Aleviliğin temel ibadeti kabul edilen cemler, hem dinî hem de sosyal hayatın
birleşme noktasıdır. Birey, sosyal hayatta ki davranışlarının karşılığını bu dinî (ilahî)
mecliste görür. Cemler, Alevi toplumunun manevi mahkemeleri olmalarının yanı sıra
birer „arınma meclisi‟ olarak da işlev görürler. O meclis, ilahî sırra erişme anlamında
kişinin kendi Miracını da ifade eder. Talip, üzerinde kul hakkı veya dünya kaygısı
taşıdığı için tasavvufi anlamda „ölü‟ kabul edilir. Ceme gelen talip, orada HakMuhammed-Ali
Divanı önünde ve Mürşit huzurunda dâra durur ve o mecliste
bulunanların önünde yargılanır. Bu manevi yargılama sonucunda ise üzerindeki kul
hakkından veya dünyalık arzularından feragat eder. Böylece ceme ölü gelen bir talip
yeniden arınmış ve diri bir şekilde gündelik yaşamına tekrar döner. Gelenek içerisinde
„Ceme ölü gelen diri döner‟ sözü bu hâli ifade etmek için kullanılır. Semâhlar da
Aleviliğin temel ibadeti olarak kabul edilen cemlerin bir bölümünü ifade eden ve ilahî
âĢkla yapılan ibadetlerdir. Alevilikte semâhların bu kutsalliyetleri asla göz ardı edilemez
ve cem meclisleri dışında da semâhların dönülmesine olumlu gözle bakılmaz. Teolojik
kökenini Kırklar Meclisi Menkıbesine dayandıran semâhların, ilk olarak Hz.
Muhammed‟in, Hz. Ali‟nin ve Kırklar Meclisinin mensuplarınca dönüldüğüne
inanılmaktadır. Bu kutsiyet tarihsel süreçten günümüze taşınarak yaşatılmış ve
semâhların ilahî bir aşkla dönülmesi edebi bir eylem olarak hayat bulmuştur. Yörelere
göre farklı enstrümanlarla dönülen semâhlar, yine yörelere özgü içsel dönüşler veya
hareketler taşımaktadırlar ve kendine özgü bu yöre isimleriyle de anılmaktadırlar. Bu
gerekçelerle, bu müşterek çalışma da Alevilik inancındaki semâhların taşıdığı tasavvufi
anlamları açıklamayı ilke edindik ve semâhların ilâhî manalarından kimi örnekleri de siz
araştırmacılara ulaştırabilmenin gayretini taşıdık. Çalışmanın, semâhların ilahî
değerlerinin anlaşılmasına katkı sunmasının amaç edindiğimizi de bir başka husus
olarak ifade etmemiz gerekiyor.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 17 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası