit edilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi; 1(2): 678-694.Dönmez, Y. E., Soylu, N., Özcan, Ö. Ö., Yüksel, T., Demir, A. Ç., Bayhan, P. Ç., Miniksar, D., Y. 2014. Cinsel İstismar Mağduru Çocuk ve Ergen Olgularımızın Sosyodemografik ve Klinik Özellikleri. Journal Of Turgut Özal Medical Center; 21(1): 44-48.Dülgerler, Ş., Çam, O. 2007. Çocuk ve ergenlerde cinsel kötüye kullanım ve hemşirelik yaklaşımları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi; 23 (2):195-206.Eliküçük, A., Sönmez, S. 2011. 6 Yaş Çocuklarının Cinsel Gelişim ve Eğitimiyle İlgili Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi; 7(25): 45-62.Erdoğan, A., Tufan, E., Karaman, M.G., Atabek, M.S., Koparan, C., Özdemir, E., ve ark. 2011. Türkiye’nin dört farklı bölgesinde çocuk ve ergenlere cinsel tacizde bulunan kişilerin karakteristik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Derg; 12: 55-61.Ersoy, Ö. A., Özkan, H. K. 2017. An investigation of preschool children’s knowledge about child sexual abuse: a qualitative view. Cumhuriyet International Journal of Education; 6(1): 123-139. e–ISSN: 2147-1606.Göçgeldi, E., Tüzün, H., Türker, T. Şimsek, I. 2007. Okul öncesi dönem çocuğu olan anne ve babaların çocuklara cinsel eğitim konusundaki yaklaşımlarının incelenmesi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi( STED); 16(9): 134-142.Gökler, R. 2009. Okullarda akran zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi; 6(2): 511-537.Gönültaş, M. B. 2016. Modus operandi of sexual abusers and their grooming techniques. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks; 8(1): 289-305.Gönültaş, M. B. 2013. Çocuğa yönelik cinsel şiddet olaylarında olay kurgusunda ve şüpheli ifadelerindeki ortak özelliklerin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi; İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü.Kairys, S. W., Alexander, R. C., Block, R. W., Everett, V. D., Hymel, K. P., Johnson, C. F., Bays, J. A. 1999. Guidelines for the evaluation of sexual abuse of children: Subject Review. Pediatrics; 103(1): 186-191.Kara, Ö., Çalışkan, D., Suskan, E. 2014. Comparison of the levels of knowledge and approaches in relation with child abuse and neglect in residents of pediatrics, pediatricians and practitioners working in the province of Ankara. Turkish Arcives of Pediatrics; 49: 57-65. https://doi.org/10.5152/tpa.2014.984.Katz, C., Hamama, L. 2013. Draw me everything that happened to you: exploring children's drawings of sexual abuse. Children & Youth Services Review; 35(5): 877-882.Kempner, M.E., Rodriguez, M. 2004. Guidelines for comprehensive sexuality education: kindergarten-12th grade, Third Edition 2004 SIECUS (Sexuality Information and Education Council of the United States), Guidelines for Comprehensive Sexuality Education. USA: Fulton Press.1-112.Kenny, M. C., Capri, V., Ryan, E. E., Runyon, M. K. 2008. Child sexual abuse: from prevention to self‐protection. Child Abuse Review. Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect; 17(1): 36-54. https://doi.org/10.1002/car.1012.Kenny, M. C., Wurtele, S. K. 2010. Children's abilities to recognize a “good” person as a potential perpetrator of childhood sexual abuse. Child Abuse & Neglect; 34(7): 490-495.Kenny, M. C., Wurtele, S. K., Alonso, L. 2012. Evaluation of a personal safety program with Latino preschoolers. Journal of child sexual abuse; 21(4):368-385. Keser, N., Odabaş, E. Elibüyük, S. 2010. The evaluation of parents’ knowledge about child abuse. Turkish J. Pediatr. Dis; 4(3):150-157.Mathoma, A. M., Maripe-Perera, D. P., Khumalo, L. P., Mbayı, B. L., Seloilwe, E. S. 2006. Knowledge and perceptions of parents regarding child sexualabuse in Botswana and Swaziland. Journal of Pediatric Nursing; 21: 67-72.Murray, J.B. 2000. Psychological profile of pedophiles and child molesters. J Psychol; 134: 211-24.Öksüz, Y. 2002. Ergenin kişilik gelişiminde ebeveynin rolü. Milli Eğitim Dergisi; 155- 156, 39- 41.Özer, G. 2014. Parents' levels of consciousness, concerns and precautions against child sexual abuse. Unpublished Doctoral Thesis. Istanbul.Pirdehghan, A., Vakili, M., Rajabzadeh, Y., Puyandehpour, M. 2015. Child abuse and neglect epidemiology in secondary school students of Yazd Province, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences; 9(4): 2256-2260. https://doi.org/10.17795/ijpbs-2256.Sağır, M., & Gözler, A. 2013. Sınıf öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri ve farkındalık düzeyleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi; 3(5): 67-102.Savran, C., Kuşin, İ. 1997. Ana babalar ile onların ana babaları arasındaki çocuk yetiştirmeye yönelik tutum ilişkileri. 10. YA-PA Okul öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri; Ankara: Yapa Yayınları. 181-195.Schreier, A., Pogue, J. K., Hansen, D. J. 2017. Impact of child sexual abuse on non-abused siblings: A review with implications for research and practice. Aggression and Violent Behavior; 34: 254-262. https://doi.org/10.1016/j.avb.2016.11.011.Soylu, R. 2017. Sanatta ve kültürde öpme ritüelinin göstergebilim açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi; 16(60): 269-287.Tarhan, N. 2012. Sen, ben ve çocuklarımız. İstanbul: Timaş Yayınları.Terzi, S., Özbay, Y. 2014. Çocuk istismarı ile ilgili gazete haberlerinin istismarın türü, istismarcı ile mağdurun cinsiyeti ve bağlam açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 12(2): 126-133.Tıraşçı, Y., Gören, S. 2007. Çocuk istismarı ve ihmali. Dicle Tıp Dergisi; 34(1): 70-74.Tugay, D. 2008. Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Marmara üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği anabilim dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Türk Dil Kurumu. 2019. http://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 04.07.2019.Wurtele, S. K., Owens, J. S. 1997. Teaching personal safety skills to young children: An investigation of age and gender across five studies. Child Abuse & Neglect; 21(8): 805-814. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(97)00040-9.Wurtele, S. K. 2009. Preventing sexual abuse of children in the twenty-first century: Preparing for challenges and opportunities. Journal of child sexual abuse; 18(1): 1-18. https://doi.org/10.1080/10538710802584650.Xie, Q. W., Sun, X., Chen, M., Qiao, D. P., Chan, K. L. 2017. What prevents Chinese parents from reporting possible cases of child sexual abuse to authority? A holistic-interactionistic approach. Child Abuse & Neglect; 64:19-31. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.12.006.Yavuzer, H. 2001. Yaygın anne baba tutumları, Ana Baba Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. ss.49.Yiğit, R. 2005. Çocukların cinsel istismarı ve ensest. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 8(3): 90-100.Yılmaz, G., İşiten, N., Ertan, Ü., Öner, A. 2003. Bir çocuk istismarı vakası. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi; 46, (4): 295-298.Zhang, W., Chen, J., Feng, Y., Li, J., Zhao, X., Luo, X. 2013. Young children's knowledge and skills related to sexual abuse prevention: A pilot study in Beijing, China. Child Abuse & Neglect; 37(9): 623-630. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.04.018
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 10 - 18, 30.06.2020

Öz

This study was carried out to draw attention to "child awareness, level of awareness, and educational needs" for preventing child sexual abuse, which occupies an important place in society. Reservations about giving sex education to children, social norms, and parents’ devotion to applying their own upbringing style to bringing up their children may make problems persistent in this important issue. Sexual abuse awareness training should be included in the parenting process of parents. Children need to be aware of sexual abuse to protect themselves. This awareness can be achieved through education.

Kaynakça

  • Akerson, F., E. 2005. Gösterge bilime giriş. İstanbul, Türkiye: Multilingual Yayıncılık, ss. 240.Aksel, Ş., Irmak, T., Y. (2015). Teachers' knowledge and experience about child sexual abuse. Ege Journal of Education; (16)2: 373-391.Arıkan, D., Yaman, S., Çelebioğlu, A. 2000. Knowledge of nurses on child neglectand abuse. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences; 3(2): 29-35.Burrows, K. S., Bearman, M., Dion, J., Powell, M., B. 2017. Children’s use of sexual body part terms in witness interviews about sexual abuse. Child Abuse & Neglect; 65: 226-235.Ceylan, Ş., Çetin, A. 2015. Sexual education given to the families of three- five year old children attending to a preschool education ınstitution and ıts analysis. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal; 2(3): 41-59. https://doi.org/10.21020/husbfd.288504.Csorba, R., Aranyosı, J., Borsos, A., Balla, L., Major, T., Póka, R. 2005. Characteristics of female child sexual abuse in Hungary between 1986 and 2001: a longitudinal, prospective study. European Journal of Obstetrics and Gynecology and Reproductive Biology; 120(2): 217-221.Çalışandemir, F., Bencik, S., Artan, İ. 2008. Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim; 33(150): 14-27.Deblinger, E., Runyon, M.,K. 2000. Reducing the children’s risk of sexual revictimization. Seminar presented at the 2000 American Professional Society on Abused Children, Chicago, IL.Dereobalı, N., Karadağ, S. Ç., Sönmez, S. 2013. Preschool educators’ roles, views and experiences about child abuse, neglect, and violence towards children. Ege Journal of Education; 14(1): 50-66.Dilsiz, H., Mağden, D. 2015. Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmali konusunda bilgi ve risk tanıma düzeylerinin tespit edilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi; 1(2): 678-694.Dönmez, Y. E., Soylu, N., Özcan, Ö. Ö., Yüksel, T., Demir, A. Ç., Bayhan, P. Ç., Miniksar, D., Y. 2014. Cinsel İstismar Mağduru Çocuk ve Ergen Olgularımızın Sosyodemografik ve Klinik Özellikleri. Journal Of Turgut Özal Medical Center; 21(1): 44-48.Dülgerler, Ş., Çam, O. 2007. Çocuk ve ergenlerde cinsel kötüye kullanım ve hemşirelik yaklaşımları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi; 23 (2):195-206.Eliküçük, A., Sönmez, S. 2011. 6 Yaş Çocuklarının Cinsel Gelişim ve Eğitimiyle İlgili Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi; 7(25): 45-62.Erdoğan, A., Tufan, E., Karaman, M.G., Atabek, M.S., Koparan, C., Özdemir, E., ve ark. 2011. Türkiye’nin dört farklı bölgesinde çocuk ve ergenlere cinsel tacizde bulunan kişilerin karakteristik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Derg; 12: 55-61.Ersoy, Ö. A., Özkan, H. K. 2017. An investigation of preschool children’s knowledge about child sexual abuse: a qualitative view. Cumhuriyet International Journal of Education; 6(1): 123-139. e–ISSN: 2147-1606.Göçgeldi, E., Tüzün, H., Türker, T. Şimsek, I. 2007. Okul öncesi dönem çocuğu olan anne ve babaların çocuklara cinsel eğitim konusundaki yaklaşımlarının incelenmesi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi( STED); 16(9): 134-142.Gökler, R. 2009. Okullarda akran zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi; 6(2): 511-537.Gönültaş, M. B. 2016. Modus operandi of sexual abusers and their grooming techniques. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks; 8(1): 289-305.Gönültaş, M. B. 2013. Çocuğa yönelik cinsel şiddet olaylarında olay kurgusunda ve şüpheli ifadelerindeki ortak özelliklerin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi; İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü.Kairys, S. W., Alexander, R. C., Block, R. W., Everett, V. D., Hymel, K. P., Johnson, C. F., Bays, J. A. 1999. Guidelines for the evaluation of sexual abuse of children: Subject Review. Pediatrics; 103(1): 186-191.Kara, Ö., Çalışkan, D., Suskan, E. 2014. Comparison of the levels of knowledge and approaches in relation with child abuse and neglect in residents of pediatrics, pediatricians and practitioners working in the province of Ankara. Turkish Arcives of Pediatrics; 49: 57-65. https://doi.org/10.5152/tpa.2014.984.Katz, C., Hamama, L. 2013. Draw me everything that happened to you: exploring children's drawings of sexual abuse. Children & Youth Services Review; 35(5): 877-882.Kempner, M.E., Rodriguez, M. 2004. Guidelines for comprehensive sexuality education: kindergarten-12th grade, Third Edition 2004 SIECUS (Sexuality Information and Education Council of the United States), Guidelines for Comprehensive Sexuality Education. USA: Fulton Press.1-112.Kenny, M. C., Capri, V., Ryan, E. E., Runyon, M. K. 2008. Child sexual abuse: from prevention to self‐protection. Child Abuse Review. Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect; 17(1): 36-54. https://doi.org/10.1002/car.1012.Kenny, M. C., Wurtele, S. K. 2010. Children's abilities to recognize a “good” person as a potential perpetrator of childhood sexual abuse. Child Abuse & Neglect; 34(7): 490-495.Kenny, M. C., Wurtele, S. K., Alonso, L. 2012. Evaluation of a personal safety program with Latino preschoolers. Journal of child sexual abuse; 21(4):368-385. Keser, N., Odabaş, E. Elibüyük, S. 2010. The evaluation of parents’ knowledge about child abuse. Turkish J. Pediatr. Dis; 4(3):150-157.Mathoma, A. M., Maripe-Perera, D. P., Khumalo, L. P., Mbayı, B. L., Seloilwe, E. S. 2006. Knowledge and perceptions of parents regarding child sexualabuse in Botswana and Swaziland. Journal of Pediatric Nursing; 21: 67-72.Murray, J.B. 2000. Psychological profile of pedophiles and child molesters. J Psychol; 134: 211-24.Öksüz, Y. 2002. Ergenin kişilik gelişiminde ebeveynin rolü. Milli Eğitim Dergisi; 155- 156, 39- 41.Özer, G. 2014. Parents' levels of consciousness, concerns and precautions against child sexual abuse. Unpublished Doctoral Thesis. Istanbul.Pirdehghan, A., Vakili, M., Rajabzadeh, Y., Puyandehpour, M. 2015. Child abuse and neglect epidemiology in secondary school students of Yazd Province, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences; 9(4): 2256-2260. https://doi.org/10.17795/ijpbs-2256.Sağır, M., & Gözler, A. 2013. Sınıf öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri ve farkındalık düzeyleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi; 3(5): 67-102.Savran, C., Kuşin, İ. 1997. Ana babalar ile onların ana babaları arasındaki çocuk yetiştirmeye yönelik tutum ilişkileri. 10. YA-PA Okul öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri; Ankara: Yapa Yayınları. 181-195.Schreier, A., Pogue, J. K., Hansen, D. J. 2017. Impact of child sexual abuse on non-abused siblings: A review with implications for research and practice. Aggression and Violent Behavior; 34: 254-262. https://doi.org/10.1016/j.avb.2016.11.011.Soylu, R. 2017. Sanatta ve kültürde öpme ritüelinin göstergebilim açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi; 16(60): 269-287.Tarhan, N. 2012. Sen, ben ve çocuklarımız. İstanbul: Timaş Yayınları.Terzi, S., Özbay, Y. 2014. Çocuk istismarı ile ilgili gazete haberlerinin istismarın türü, istismarcı ile mağdurun cinsiyeti ve bağlam açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 12(2): 126-133.Tıraşçı, Y., Gören, S. 2007. Çocuk istismarı ve ihmali. Dicle Tıp Dergisi; 34(1): 70-74.Tugay, D. 2008. Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Marmara üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği anabilim dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Türk Dil Kurumu. 2019. http://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 04.07.2019.Wurtele, S. K., Owens, J. S. 1997. Teaching personal safety skills to young children: An investigation of age and gender across five studies. Child Abuse & Neglect; 21(8): 805-814. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(97)00040-9.Wurtele, S. K. 2009. Preventing sexual abuse of children in the twenty-first century: Preparing for challenges and opportunities. Journal of child sexual abuse; 18(1): 1-18. https://doi.org/10.1080/10538710802584650.Xie, Q. W., Sun, X., Chen, M., Qiao, D. P., Chan, K. L. 2017. What prevents Chinese parents from reporting possible cases of child sexual abuse to authority? A holistic-interactionistic approach. Child Abuse & Neglect; 64:19-31. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.12.006.Yavuzer, H. 2001. Yaygın anne baba tutumları, Ana Baba Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. ss.49.Yiğit, R. 2005. Çocukların cinsel istismarı ve ensest. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 8(3): 90-100.Yılmaz, G., İşiten, N., Ertan, Ü., Öner, A. 2003. Bir çocuk istismarı vakası. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi; 46, (4): 295-298.Zhang, W., Chen, J., Feng, Y., Li, J., Zhao, X., Luo, X. 2013. Young children's knowledge and skills related to sexual abuse prevention: A pilot study in Beijing, China. Child Abuse & Neglect; 37(9): 623-630. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.04.018
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sebahat Altundağ

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altundağ, S. (2020). CİNSEL İSTİSMARI ÖNLEMEDE FARKLI BİR YAKLAŞIM: ÇOCUK FARKINDALIĞI, VÜCUDUMA DOKUNMA!. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(1), 10-18.