The aim of this study was to investigate the postgraduate theses in the qualitative research design for children’s rights. In the research conducted by the qualitative research methods with case study method, it was studied with theses which were open to transportation in YOK National Thesis Center. In this context, it was determined that there were 37 theses in qualitative research design. With the method of document analysis, 25 theses which are open to transportation in YOK National Thesis Center were determined and the research was carried out with these theses. It was determined that 17 of the theses reached as a result of the study were master and 8 were doctoral thesis. It was found that most of the theses were conducted in Social Sciences Institute (n=17) and Social Work Department (n=6) in 2013 (n=4) and the most technically used interview technique (n=15) was used. It was determined that the most targeted teachers/managers, health professionals and the opinions of the children (n=8) were received in the theses. As a result, the results of the thesis, which is the most frequently used content in the thesis, are lacking in both the application and the information about the contract (n=10). Based on the results obtained, it can be suggested that the regulations on the rights of children should be renewed taking into account the social characteristics and the social awareness on the rights of children should be increased.
Araştırmada, çocuk haklarına yönelik nitel araştırma deseninde yapılan lisansüstü tezlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilen araştırmada YÖK Ulusal Tez Merkezinde ulaşıma açık olan tezlerle çalışılmıştır. Bu kapsamda nitel araştırma deseninde yapılan 37 tez olduğu belirlenmiştir. Doküman analizi yöntemiyle, YÖK Ulusal Tez Merkezinde ulaşıma açık olan 25 tez belirlenmiş ve araştırma bu tezlerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan tezlerin 17’sinin yüksek lisans, 8’inin doktora tezi olduğu belirlenmiştir. Tezlerin en fazla 2013 yılında (n=4), Sosyal Bilimler Enstitüsünde (n=17) ve Sosyal Hizmetler Ana Bilim Dalında (n=6) yapıldığı, teknik olarak en fazla görüşme tekniğinin kullanıldığı (n=15) saptanmıştır. Tezlerde en fazla amaçlananın öğretmen/yönetici, sağlık profesyonelleri ve çocukların görüşlerinin alınmasının olduğu (n=8) belirlenmiştir. Tezlerde içerik olarak en fazla ulaşılan sonucun ise uygulanan programın gerek uygulamada, gerekse sözleşmenin ne olduğuna yönelik bilgilerde eksiklik olduğu (n=10) bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara dayanarak, çocuk haklarına yönelik düzenlemelerin toplumsal özelliklerin göz önünde bulundurularak yenilenmesi ve çocuk hakları konusunda toplumsal bilincin arttırılması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |