Dijital turizm, dijital teknolojiler aracılığıyla turizme erişimin daha hızlı ve kolay olmasını içeren bir kavram olarak turizmin yapısını ve şeklini değiştirme potansiyeli de taşımaktadır. Bu çalışma dijital turizm faaliyet olarak seyahat videolarının yemek ve gastronomiyi nasıl ele aldığını incelemektedir. Çalışmada hem Türk hem de yabancı vloggerların videolarında yemek anlatılarının turizm faaliyet kapsamında nasıl ele alındığı ve izleyicisine nasıl aktarıldığı ele alınmıştır. Çalışma Türk ve yabancı içerik üreticilerinin Youtube platformuna yüklediği seyahat vloglarından elde edilen verilere dayanmaktadır. Araştırma örneklemi belirlenirken YouTube platformunda Türkçe içerikler için “sokak yemeği”, “etnik yemek” ve “etnik mutfak” anahtar kelimeleri kullanılmış, yabancı içerikler için ise “Turkish street food”, “Turkish cuisine” ve “Turkish ethnic food” ifadeleriyle arama yapılmıştır. Bu doğrultuda, Türk mutfağına odaklanmayan Türk içerik üreticilerinin yüklediği ve en çok izlenen 5 video ile Türk mutfağına odaklanan yabancı içerik üreticilerin yüklediği ve en çok izlenen 5 video araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu kapsamda araştırma sonucunda seyahat vloglarında yemeğin sadece deneyimlenerek aktarılan bir unsur olmadığı, vloggerların anlatılarında yemeğin aynı zamanda kültürel yanına da vurgu yapıldığı görülmüştür. Ayrıca videolar gidilen bölgenin mutfağını tanıtma işlevinin yanı sıra izleyicisine bir gastro-turizm deneyimi sunmaktadır. Bu bağlamda söz konusu videolar vakit geçirmek için bir izlence aracı olmaktan çıkmakta, bunun yerine yerel mutfağı temsil eden bir hal almaktadır.
Dijital Turizm Dijital Gastro-turizm Turizm Sosyolojisi Gastronomi Turizmi Seyahat Vlogu Sokak Yemeği Etnik Yemek
Digital tourism, as a concept that enables faster and easier access to tourism through digital technologies, also holds the potential to transform the structure and form of tourism itself. This study examines how travel videos, as a form of digital tourism activity, address food and gastronomy. It focuses on how food narratives are presented as part of tourism experiences in the videos of both Turkish and foreign vloggers and how these narratives are conveyed to viewers. The study is based on data obtained from travel vlogs uploaded to the YouTube platform by Turkish and foreign content creators. While selecting the research sample, the keywords “sokak yemeği,” “etnik yemek,” and “etnik mutfak” were used for Turkish content on YouTube, while the phrases “Turkish street food,” “Turkish cuisine,” and “Turkish ethnic food” were used for foreign content. The five most-viewed videos uploaded by Turkish content creator focusing on non-Turkish cuisine and the five most-viewed videos uploaded by foreign content creators about Turkish cuisine were taken into consideration. As a result of the analysis, it was found that in travel vlogs, food is not only presented as something to be tasted but also as a cultural element emphasized through the vlogger's narrative. In addition to introducing the local cuisine of a destination, these videos offer viewers a gastro-tourism experience. In this context, the videos go beyond being mere entertainment content and instead serve as representations of the local cuisine.
Digital Tourism Digital Gastro-tourism Tourism Sociology Gastronomic tourism Travel vlog Street food Ethnic food
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 45 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası