Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakım Algıları İle Merhamet Düzeyi Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 57 - 70, 30.06.2021
https://doi.org/10.46971/ausbid.818932

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile merhamet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde eğitim gören 139 öğrenci ile yapılmış tanımlayıcı ilişki arayıcı tipte bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında; “Öğrenci Tanıtım Formu”, “Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası-Hemşire Versiyonu (BBS-Hemşire versiyonu)” ve “Merhamet Ölçeği (MÖ)” kullanıldı. Veriler Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi ile değerlendirilmiş olup, tanımlayıcı özellikler ortalama, yüzdelik olarak verildi. Ölçekler ve alt boyutlar arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla Spearman’s Korelasyon Analizi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %51.8’inin 22 yaş ve üzerinde, %76.3’ünün kadın olduğu saptandı. Öğrencilerin hemşirelik mesleğine ve bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin düşünceleri incelendiğinde; %68.3’ünün hemşirelik bölümünü isteyerek tercih ettiği, %77’sinin uygulama alanlarında çalışmayı sevdiği, %58.3’ünün bireyselleştirilmiş bakım verdiğini düşündüğü ve %97.8’inin bireyselleştirilmiş bakım vermenin yararlı olduğunu düşündüğü belirlendi. Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası (BBS-A)-Hemşire Versiyonu toplam puan ortalamasının 4.09±0.61 olduğu saptandı. Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası (BBS-B)-Hemşire Versiyonu toplam puan ortalamasının ise 4.17±0.59 olduğu saptandı. Merhamet Ölçeği (MÖ) toplam puan ortalamasının 97.82±11.90 olduğu saptandı. MÖ ile BBS-A ve BBS-B arasında pozitif yönde zayıf ilişki olduğu bulundu.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre, hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyleri ile hasta bakımını bireyselleştirme ve hastaların bireyselliğini destekleme düzeylerinin yüksek olduğu saptandı.

Kaynakça

  • Acaroğlu, R., Suhonen, R., Şendir, M., Kaya, H. 2010. Reliability and validity of Turkish version of The Individualised Care Scale. JCN; 20(1-2):136-145.
  • Acaroğlu, R., Şendir, M. 2012. Bireyselleştirilmiş bakımı değerlendirme skalaları. İ.Ü.F.N. Hem. Derg; 20(1):10-16.
  • Acaroğlu, R., Şendir, M., Kaya, H., Sosyal, E. 2007. Bireyselleştirilmiş hemşirelik bakımının hasta memnuniyeti ve sağlığa ilişkin yaşam kalitesine etkisi. İ.Ü.F.N. Hem. Derg; 15(59):61-67.
  • Adam, D., Taylor, R. 2014. Compassionate care: Empowering students through nurse education. Nurse Education Today; 34:1242-1245.
  • Akdeniz, S., Deniz, E.M. 2016. Merhamet Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being: JHW; 4(1):50-61.
  • Arkan, B., Yılmaz, D., Düzgün, F. 2020. Determination of compassion levels of nurses working at a university hospital. Journal of Religion and Health; 59(1):29-39.
  • Bray, L., O’Brien, M.R., Kirton, J., Zubairu, K., Christiansen, A. 2014. The role of professional education in developing compassionate practitioners: A mixed methods study exploring the perceptions of health professionals and pre-registration students. Nurse Education Today; 34:480-486.
  • Can, Ş., Acaroğlu, R. 2015. Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. F.N. Hem. Derg; 23(1):32-40.
  • Cerit, B., Çıtak Bilgin, N., Çoşkun, S., Yorgun, S. 2019. Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin bakıma ilişkin tutum ve davranışları. ACU Sağlık Bil Derg; 10(4):727-733.
  • Ceylan, B. 2014. Hemşirelikte bireyselleştirilmiş bakım. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi; 30(3):59-67.
  • Charalambous, A., Katajısto, J., Välımäkı, M., Leıno-Kilpi, H., Suhonen, R. 2010. Individualised care and the professional practice environment: Nurses’ perceptions. International Nursing Review; 57(4):500-507.
  • Culha, Y., Acaroglu, R. 2019. The relationship amongst student nurses’ values, emotional intelligence and individualised care perceptions. Nursing Ethics; 26(7-8):2373-2383.
  • Çınar, F., Eti Aslan, F. 2018. Ameliyathane hemşirelerinin merhamet düzeylerinin ölçülmesi: Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kocaeli Med J; 7(3):222-229.
  • Çıray Gündüzoğlu, N., Akın Korhan, E., Kuzeyli Yıldırım, Y., Şenuzun Aykar, F., Üstün, Ç. 2019. Hemşirelik öğrencilerinde merhamet düzeyi. Journal of Human Rhythm; 5(2):104-116.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S., Karakaş, M. 2018. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi; 21(1):61-67.
  • Demirel, G., Kaya, N., Doğaner, A. 2020. Ebelik öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet ve empati düzeylerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi; 15(21):282-300.
  • Doğan, P., Tarhan, M., Kürklü, A. 2019. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ahlaki duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. HEAD; 16(2):119-124.
  • Gülhan Güner, S., Ovayolu, Ö., Ovayolu, N. 2020. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin durumlarının incelenmesi. DEUHYO ED; 13(2):74-81.
  • Kalender, N., Tosun, N., Çınar, F.İ., Bağçivan, G., Yaşar, Z. 2016. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Derg; 58:277-281.
  • Karadağ Arlı, K., Bakan, A.B. 2018. Cerrahi hemşirelerde merhamet ve kültürlerarası duyarlılığı etkileyen faktörler. STED; 27(4):277-283.
  • Karagözoğlu, Ş. 2008. Hemşirelikte bireysel ve profesyonel özerklik. HEMAR-G; 10(3):41-50.
  • Karayurt, Ö., Erol Ursavaş, F., İşeri, Ö. 2018. Hemşirelerin bireyselleştirilmiş bakım verme durumlarının ve görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg; 9(2):163-169.
  • Kocaman Yıldırım, N., Kaçmaz, N., Özkan, M. 2013. Yetişkin kanser hastalarının destekleyici bakım gereksinimleri ve verilen hizmet arasındaki boşluk. DEUHYO ED; 6(4):231-240.
  • Montgomery, K., Little, M. 2011. Enriching patient‐centered care in serious illness: A focus on patients’ experiences of agency. The Milbank Quarterly; 89(3):381-398.
  • Öner Altıok, H., Şengün, F., Üstün, B. 2011. Bakım: Kavram analizi. DEUHYO ED; 4(3):137-140.
  • Özdelikara, A., Babur, S. 2020. Hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyi ve empatik eğilim ilişkisi. ACU Sağlık Bil Derg; 11(2):342-349.
  • Perez-Bret, E., Altisent, R., Rocafort, J. 2016. Definition of compassion in healthcare: A systematic literature review. International Journal of Palliative Nursing; 22(12): 599-606. (Abstract).
  • Polat, F.N., Erdem, R. 2017. Merhamet yorgunluğu düzeyinin çalışma yaşam kalitesi ile ilişkisi: Sağlık profesyonelleri örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 26(1):291-312.
  • Polikandrioti, M., Ntokou, M. 2011. Needs of hospitalized patients. Health Science Journal; 5(11):15-22.
  • Seven, A., Doğan, S. G., Kınık, A., Toraman, K., Daşkın, G., Sevinen, G. G., Doğru, T. 2019. Hemşirelik bölümü intörn öğrencilerin merhamet düzeyi ve etkileyen faktörler: Pilot çalışma. OTJHS; 4(3):273-282.
  • Seven, A., Dülger, H. 2020. Sağlık ve bakım hizmetleri bölümü öğrencilerinin merhamet düzeyi ve etkileyen faktörler. International Social Sciences Studies Journal; 6(54):28-34.
  • Suhonen, R., Gustafsson, M.L., Katajisto, J., Välimäki, M., Leino‐Kilpi, H. 2010b. Nurses’ Perceptions of Individualized Care. JAN; 66(5):1035-1046.
  • Suhonen, R., Gustafsson, M-L., Katajisto, J., Vaalimaki, M., LeinoKilpi, H. 2010a. Individualized Care Scale – Nurse Version: A finnish validation study. Journal of Evaluation in Clinical Practice; 16(1):145-154.
  • Suhonen, R., Leino-Kilpi, H., Valimaki, M. 2005. Development and psyhometric properties of The Individualized Care Scale. Journal of Evaluation in Clinical Practice; 11(1):7-10.
  • Suhonen, R., Papastavrou, E., Efstathiou, G., Lemonidou, C., Kalafati, M., Luz, M.D.A., et. al. 2011. Nurses’ perceptions of individualized care: An international comparison. JAN; 67(9):1895-1907.
  • Suhonen, R., Schmidt, L.A., Radwin, L. 2007. Measuring individualized nursing care: Assessment of reliability and validity of three scales. JAN; 59(1):77-85.
  • Şirin, M., Yurttaş, A. 2015. Hemşirelik bakımının bedeli: Merhamet yorgunluğu. DEUHYO ED; 8(2):123-130.
  • Tan, M., Polat, H. 2020. Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının belirlenmesi. ACU Sağlık Bil Derg; 11(3):451-457.
  • Toru, F. 2020. Hemşirelik uygulamalarının kilit noktası: Bireyselleştirilmiş bakım. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi; 4(1):46-59.
  • Uğurlu, A.K., Eti Aslan, F. 2017. Merhamet ve hemşirelik: Merhamet ölçülebilir mi? Turkiye Klinikleri J Nurs Sci; 9(3):233-238.
  • Wellard, S.J., Bethune, E., Heggen, K. 2007. Assessment of learning in contemporary nurse education: Do we need standardised examination for nurse registration? Nurse Education Today; 27(1):68-72.
  • Yılmaz, D., Gökdere Çınar, H. 2017. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences; 14(4):3300-3309.
  • Zengin Aydın, L., Büyükbayram, Z. 2020. Hemşirelerin mesleki tutumlarına göre bireyselleştirilmiş bakım algıları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci; 12(2):198-206.

The Relationship between Individualized Care Perceptions and Compassion Level of Nursing Students

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 57 - 70, 30.06.2021
https://doi.org/10.46971/ausbid.818932

Öz

Aim: This research was conducted to examine the relationship between individualized care perceptions and compassion levels of nursing students. Subject and Method: The research is a descriptive-correlational study conducted with 139 students at the Faculty of Health Sciences Nursing Department of a university during the 2019-2020 academic year. For data collection; “Student Identification Form”, “Individualized Care Scale-Nurse Version (A and B) (ICS-Nurse Version)” and “Compassion Scale (CS)” were used. Mann Whitney U test and Kruskal Wallis tests were employed to analyze the data. The descriptive features were given as means and percentages. Spearman’s Correlation Analysis was used to evaluate the relationship between scales and sub-dimensions. Results: It was determined that 51.8% of the participants were 22 years and olde and, 76.3% were female When students’ ideas on nursing profession and individualized care are examined; it was determined that 68.3% preferred nursing department voluntarily, 77.0% liked to work in practice areas, 58.3% thought that they gave individualized care and 97.8% thought it was beneficial to provide individualized care. The mean total score of the ICS-A-Nurse was determined to be 4.09±0.61. The mean total score of the ICS-B-Nurse was determined to be 4.17±0.59. The mean total score on the CS was 97.82±11.90. It was found that there was a weak positive correlation between CS and ICS-A-Nurse and ICSB-Nurse (p<0.001). Conclusion: According to the results of the research, it was found that the levels of compassion, individualization of patient care and supporting the individuality of patients were high among nursing students.

Kaynakça

  • Acaroğlu, R., Suhonen, R., Şendir, M., Kaya, H. 2010. Reliability and validity of Turkish version of The Individualised Care Scale. JCN; 20(1-2):136-145.
  • Acaroğlu, R., Şendir, M. 2012. Bireyselleştirilmiş bakımı değerlendirme skalaları. İ.Ü.F.N. Hem. Derg; 20(1):10-16.
  • Acaroğlu, R., Şendir, M., Kaya, H., Sosyal, E. 2007. Bireyselleştirilmiş hemşirelik bakımının hasta memnuniyeti ve sağlığa ilişkin yaşam kalitesine etkisi. İ.Ü.F.N. Hem. Derg; 15(59):61-67.
  • Adam, D., Taylor, R. 2014. Compassionate care: Empowering students through nurse education. Nurse Education Today; 34:1242-1245.
  • Akdeniz, S., Deniz, E.M. 2016. Merhamet Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being: JHW; 4(1):50-61.
  • Arkan, B., Yılmaz, D., Düzgün, F. 2020. Determination of compassion levels of nurses working at a university hospital. Journal of Religion and Health; 59(1):29-39.
  • Bray, L., O’Brien, M.R., Kirton, J., Zubairu, K., Christiansen, A. 2014. The role of professional education in developing compassionate practitioners: A mixed methods study exploring the perceptions of health professionals and pre-registration students. Nurse Education Today; 34:480-486.
  • Can, Ş., Acaroğlu, R. 2015. Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. F.N. Hem. Derg; 23(1):32-40.
  • Cerit, B., Çıtak Bilgin, N., Çoşkun, S., Yorgun, S. 2019. Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin bakıma ilişkin tutum ve davranışları. ACU Sağlık Bil Derg; 10(4):727-733.
  • Ceylan, B. 2014. Hemşirelikte bireyselleştirilmiş bakım. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi; 30(3):59-67.
  • Charalambous, A., Katajısto, J., Välımäkı, M., Leıno-Kilpi, H., Suhonen, R. 2010. Individualised care and the professional practice environment: Nurses’ perceptions. International Nursing Review; 57(4):500-507.
  • Culha, Y., Acaroglu, R. 2019. The relationship amongst student nurses’ values, emotional intelligence and individualised care perceptions. Nursing Ethics; 26(7-8):2373-2383.
  • Çınar, F., Eti Aslan, F. 2018. Ameliyathane hemşirelerinin merhamet düzeylerinin ölçülmesi: Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Kocaeli Med J; 7(3):222-229.
  • Çıray Gündüzoğlu, N., Akın Korhan, E., Kuzeyli Yıldırım, Y., Şenuzun Aykar, F., Üstün, Ç. 2019. Hemşirelik öğrencilerinde merhamet düzeyi. Journal of Human Rhythm; 5(2):104-116.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S., Karakaş, M. 2018. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi; 21(1):61-67.
  • Demirel, G., Kaya, N., Doğaner, A. 2020. Ebelik öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet ve empati düzeylerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi; 15(21):282-300.
  • Doğan, P., Tarhan, M., Kürklü, A. 2019. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ahlaki duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. HEAD; 16(2):119-124.
  • Gülhan Güner, S., Ovayolu, Ö., Ovayolu, N. 2020. Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin durumlarının incelenmesi. DEUHYO ED; 13(2):74-81.
  • Kalender, N., Tosun, N., Çınar, F.İ., Bağçivan, G., Yaşar, Z. 2016. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Derg; 58:277-281.
  • Karadağ Arlı, K., Bakan, A.B. 2018. Cerrahi hemşirelerde merhamet ve kültürlerarası duyarlılığı etkileyen faktörler. STED; 27(4):277-283.
  • Karagözoğlu, Ş. 2008. Hemşirelikte bireysel ve profesyonel özerklik. HEMAR-G; 10(3):41-50.
  • Karayurt, Ö., Erol Ursavaş, F., İşeri, Ö. 2018. Hemşirelerin bireyselleştirilmiş bakım verme durumlarının ve görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg; 9(2):163-169.
  • Kocaman Yıldırım, N., Kaçmaz, N., Özkan, M. 2013. Yetişkin kanser hastalarının destekleyici bakım gereksinimleri ve verilen hizmet arasındaki boşluk. DEUHYO ED; 6(4):231-240.
  • Montgomery, K., Little, M. 2011. Enriching patient‐centered care in serious illness: A focus on patients’ experiences of agency. The Milbank Quarterly; 89(3):381-398.
  • Öner Altıok, H., Şengün, F., Üstün, B. 2011. Bakım: Kavram analizi. DEUHYO ED; 4(3):137-140.
  • Özdelikara, A., Babur, S. 2020. Hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyi ve empatik eğilim ilişkisi. ACU Sağlık Bil Derg; 11(2):342-349.
  • Perez-Bret, E., Altisent, R., Rocafort, J. 2016. Definition of compassion in healthcare: A systematic literature review. International Journal of Palliative Nursing; 22(12): 599-606. (Abstract).
  • Polat, F.N., Erdem, R. 2017. Merhamet yorgunluğu düzeyinin çalışma yaşam kalitesi ile ilişkisi: Sağlık profesyonelleri örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 26(1):291-312.
  • Polikandrioti, M., Ntokou, M. 2011. Needs of hospitalized patients. Health Science Journal; 5(11):15-22.
  • Seven, A., Doğan, S. G., Kınık, A., Toraman, K., Daşkın, G., Sevinen, G. G., Doğru, T. 2019. Hemşirelik bölümü intörn öğrencilerin merhamet düzeyi ve etkileyen faktörler: Pilot çalışma. OTJHS; 4(3):273-282.
  • Seven, A., Dülger, H. 2020. Sağlık ve bakım hizmetleri bölümü öğrencilerinin merhamet düzeyi ve etkileyen faktörler. International Social Sciences Studies Journal; 6(54):28-34.
  • Suhonen, R., Gustafsson, M.L., Katajisto, J., Välimäki, M., Leino‐Kilpi, H. 2010b. Nurses’ Perceptions of Individualized Care. JAN; 66(5):1035-1046.
  • Suhonen, R., Gustafsson, M-L., Katajisto, J., Vaalimaki, M., LeinoKilpi, H. 2010a. Individualized Care Scale – Nurse Version: A finnish validation study. Journal of Evaluation in Clinical Practice; 16(1):145-154.
  • Suhonen, R., Leino-Kilpi, H., Valimaki, M. 2005. Development and psyhometric properties of The Individualized Care Scale. Journal of Evaluation in Clinical Practice; 11(1):7-10.
  • Suhonen, R., Papastavrou, E., Efstathiou, G., Lemonidou, C., Kalafati, M., Luz, M.D.A., et. al. 2011. Nurses’ perceptions of individualized care: An international comparison. JAN; 67(9):1895-1907.
  • Suhonen, R., Schmidt, L.A., Radwin, L. 2007. Measuring individualized nursing care: Assessment of reliability and validity of three scales. JAN; 59(1):77-85.
  • Şirin, M., Yurttaş, A. 2015. Hemşirelik bakımının bedeli: Merhamet yorgunluğu. DEUHYO ED; 8(2):123-130.
  • Tan, M., Polat, H. 2020. Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının belirlenmesi. ACU Sağlık Bil Derg; 11(3):451-457.
  • Toru, F. 2020. Hemşirelik uygulamalarının kilit noktası: Bireyselleştirilmiş bakım. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi; 4(1):46-59.
  • Uğurlu, A.K., Eti Aslan, F. 2017. Merhamet ve hemşirelik: Merhamet ölçülebilir mi? Turkiye Klinikleri J Nurs Sci; 9(3):233-238.
  • Wellard, S.J., Bethune, E., Heggen, K. 2007. Assessment of learning in contemporary nurse education: Do we need standardised examination for nurse registration? Nurse Education Today; 27(1):68-72.
  • Yılmaz, D., Gökdere Çınar, H. 2017. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences; 14(4):3300-3309.
  • Zengin Aydın, L., Büyükbayram, Z. 2020. Hemşirelerin mesleki tutumlarına göre bireyselleştirilmiş bakım algıları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci; 12(2):198-206.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevgi Pakiş Çetin 0000-0001-8330-3493

Kıvan Çevik 0000-0002-0556-8012

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pakiş Çetin, S., & Çevik, K. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakım Algıları İle Merhamet Düzeyi Arasındaki İlişki. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-70. https://doi.org/10.46971/ausbid.818932