Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GENÇLİK ÇALIŞMALARINDA DÖNEMLER VE TARTIŞMALAR

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 31, 279 - 295, 25.06.2022
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1131633

Öz

Sosyal bilimler içerisinde gençlik, çeşitli paradigma, yaklaşım ve değer sisteminin
kesiştiği bir alan olmuştur. Gençlik çalışmaları, toplumsal bağlama, zamana ve mekana göre
toplumun bütünüyle ilişkisi çerçevesinde gelişen karmaşık ve çok katmanlı bir mirasa sahiptir.
Bu makalede gençlik çalışmaları alanındaki tartışma alanları ve ana kavramlar incelenerek konu
hakkında genel bir değerlendirme yapılması amaçlanmıştır. Öncelikle temel paradigmalar, farklı
teorik ve metodolojik ayrımların anlaşılabilmesi için iki eksen esas alınmıştır. Bu eksenlerden
ilki, nesnellik (realizm)- öznellik (nominalizm) ayrımıdır. Bireylerin sosyal dünyayı dışsal reel bir
geçeklik olduğu anlayışı ile isimlendirme, kategorilendirme gibi süreçlerle inşa ettiği varsayımı
arasındaki teorik ayrımı belirlemektedir. İkinci eksen ise düzen (regülasyon) ve çatışma
boyutlarını içermektedir. Gençlerin toplumsal düzenin neresinde konumlandıklarına dair teorik
varsayımları ve buna dair çözüm önerilerinin farklılaşmasında rol oynamaktadır. Düzen
(regülasyon) teorilerinde, toplumla uyum ve dayanışmanın sağlanması esastır. Toplumsal
alanın biçimlenmesinde çatışma unsurunu ön plana çıkaran teorilerde ise gençlik ve gençliğe
dair problemler halihazırda var olan toplumsal, kurumsal ve düşünce sistemlerinin bir sonucu
olarak ortaya çıkmakta ve sorunların çözülebilmesi için radikal toplumsal dönüşümler
gerekmektedir. İkinci olarak, gençlik alanını biçimlendiren alt tartışmalar (doğa /biyoloji-kültür/
yetiştirme, kuşak-sosyal sınıf, yapı-birey, yapı-süreç ve katkı sağlayıcılar-bağımlılılar) gözden
geçirilerek gençlik çalışmalarının genel bir çerçevesinin çizilmesi amaçlanmıştır. Son olarak, 19.
Yüzyıldan yakın döneme kadar bu alt tartışmalar, gençliğin toplumsal alanda geçirdiği
değişimlerle birlikte ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Arnett, J. Jensen. 2006. “Emerging adulthood: Understanding the New Way of Coming of Age”. J. Arnett ve J. Washington (ed.) içinde Emerging Adults in America. Coming of
  • Age in the 21st Century. DC: American Psychological Association. Bauman, Zygmunt. 1991. “A Sociological Theory of Postmodernity”. Sage Journals 29(1): 33-46.
  • Beck, Ulrich. 1992. Risk Society: Towards a New Modernity. London: SAGE. London.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gençlik Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hayati Beşirli Bu kişi benim 0000-0002-2051-2471

Merve Yalçınkaya Bu kişi benim 0000-0002-0284-6929

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Beşirli, H., & Yalçınkaya, M. (2022). GENÇLİK ÇALIŞMALARINDA DÖNEMLER VE TARTIŞMALAR. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 10(31), 279-295. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1131633

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası