Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BAMSI BEYREK BOYUNUN TRABZON VARYANTI BASI BÖYREK ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2020, , 178 - 197, 15.03.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.631996

Öz

Ülkemizde
Dede Korkut çalışmaları iki ana kola ayrılabilir. Bunlardan biri Dede Korkut
kitabının nüshaları, diğeri de Dede Korkut boylarının Anadolu’daki varyantları
ile ilgili yapılan çalışmalardır. Bamsı Beyrek boyunun Trabzon varyantı ilk
olarak 1931 yılında Bartın Gazetesi’nde Ahmet Baha imzasıyla Hamamîzâde
İhsan’dan naklen neşredilmiştir. Gazetede köşe yazısı şeklinde yayınlanan bu
anlatı hem çok kısadır hem de eksiktir. Ancak 2003 yılında Trabzon merkeze
bağlı Bengisu (Eski adı Kisarna) köyünden Basi Böyrek adı ile derlenen elimizdeki
anlatı, gerek olay örgüsü gerekse de kahramanları ile tam anlamıyla bir Bamsı
Beyrek varyantıdır ve daha önce yapılan yayının eksik bıraktığı noktaları
tamamlamaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı Bamsı Beyrek’in Trabzon
varyantının tamamını ilk defa bilim dünyası ile paylaşmak ve bu varyant üzerine
ilk bilimsel bir incelemeyi yapmış olmaktır. Araştırmanın deseni doküman
araştırması olarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklem yöntemi ise amaçlı
örneklemdir. Amaçlı örneklemde anılan Trabzon varyantı çalışılmıştır. Verilerin
analizinde ise doğrudan alıntılara dayanan betimsel analiz kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda Trabzon varyantının olay örgüsü, kahramanlar, olağanüstü
olaylar ve şekil özellikleri bakımından diğer varyantlarla büyük oranda
benzerlikler göstermekle birlikte ayırt edici farklılıklar da taşıdığı tespit
edilmiş ve bu farklılıklar “Sözlü Kompozisyon Kuramı” ve “Performans (İcra)
Yöntemi” ile açıklanmıştır.

Kaynakça

  • ABALI, İsmail, (2017). “Leyla ile Mecnun Dizisinde “Aksakal” Motifinin Güncellenmesi”. Türkiye’de Bir Kurmancan Datka Prof. Dr. Nerin Yayın Armağanı, 188-194.AÇA, Mehmet, (2005). “Türk İnanış ve Düşünüş Sisteminde Meyve”, Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. İzmir: Kanyılmaz Matbaası, 11-22.ALPTEKİN, Ali Berat, (1997). Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Ankara: Akçağ Yayınları.ALPTEKİN, Mehmet, (2016). Bamsı Beyrek Destanı Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma (İnceleme Metin). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.BARS, Mehmet Emin, (2014). “Ak Kağan Destanında Kadın Tipi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), Cilt: 3, Sayı: 3, 94-111.ÇINAR, Ali Abbas, (2002). “Türk Destanlarında Alp Tipi At”. Milli Folklor, 56, 153-157.ÇORUHLU, Yaşar, (2010). Türk Mitolojisinin Ana Hatları, İstanbul: Kabalcı Yayınları.DÖĞÜŞ, Selahattin, (2015). “Anadolu’da Hızır-İlyas Kültü ve Hıdrellez Geleneği”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 75, 77-100.EKİCİ, Metin, (2008). “Araştırma Yöntemleri”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (Ed. M. Öcal Oğuz). İstanbul: Grafiker Yayınları.EKİCİ, Metin, (2019). Dede Korkut Kitabı Türkistan/Türkmen Sahra Nüshası Soylamalar ve 13 Boy Salur Kazan’ın Yedi Başlı Ejderhayı Öldürmesi, İstanbul: Ötüken Yayınları.ELBAN, Mehmet, (2018). “Türk Düşüncesinde ve Eğitiminde Kahramanların/Büyük Adamların Rolü”. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 22, 98-116.ERGİN, Muharrem, (2011). Dede Korkut Kitabı I, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.GÖKYAY, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Kültür Yayınları, 1973.GÖMEÇ, Sadettin Yağmur, (2016). “Türk Kültüründe At”. Uluslararası Sempozyum: Geçmişten Günümüze Bozkır Bildiri Kitabı, 819-834.GÜMÜŞ, İbrahim, (2018). “Metin, Doku ve Konteks Bakımından Bey Böyrek’in Safranbolu Eş Metni”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 60, 140-147.GÜR, Nagihan, (2008). “Sosyal Haydut” Düzleminden “Halk Kahramanı” Statüsüne Bir Yükseliş: Köroğlu ve Sergüzeşti”. Milli Folklor, 79, 45-49.KAYA, Muharrem, (2007). Mitolojiden Efsaneye, Ankara: Bağlam Yayınları.ÖGEL, Bahaeddin, (2003). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.ÖGEL, Bahaeddin, (2010). Türk Mitolojisi, C.1, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.ÖGEL, Bahaeddin, (2010). Türk Mitolojisi, C.2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.ÖZSOY, Bekir Sami, (2017). Dede Korkut Kitabı, Ankara: Akçağ Yayınları.ROUX, Jean-Poul, (2011). Eski Türk Mitolojisi, Ankara: BilgeSu Yayınları.RUSSELL, Jeffrey Burton, (2001). Lucifer Ortaçağ’da Şeytan. Çev. Zeliha Güler. İstanbul: Kabalcı Yayınları.SAKAOĞLU, Saim, (1998). Dede Korkut Kitabı İncelemeler-Derlemeler-Aktarmalar I, Konya: Selçuk Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları.SULTANZADE, Vügar, (2019). “Banı Çiçek Oğuz Türklerinden miydi?” Dünya Kültür Mirası Dede Korkut Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı. Bayburt: Bayburt Üniversitesi Yay. 65-74.TURAN, Osman, (2016). Oniki Hayvanlı Türk Takvimi, İstanbul: Ötüken Yayınları.TÜRKAN, Kadriye, (2008). “Türk Masallarında Kahramanın ve Şamanın Don Değiştirmesi Arasındaki Benzerlikler”. Türkbilig, 15, 136-154.ULUDAĞ, Süleyman, (2005). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınları.ÜÇÜNCÜ, Kemal, (2015). Dede Korkut ve Bayburt, Bayburt: Bayproje Yayınları.YILDIZ, Naciye, (2010). “Türk Destanlarında Kötü Huylu Devler”. Milli Folklor, 87, 41-50.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Turgay Kabak 0000-0002-0823-3074

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kabak, T. (2020). BAMSI BEYREK BOYUNUN TRABZON VARYANTI BASI BÖYREK ÜZERİNE BİR İNCELEME. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(21), 178-197. https://doi.org/10.33692/avrasyad.631996

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası