Bayrak performansı özellikle de bölgesel mutabakat zabıtlarının imzalanmasından
sonra, denizcilikte önemli bir konu haline gelmiştir. Bayrak performansını arttırmak, gemilerdeki
eksikliklerin giderilerek gemi tutulma oranlarının düşürülmesiyle gerçekleştirilebilecek bir
olgudur. Bayrak performansının artması hem gemi işletmecilerinin zaman ve para kaybetmesini
önleyecek hem de ilgili bayrağın bölgesel mutabakat zaptı rejimlerinin radarından çıkmasını
sağlayacaktır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı Türk bayraklı gemilerin Asya-Pasifik
bölgesindeki liman devletlerinin oluşturmuş olduğu Tokyo mutabakat zaptı rejiminin
denetimlerinde sergilediği performansı incelemek, gemilerdeki eksikliklerin neler olduğunu
belirlemek ve ilgili bayrak devleti olarak Türkiye Cumhuriyeti’nin bu konuda ne gibi önlemler
alabileceğini ilişkin önerilerde bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda Tokyo mutabakat zaptı veri
tabanında 01.01.2016-31.12.2018 tarihleri arasındaki veriler incelenip Türk bayraklı gemilerin
Liman Devleti Kontrolü verileri ayrıştırılmıştır. Örneklemimizin tarih aralığını oluşturan 3 yıllık
dönemde Türk bayraklı gemilerin 115 kez ilk denetimden geçtiği, bu denetimlerde 226 eksiklik
bulunduğu ve üç geminin beş kez tutulduğu bulgularına ulaşılmıştır. Bu bulgular ayrıntılı olarak
incelendiğinde Türk bayraklı gemilerin özellikle can kurtarma araçları, seyir emniyeti ve yangın
emniyeti ile ilişkili konularda diğerlerine göre çok fazla eksikliğe sahip oldukları görülmüştür.
Bayrak devleti olarak yapılacak denetimlerle bu eksikliklerin giderilebileceği, tutulmaların önüne
geçilebileceği ve dolayısıyla bayrak performansının artacağı öngörülmüştür. Bayrak
performanstaki artış Türk bayrağının mutabakat zaptı rejimlerinin beyaz listesine girmesini
sağlayacak, böylece Türk bayraklı gemiler Liman Devleti Kontrolü için bir hedef olmaktan
kurtulabileceklerdir. Bu da işletmeciler için değerli olan zamanın kaybolmamasını ve
gecikmelerden kaynaklanan ücretlerin ortadan kalkmasını sağlayacaktır. Bu hedeflere
ulaşabilmek için Türkiye’nin yalnızca Tokyo mutabakat zaptı bölgesinde değil diğer mutabakat
zaptı bölgelerinde de beyaz listelere girebilmesi amacıyla düzenli ve zorunlu olarak yapılması
gereken denetimler daha verimli hale getirilmeli, mutabakat zabıtları yıllık raporlarında orta ve
yüksek riskli olan Türk bayraklı gemiler takibe alınmalı ve eksikliklerinin giderilmesi için girişimde
bulunulmalıdır.
Bayrak performansı Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Zabıtları Asya-Pasifik bölgesi Tokyo Mutabık Zaptı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 19 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası