Mevlana’nın eserlerinde hikâyeleri bir öğretim yöntemi olarak kullanmasındaki
amacı, insanların anlamakta zorlanacakları soyut gerçekleri onların kolaylıkla
anlayabilecekleri seviyeye indirgemektir. Mevlana’ya göre hikâyeler, mana tohumunun
içinde dinlendiği ölçekler gibidir. Hikâyeler, tıpkı limana ulaşıncaya kadar ihtiyaç
duyulan deniz fenerlerine benzerler. Hikâyeler, insana sonsuz bahçeden haberler
veren semavî elmanın kokusu gibidirler. Hikâyeler gerçeğe açılan birer penceredir.
Mevlana’nın hikâyeler yoluyla eğitim anlayıĢı çağdaĢ öğretim yöntemleri arasında yer
alan örnek olay yöntemi ile örtüşmektedir.
Mevlana’nın hikâyelerinde çocuk, genç, yetiĢkin, yaĢlı, erkek, kadın, kentli,
köylü, dilenci, hırsız, cariye, berber, papağan terbiyecisi, kervancı, padişah, vezir, âlim,
müderris, fakih, derviş, papaz, Yahudi, Hıristiyan, Müslüman, Mecusi vb. toplumun
bütün kesimlerinden, farklı çevrelerden seçilen tipler, aktarılan bilginin “herkese” açık
olduğunun göstergesidir. Bu yaklaşım, eğitimde son zamanlarda önerilen bağlam
temelli öğrenme yaklaĢımını çağrıĢtırmaktadır. Bu çalışmada, Mesnevi’de esas alınan
hikâye yönteminin, çağdaş öğretim yöntemleri arasında yer alan örnek olay yöntemi ve
bağlam temelli öğrenme yaklaĢımı ile karĢılaĢtırılması ve bazı hikâyelerin yönetim bilimi
açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Mesnevi Mevlana Hikâye yöntemi örnek olay yöntemi bağlam temelli öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası