Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK HAREKETİ İÇİNDE KADIN BİR SANATÇI OLARAK NEŞ’E ERDOK

Yıl 2020, , 383 - 398, 01.12.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.831636

Öz

Toplumsal gerçekçilik hareketi, sanatta oldukça etkili olmuş; edebiyattan sonra
resim alanında da etkisini günümüze kadar devam ettirmiştir. Bu yaklaşımla şekillenen
sanat yapıtları konusunu birey ve toplumdan alır. Toplumsal gerçekçi resim sanatı
içinde değerlendirilen sanatçılardan Neş’e Erdok, sanat hayatındaki sürekliliği ve
kendine has tarzı ile Türk resim tarihi içinde önemli bir yer edinmiştir. Aynı zamanda
Güzel Sanatlar Akademisi (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi)’ nde atölye sahibi
olan ilk ressam, kadın profesör olarak dikkat çeken Erdok ’un resimlerinde üç ana
izlekten bahsedilebilir. Bunlar, göç, toplumsal olgular, kent yaşamında kadın kimliğidir.
Toplumsal gerçekçi figür ağırlıklı eğilimin tipik temsilcilerinden biri olan
ressamın, yapıtları üzerinden bireysel dışavurum ve kimlik sorunsalını irdelediği
görülür. Sanatçının içeriği ağır basan resimlerinde kadın figürü her zaman ön
plandadır. Bu özelliği, O’nu kadın bir sanatçı olarak görmemize imkân vermiştir.
Sanatçıyı kadın bir ressam olarak görmemiz bu yazının niyetini ortaya koyar. Bu
perspektiften yaklaşarak Erdok’u toplumsal gerçekçi figür hareketi içinde kadın
temasının altı çizilmek istenmiş; yazı kapsamında seçilen eserleri toplumsal cinsiyet
bağlamında incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın amacı, önemli bir toplumsal
gerçekçilik hareketi içinde önemli bir yere sahip olan bu sanatçıyı farklı bir gözle
yeniden değerlendirmeyi denemek ve bu yolla Türk resim tarihinde kadın temsili
üzerinde yeni bir perspektif öne sürmek ve bunun nedenlerini ortaya çıkarma
arzusudur.

Kaynakça

  • ASVEREN, Özge (2009). “Neş'e Erdok”, https://www.budasanaticin.com/2009/07/
  • BAYAV, Deniz (2009). ‘’Resim Sanatında ve Sanat Eğitiminde İmge ‘’ TrakyaÜniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Aralık 2009 Cilt.XI Sayı:2 (105-122)
  • BERKSOY, Funda (1998). 21.yy. Batı ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik,İstanbul: Bakışlar Matbaası.
  • DASTARLI, E. (2006). “Beral Madra ile Ropörtaj”, İstanbul: Rh+ Sanat Dergi “Mart Sayısı”, 27.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Menteşoğlu Chatzoudas

Şennur Günaydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Menteşoğlu Chatzoudas, Ç., & Günaydın, Ş. (2020). TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK HAREKETİ İÇİNDE KADIN BİR SANATÇI OLARAK NEŞ’E ERDOK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(24), 383-398. https://doi.org/10.33692/avrasyad.831636

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası