Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUDUĞUNU ANLAMA VE AKILDA TUTMA BECERİLERİ BAKIMINDAN BASKI VE DİJİTAL KİTAP OKUMANIN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2020, , 40 - 50, 15.12.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.836088

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul 2. sınıf öğrencilerinde dijital kitap okuma ve baskı kitap okumanın akılda tutma ve okuduğunu anlama becerileri bakımından incelenmesidir. Dijital kitaplar, teknolojinin gelişmesi sonucu baskı olan her şeyin dijital ortama aktarılmasıyla bir gereksinim haline gelmiştir. Dijital kitaplar metin, ses, resim, video gibi içeriklerle hazırlanabilmektedir.
Bu araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara/ Etimesgut’a bağlı Bağlıca İlkokulunda okuyan 30 ikinci sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Bu öğrencilerin yaş ortalamaları (N=30) 7’dir. Araştırma nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma bir desene sahiptir. Araştırmada ön test, son test kontrol gruplu yarı deneysel bir yöntem izlenmiştir. Ayrıca öğrencilerle bireysel görüşmeler ve odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Veriler oluşturulurken öğrenciler 2 gruba rastgele atanmıştır. Bu iki gruptan biri rastgele yöntemle dijital kitap okuma grubu, diğeri de baskı kitap okuma grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubu 15 öğrenci, kontrol grubu 15 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilere ön test ve son test olarak “Garfield” görselli 1-6. sınıflar için okumaya yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanan çalışması (Kocaaslan, 2016) uygulanmıştır. Ölçeğin, Türkçe formu için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı .88 bulunmuştur. Ölçek üzerinde yapılan değerlendirmeler sonucunda ölçeğin Türkçe formunun bu araştırma grubu için geçerli ve güvenilir olduğu düşünülmektedir.
Dijital kitap okuyan öğrenciler uygulama sürecini dijital kitap okuyarak tamamlamıştır. Uygulama, haftada 2 ders saati olmak üzere toplam 5 hafta ile sınırlandırılmıştır. Gruplardaki farklılıkları tespit etmek için araştırmacıların geliştirdiği “Akılda Tutma ve Okuduğunu Anlama Anketi” uygulanarak frekans aralığı tespit edilip okuduğunu anlamanın akılda kalıcılığı sınanmıştır.
Araştırma sonucunda dijital kitap okuyan grup ile baskı kitap okuyan grupta okuduğunu anlama ve akılda tutma becerileri arasındaki fark aranmıştır. Ön test ve son test sonuçlarına One-Way ANOVA (Tukey’s Method) ölçeği uygulanmıştır. Uygulanan ölçekte ön testte anlamlı bir fark görülmezken son-test sonuçlarına bakıldığında dijital kitap okuyan grubun baskı kitap okuyan gruba göre daha olumlu bir tutum içinde olduğu görülmüştür (P<0.05). Ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında cinsiyetler arası farka rastlanmıştır (P<0.05). Hem dijital hem baskı kitap okuyan kızların puanları hem dijital hem baskı kitap okuyan erkeklerden daha yüksektir. Ayrıca okuduğunu anlama becerisinin baskı kitap okuyan kızların dijital kitap okuyan kızlardan daha yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, O., BATUR, H. Z. & EKŞİLİ, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Z Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, I (19). 165-182
  • AKCA, M. A, AYTAN, N ve ÜNLÜ, S(2016). Seslendirme Destekli Animasyon aştırma Programının Geliştirilmesi ve Hikâye Uygulaması. Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, 9(42).
  • BAŞDAŞ, Fazilet. Drama Temelli Dijital Hikaye Anlatıcılığı Programının 6 Yaş Çocuklarının Bazı Sosyal Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı (2017).
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezra Özenç Bu kişi benim

Erhan Akın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Özenç, E., & Akın, E. (2020). OKUDUĞUNU ANLAMA VE AKILDA TUTMA BECERİLERİ BAKIMINDAN BASKI VE DİJİTAL KİTAP OKUMANIN KARŞILAŞTIRILMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(25), 40-50. https://doi.org/10.33692/avrasyad.836088

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası