Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Preclinical Dentistry Students' Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 106 - 112, 30.05.2024
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1451669

Öz

Objective: This study aims to evaluate the perspectives of preclinical dentistry students (1st, 2nd and 3rd year) towards disabled individuals before starting their clinical internship training.
Methods: Our study was planned on 217 preclinical dentistry students studying at a dentistry faculty in Turkey. Survey form: It consists of 46 questions in total, including 6 questions that introduce students and 40 questions that constitute the Attitude Scale towards People Affected by Disabilities. The questions were directed to students in the Fall semester of the 2023-2024 academic year. For the analysis of the study; Power analysis, Frequency analysis, Normality test (Shapiro-Wilk), Independent T test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Tukey test were used. The significance level was accepted as α=0.05.
Results: 179 students; 111 females and 68 males participated in the study. The participation rate was found to be 82.49%. With the perspectives of preclinical dentistry students towards disabled individuals; there wasn’t significant difference in terms of their gender (p>0.05), education level (p>0.05), attendance at any training/seminar on disabled individuals (p>0.05), presence of a disabled individual among their acquaintances (p>0.05) and living in the same house with a disabled individual (p>0.05). However, a statistical difference was detected in terms of the frequency of meeting with disabled individuals (p<0.01).
Conclusion: It was determined that students generally had a positive attitude towards disabled individuals. We think that it would be beneficial to conduct this research in the future by reaching a larger number of preclinical dentistry students with the participation of different dental faculties.

Kaynakça

  • Acartürk M. (2023). Diş hekimliği öğrencilerinin restoratif diş tedavisi preklinik uygulama dersine bakış açıları ve stres seviyelerinin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 13 (2): 219-224.
  • Akça SÖ, Ünal Z, Göver T, Söngüt S. (2022). Engelliler konusunda ergenlere verilen eğitimin engellilere yönelik tutumlarına etkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2): 542-554.
  • Alptekin S, Batık MV. (2013). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin yetersizlikten etkilenmiş kişilere yönelik tutumlarına özel eğitim dersinin etkisi. International Journal of Educational Research, 4 (4): 18-34.
  • Altıparmak S, Sarı HY. (2012). Manisa ilinde engelli bireylere karşı toplumsal tutum. Anatolian Journal of Psychiatry/ Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13 (2): 110-116.
  • Aydoğan C, Çetin H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin zihinsel engelli bireylere yönelik sosyal mesafelerinin incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (1): 683-708.
  • Çakır H. (2021). Engelli kadın istihdamı: İşkur aktif istihdam politikaları üzerine bir analiz. Akademik Hassasiyetler, 8 (16): 151-173.
  • Çelik F, Terkeş N, Uslular E, Şahin Ö, Savaş L, Karateke A, ve ark. (2017). Hemşirelerin işitme engelli bireylere yönelik tutumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20 (4): 244-253.
  • Çömez T, Altan Sarıkaya N. (2017). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin engelli bireyleri damgalamaya ilişkin düşünceleri ve uygulamaları. G.O.P Taksim E.A.H. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 3 (3): 145-152.
  • Ducworth SC. (1988). The effect of medical education on the attitudes of medical students towards disabled people. Medical Education, 22 (6): 501-505.
  • Hodge SR. (1998). Prospektive physical education teachers, attitudes toward teaching students with disabilities. Physical Educator, 55 (2): 68.
  • Karahan BG, Kuru E. (2015). Ortopedik, görme ve işitme engelli öğrenciler için beden eğitimi ve spor dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1): 36-46.
  • Korkmaz BC. (2023). Türkiye’de engelli istihdamında yaşanan zorluklar. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 23 (1): 62-81.
  • Kürkçüoğlu I, Ergan M, Alsını TGE, Keskin T, Alsını AM, Başkurt F. (2021). Diş hekimliği öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 28 (3): 433-440.
  • Lee H, Jung HI, Kim S, Kim J, Doh RM, Lee J. (2015). Attitudes of Korean dental students toward individuals with special health care needs. J Dent Educ, 79 (9): 1024-1030.
  • Morgan JP, Minihan PM, Stark PC, Finkelman MD, Yantsides KE, Park A, et al. (2012). The oral health status of 4,732 adults with intellectual and developmental disabilities. The Journal of the American Dental Association, 143 (8): 838- 846.
  • Özyürek M. (2010). Tutumlar ve yetersizlikten etkilenmişlere yönelik tutumların değiştirilmesi. 8. Baskı. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Paris M. (1993). Attitudes of medical students and health-care professionals toward people with disabilities. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 74 (8): 818-825.
  • Sezer F. (2012). Engelli bireylere karşı olumlu tutum geliştirmeye yönelik önleyici rehberlik çalışması; Deneysel bir uygulama. Education Sciences, 7 (1): 16-26.
  • Şahin H, Bekir H. (2016). Üniversite öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20 (3): 767-779.
  • Şahin H, Gedik Z. (2022). Attitudes towards people with disabilities: The Turkish version of the disability attitudes in health care scale. International Journal of Disability, Development and Education, 69 (3): 1006-1016.
  • Tait K, Purdie N. (2000). Attitudes toward disability: Teacher education for inclusive environments in an Australian university. International Journal of Disability, Development and Education, 47 (1): 25-38.
  • Uğurlu M, Erdem R. (2017). Stajyer diş hekimlerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 29 (4): 233- 264.
  • Ünal V, Yıldız M. (2017). Üniversite gençliğinin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi: Sivas örneği. JASSS, 57: 341-358.
  • World Health Organization (WHO). (2015). WHO global disability action plan 2014–2021: Better health for all people with disability. Geneva, Switzerland.

Klinik Staj Eğitimi Öncesinde Preklinik Diş Hekimliği Öğrencilerinin Engelli Bireylere Yönelik Bakış Açılarının Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 106 - 112, 30.05.2024
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1451669

Öz

Amaç: Bu çalışma, preklinik diş hekimliği öğrencilerinin (1., 2. ve 3. sınıf) klinik staj eğitimlerine başlamadan önce engelli bireylere yönelik bakış açılarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmamız, Türkiye’deki bir diş hekimliği fakültesinde öğrenim görmekte olan 217 preklinik diş hekimliği öğrencisi üzerinde planlandı. Anket formu; öğrencileri tanıtıcı 6 soru ve Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği’ni oluşturan 40 soru olmak üzere toplamda 46 sorudan meydana gelmektedir. Sorular, 2023-2024 eğitim öğretim yılı Güz döneminde öğrencilere yönlendirildi. Çalışmanın analizi için; Güç (Power) analizi, Frekans analizi, Normallik testi (Shapiro-Wilk), Bağımsız T testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Tukey testi kullanıldı. Anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya, 111’i kadın ve 68’i erkek olmak üzere 179 öğrenci katıldı. Katılım oranı %82,49 olarak bulundu. Preklinik diş hekimliği öğrencilerinin engelli bireylere yönelik bakış açıları ile; cinsiyetleri (p>0,05), eğitim düzeyleri (p>0,05), engelli bireylerle ilgili herhangi bir eğitime/derse katılma durumları (p>0,05), tanıdıkları arasında engelli birey bulunma durumu (p>0,05) ve engelli birey ile aynı evde yaşama durumu (p>0,05) bakımından anlamlı bir farklılık bulunmadı. Ancak, engelli bireyler ile görüşme sıklığı açısından (p<0,01) istatistiksel bir farklılık saptandı.
Sonuç: Öğrencilerin genel olarak engelli bireylere karşı olumlu bir tutum içerisinde oldukları tespit edildi. Bu araştırmanın, ilerleyen zamanda farklı diş hekimliği fakültelerinin de katılımıyla birlikte daha fazla sayıda preklinik diş hekimliği öğrencisine ulaşılarak yapılmasının faydalı olacağını düşünmekteyiz.

Kaynakça

  • Acartürk M. (2023). Diş hekimliği öğrencilerinin restoratif diş tedavisi preklinik uygulama dersine bakış açıları ve stres seviyelerinin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 13 (2): 219-224.
  • Akça SÖ, Ünal Z, Göver T, Söngüt S. (2022). Engelliler konusunda ergenlere verilen eğitimin engellilere yönelik tutumlarına etkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2): 542-554.
  • Alptekin S, Batık MV. (2013). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin yetersizlikten etkilenmiş kişilere yönelik tutumlarına özel eğitim dersinin etkisi. International Journal of Educational Research, 4 (4): 18-34.
  • Altıparmak S, Sarı HY. (2012). Manisa ilinde engelli bireylere karşı toplumsal tutum. Anatolian Journal of Psychiatry/ Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13 (2): 110-116.
  • Aydoğan C, Çetin H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin zihinsel engelli bireylere yönelik sosyal mesafelerinin incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (1): 683-708.
  • Çakır H. (2021). Engelli kadın istihdamı: İşkur aktif istihdam politikaları üzerine bir analiz. Akademik Hassasiyetler, 8 (16): 151-173.
  • Çelik F, Terkeş N, Uslular E, Şahin Ö, Savaş L, Karateke A, ve ark. (2017). Hemşirelerin işitme engelli bireylere yönelik tutumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20 (4): 244-253.
  • Çömez T, Altan Sarıkaya N. (2017). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin engelli bireyleri damgalamaya ilişkin düşünceleri ve uygulamaları. G.O.P Taksim E.A.H. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 3 (3): 145-152.
  • Ducworth SC. (1988). The effect of medical education on the attitudes of medical students towards disabled people. Medical Education, 22 (6): 501-505.
  • Hodge SR. (1998). Prospektive physical education teachers, attitudes toward teaching students with disabilities. Physical Educator, 55 (2): 68.
  • Karahan BG, Kuru E. (2015). Ortopedik, görme ve işitme engelli öğrenciler için beden eğitimi ve spor dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1): 36-46.
  • Korkmaz BC. (2023). Türkiye’de engelli istihdamında yaşanan zorluklar. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 23 (1): 62-81.
  • Kürkçüoğlu I, Ergan M, Alsını TGE, Keskin T, Alsını AM, Başkurt F. (2021). Diş hekimliği öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 28 (3): 433-440.
  • Lee H, Jung HI, Kim S, Kim J, Doh RM, Lee J. (2015). Attitudes of Korean dental students toward individuals with special health care needs. J Dent Educ, 79 (9): 1024-1030.
  • Morgan JP, Minihan PM, Stark PC, Finkelman MD, Yantsides KE, Park A, et al. (2012). The oral health status of 4,732 adults with intellectual and developmental disabilities. The Journal of the American Dental Association, 143 (8): 838- 846.
  • Özyürek M. (2010). Tutumlar ve yetersizlikten etkilenmişlere yönelik tutumların değiştirilmesi. 8. Baskı. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Paris M. (1993). Attitudes of medical students and health-care professionals toward people with disabilities. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 74 (8): 818-825.
  • Sezer F. (2012). Engelli bireylere karşı olumlu tutum geliştirmeye yönelik önleyici rehberlik çalışması; Deneysel bir uygulama. Education Sciences, 7 (1): 16-26.
  • Şahin H, Bekir H. (2016). Üniversite öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20 (3): 767-779.
  • Şahin H, Gedik Z. (2022). Attitudes towards people with disabilities: The Turkish version of the disability attitudes in health care scale. International Journal of Disability, Development and Education, 69 (3): 1006-1016.
  • Tait K, Purdie N. (2000). Attitudes toward disability: Teacher education for inclusive environments in an Australian university. International Journal of Disability, Development and Education, 47 (1): 25-38.
  • Uğurlu M, Erdem R. (2017). Stajyer diş hekimlerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 29 (4): 233- 264.
  • Ünal V, Yıldız M. (2017). Üniversite gençliğinin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi: Sivas örneği. JASSS, 57: 341-358.
  • World Health Organization (WHO). (2015). WHO global disability action plan 2014–2021: Better health for all people with disability. Geneva, Switzerland.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Engelli Bireyler
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Musa Acartürk 0000-0002-7386-805X

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2024
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acartürk, M. (2024). Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 106-112. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1451669
AMA Acartürk M. Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training. AvrasyaSBD. Mayıs 2024;7(2):106-112. doi:10.53493/avrasyasbd.1451669
Chicago Acartürk, Musa. “Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 2 (Mayıs 2024): 106-12. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1451669.
EndNote Acartürk M (01 Mayıs 2024) Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7 2 106–112.
IEEE M. Acartürk, “Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training”, AvrasyaSBD, c. 7, sy. 2, ss. 106–112, 2024, doi: 10.53493/avrasyasbd.1451669.
ISNAD Acartürk, Musa. “Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (Mayıs 2024), 106-112. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1451669.
JAMA Acartürk M. Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training. AvrasyaSBD. 2024;7:106–112.
MLA Acartürk, Musa. “Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 2, 2024, ss. 106-12, doi:10.53493/avrasyasbd.1451669.
Vancouver Acartürk M. Evaluation of Preclinical Dentistry Students’ Perspectives Towards Disabled Individuals Before Clinical Internship Training. AvrasyaSBD. 2024;7(2):106-12.