Bu çalışmada, “Türkiye’nin yükseköğretim düzeyindeki ilk işletmecilik okulunun öğretim
tarzı, teoriğe mi yoksa pratiğe mi odaklanılarak planlandı?” sorusuna cevap aranmaktadır.
Çalışmada, Türkiye’deki işletmecilik eğitiminin nasıl bir öğretim tarzıyla başladığını tespit etmek
için birinci ve ikinci el kaynaklar üzerinde inceleme yapılmıştır. Söz konusu incelemenin öncelikli
amacı, Türkiye’de yükseköğretimde işletmecilik eğitiminin, kurumsal yapısı ve eğitsel içeriği
açısından tarihsel kökenlerini ortaya koymaktır. Çalışmanın diğer bir amacı, işletmecilik
eğitiminin Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde izlediği gelişim sürecini ele alan karşılaştırmalı
araştırmalara ışık tutmaktır. Literatürde, Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde işletmecilik eğitimi
veren ilk kurum, 1883 yılında kurulan Hamidiye Ticaret Mekteb-i Âlîsi olarak belirtilmektedir.
Ticaret Mektebi’nin 1883’ten itibaren yayımlanan ve içerik açısından 1916 tarihli programa
kıyasla çok da detaylı olmayan 1883, 1894 ve 1913 tarihli müfredat programları bulunmaktadır.
Fakat okulun ders planları ve içeriklerinin detaylı hazırlanışı açısından ilk olduğu söylenebilecek
müfredat programı 1916 tarihinde yayımlanmıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın odağını, Ticaret
Mekteb-i Âlîsi Talimatname ve Müfredatlı Ders Programı adıyla 1916 tarihinde Osmanlıca
olarak yayımlanan 233 sayfalık birinci el kaynak teşkil etmektedir. Bu kaynağın yanı sıra o
döneme dair önemli aktarımların bulunduğu ikinci el kaynaklardan da yararlanılarak yapılan
inceleme neticesinde, Türkiye’nin yükseköğretim düzeyindeki ilk işletmecilik okulunun 1916
tarihi itibariyle nazarîyâta da (teori) yer veren fakat daha çok tatbîkât/ameliyât (uygulama) odaklı
bir öğretim anlayışına sahip olduğu tespit edilmiştir.
İşletmecilik Bilgisi Ticaret Mektebi Ticaret Eğitimi Yükseköğretim Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 18 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası