Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KÜRESEL BAĞLANTILAR ÖĞRENME ALANINA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 66 - 85, 01.12.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.831611

Öz

“Küresel Bağlantılar” öğrenme alanı, bireyin çağdaş dünya algısına olumlu eklentiler
yaparak, dünyayı tanıması ve çoklu bakış açısı kazanması amacını taşımaktadır. Bu alan,
insanlığı ilgilendiren olayları yakından takip eden, olaylar karşısında olumlu tavır takınabilen
bireylerin yetişmesinde önemlidir. Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler öğretmenlerinin 2005
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanına
yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından belirlenmesidir. Betimsel nitelikte olan
araştırma tarama modelindedir. Bu araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında
Türkiye’de ilkokul ve ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri; örneklemini ise
random örnekleme yöntemi ile seçilen, Niğde ilinde görev yapan 285 sosyal bilgiler öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen
kişisel bilgi formu ile Özkan (2006) tarafından geliştirilen “Küresel Eğitimin Doğurgularına İlişkin
Öğretmen Görüşleri Anketi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS 24.0 istatistik paket
programı kullanılmıştır. Anketin güvenirliği (Cronbach Alpha’sı) 0.89 olarak saptanmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda dünya
sorunlarına duyarlı bireyler yetiştirilmesine ağırlık verilmesini ve programda en fazla insan
hakları ile ilgili konuların yer almasını istedikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin 2005 Sosyal
Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda küresel konulara yer verilmesi ile ilgili görüşleri cinsiyetleri
açısından incelendiğinde bay ve bayan öğretmenler arasında farklılık olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Yaş düzeylerine göre yaş düzeyi yüksek öğretmenlerin dünyadaki farklı kültürlere
ait bilgiler ve tüm insanlığın eşitliği konularında daha olumlu görüş bildirdikleri belirlenmiştir.
Mezuniyet türü değişkenine göre ise öğretmenlerin 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim
Programı’nda küresel konulara yer verilmesi ile ilgili görüşleri arasında anlamlı bir farklılık
olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • AKÇAY, R. Cengiz, (2003), “Küreselleşme, Eğitimsel Yoksulluk Ve Yetişkin Eğitimi”, Milli Eğitim Dergisi, 159, 67-78.
  • AMİN, Samir, (1998), Kapitalizmin Hayaleti (C. Algon, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • BOZKURT, Mahmut, (2013), Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Küresel Eğitime İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • BOZKURT, Veysel, (2000), Küreselleşme: Kavram, Gelişim Ve Yaklaşımlar, Küreselleşmenin İnsani Yüzü (V. Bozkurt, Der.), İstanbul: Alfa.
  • ERKUŞ, Adnan, (2011), Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara:Seçkin.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Körükçü

Mehmet Şahingöz

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Körükçü, M., & Şahingöz, M. (2020). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KÜRESEL BAĞLANTILAR ÖĞRENME ALANINA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(24), 66-85. https://doi.org/10.33692/avrasyad.831611

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası