In the nursing education which has a curriculum that includes theoretical and practical training, it is aimed for students to gain experience, learn clinical processes and reach an independent service level. Students tend to keep the experiences they have learned during the practical training in their professional lives. Thus, in this study, students are asked to evaluate ethically the problems they have encountered during hospital practical training, their attitudes towards these problems and the cases.The study was a cross-sectional study consisting of 64 students, 40 female students and 24 male students registered in the nursing department internship program. The data were collected in the last week of the semester with a questionnaire developed by the researcher. In the questionnaire form, students were questioned about the problems they encountered during the practice and their attitudes towards these problems. Percentage, mean, standard deviation, chisquare test were used in the statistical analysis of the data. 54.7% of the students think that they have problems during practical training and 37.1% of those who have problems think that they are having problems because they are students. Problems with internal units were found to be higher (73.9%). The percentages of the students for the problems related to communication, nursing and treatment, and cleaning are 31.3%, 37.5% and 10.9%, respectively. Given the attitudes of the students, they stated that they kept calm for the communication problem, they accommodated themselves to the problems related to the nursing and treatment, and they made contact with a contact person for the cleaning problems. They pointed out the wrong drug administration to a patient as a first ethical problem with a ratio of 50%. Consequently, it is important for students to have problems during practices in order to learn accurately during the clinical practices which are effective for the students to exhibit the desired behaviors
Teorik ve uygulama eğitimini içeren bir müfredata sahip olan hemşirelik eğitiminde, öğrencilerin pratik kazanması, klinik işleyişi öğrenmesi, bağımsız hizmet verebilecek düzeye ulaşması hedeflenir. Öğrencilerin uygulama sürecinde öğrendikleri uygulamaları meslek hayatlarında devam ettirme eğilimleri yüksektir. Bu nedenle bu çalışmada öğrencilerin hastane uygulama sürecinde yaşadıkları sorunlar, bu sorunlara karşı tutumları ve olayları etik açıdan değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırma kesitsel tipte bir çalışma olup evrenini hemşirelik bölümü intörn uygulamasına kayıtlı 40 kız, 24 erkek olmak üzere toplam 64 öğrenci oluşturdu. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen anket formuyla, dönemin son haftasında toplandı. Anket formunda öğrencilerin uygulama süresinde karşılaştıkları sorunlar, etik açıdan değerlendirmeleri ve bu sorunlara karşı sergiledikleri tutumları sorgulandı. Verilerin istatistiksel analizinde yüzde, ortalama, standart sapma, ki-kare testi kullanıldı. Öğrencilerin %54.7’si uygulamada sorun yaşadığını, sorun yaşayanların %37.1’i öğrenci olduğu için sorun yaşadığını düşünmektedir. Dahili birimlerde sorun yaşam (%73.9) fazla bulunmuştur. Öğrencilerin %31.3’ü iletişim, %37.5’i bakım ve tedavi, %10.9’u temizlikle ilgili sorun yaşamıştır. Tutumlarına bakıldığında iletişim sorununda sakinliğini koruduklarını, bakım ve tedavi ile ilgili sorunlarda uyum sağladıkları, temizlikle ilgili sorunlarda sorumluya ilettiklerini belirtmişlerdir. Etik açıdan sorun olarak ilk sırada %50 ile hastaya yanlış ilaç uygulamayı belirtmişlerdir. Sonuç olarak öğrencilerin istenilen davranışı sergilemelerinde etkili olan klinik uygulamalarda doğru öğrenmeleri ve öğrenebilmeleri içinde uygulamalarda sorun yaşamamaları önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3 |