Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çokkültürlülük Perspektifine Göre Medeniyetler Korosu

Yıl 2025,
https://doi.org/10.62425/ayalgu.1608432

Öz

Müzik, toplumun bir yansıması olarak yeniden şekillenebilmektedir. Dolayısıyla toplumun etnik, inanç ve kültürel yöneliminin getirdiği dinamikleri müzikten bağımsız düşünmek mümkün değildir. Ancak çokkültürlü toplumlarda söz konusu dinamikler birden fazla olabilmektedir. Nitekim Hatay, çokkültürlü toplumlardan biri olup, birden fazla müzik dinamiklerine sahiptir.
Çokkültürlülük, birden fazla farklı kimliğin aynı toplum içerisinde bulunması anlamına gelmekte olup, kültürler arası etkileşimi gerekli kılmaktadır. Söz konusu çokkültürlü toplum yapısını oluşturan ötekilerin yönetim şekli ve siyasi politikalara dahil edilmesi ise çokkültürcülükle ilişkilidir. Hatay Medeniyetler Korosu da çokkültürlü bir toplum yapısının somut örneği olup, aynı zamanda devlet tekelinde kurulduğu için çokkültürcü bir perspektifi de temsil etmektedir. Bu çalışmada amaç, Medeniyetler Korosu’nu çokkültürlülük perspektifine göre incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yönteminin betimsel tarama modeli, görüşme ve netnografya yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Medeniyetler Korosu oluşturmakta olup ayrıca bir örneklem seçilmeyerek genel evren üzerinde çalışılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Medeniyetler Korosu’nun ilk adının Gökkuşağı olarak belirlendiği, koronun kurulma aşamasında birçok amaç sıralansa da aslında koronun, Hatay’ın çokkültürlü toplumuna dikkat çekmek ve devletin çokkültürcü bir perspektife sahip olduğunu göstermek amacıyla araçsallaştırıldığı, böylece azınlıkların devletin "simgesel sermayesi” haline geldiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, A. (2016). Musa Dağı’nın kayıp Ermenileri. Gece Kitaplığı.
  • Aksoy, S. (2018). Türkiye’nin tek Ermeni köyü Vakıflı Köyü (Hatay-Samandağ) üzerine bir toplumsal coğrafya araştırması [Unpublished master’s thesis]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Alajaji, S. A. (2019). Sılaya giden yol: Ermeni diyasporasında müzik (A. Çavdar, Trans.). Aras Yayınları.
  • Andrews, P. A. (1989). Etnic groups in the Turkey. Dr. Ludwing Reichert Verlag.
  • Aras Oruç, İ. (2024). Türkiye’de çokkültürlülük ve müzik: Hatay’ın müzik dinamikleri [Unpublished doctoral dissertation]. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Arayıcı, A. (2008). Avrupa’nın vatansızları Çingeneler. Kalkedon Yayınları.
  • Ayparlar, H. (2002). Bazı yönleriyle Kırıkhan. Kültür Ofset Matbaacılık ve Bilgisayar. Başeymez, F. (2009). Çokkültürlülük açısından Hatay: Sosyolojik bir yaklaşım [Unpublished master’s thesis]. Selçuk Üniversitesi. Bozkır, M. E. (2013). Samandağ Vakıflı Köyünün dünü bugünü [Unpublished master’s thesis]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, F. (2001). Nusayriler: Bin yemin. Atlas, (100).
  • Çaykara Gündem Gazetesi. (2015). Gurbette yeni bir Çaykara doğdu [Röportaj: Kemal Çuman]. Çaykara Gündem Gazetesi. Retrieved April 22, 2022, from http://caykaragundem.com/haber/gurbetteyenibircaykaradogdu-3241.html
  • Çelik Kan, A. (2019). Hatay/Reyhanlı Çerkeslerinde halkbilimi unsurları [Unpublished master’s thesis]. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Dinçaslan, A. L. (2006). Zeytun ve çevresindeki Ermenilerin isyanı (1895-1921) [Unpublished master’s thesis]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Doytcheva, M. (2020). Çokkültürlülük (4. baskı) (T. Akıncılar Onmuş, Trans.). İletişim Yayınları. Eğinli, A., & Işık, Ş. (2012). Akdeniz’de çokkültürlülüğün yükselen sesi: Antakya Medeniyetler Korosu. Çağdaş Yerel Yönetimler, 21, 49. Eraslan, A. (2016). Antakya’da yaşayan Özbeklerde sosyal entegrasyon. In Hatay tarihi ve kültürü üzerine araştırmalar–1 (Mustafa Kemal Üniversitesi Yayın No: 59). Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Fidan, S., & Mungan, H. S. (2023). Çok kültürlü bir kentin geleneksel müziğinde gündelik hayatın izlerini sürmek: Mardin türküleri. Folklor Akademi Dergisi, 6(2), 665–684.
  • İstek, E. (2020). Seyyahların gözüyle Antakya şehri (10-19. yüzyıllar arası). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 227–246.
  • Kabadayı, M. (2017). Hatay’da yaşayan Domlar. In H. Mertcan (Ed.), Asi gülüşlüm ah güzel Antakya (İletişim Yayınları).
  • Kaya, A. (2014). Ötekini anlamak mümkün mü? In A. Kaya (Ed.), Farklılıkların birlikteliği: Türkiye’de ve Avrupa’da bir arada yaşama tartışmaları. Hipernik Yayınları.
  • Kılıç, M. (2004). Tanzimat sürecinde Antakya Ortodoks Rum Patrikhanesi ve Antakya’da dini hayat [Unpublished master’s thesis]. Marmara Üniversitesi.
  • Kırıkhan Olay Gazetesi. (2019). Karadeniz’den Kırıkhan’a bir iskânın hikayesi. Retrieved April 22, 2022, from https://www.kirikhanolay.com.tr/karadenizden-kirikhana-bir-iskanin-hikayesi/
  • Konak, İ. (2020). Liberal ve komüniteryan çokkültürlülük: Kymlicka ve Taylor perspektifinden ABD ve Kanada örnekleri. Nobel Bilimsel Eserler.
  • Köker, O. (2019). Antakya, İskenderun ve Musa Dağı Ermenileri (2. baskı). Bir Zamanlar Yayıncılık.
  • Kymlicka, W. (2020). Çokkültürlü yurttaşlık: Azınlıkların liberal teorisi (3. baskı) (A. Yılmaz, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
  • Mak, M., & Karahasanoğlu, S. (2006). Müziğin çok kültürlü kodları: Mardin müzik kültürü örneği. UHMAD, 9, 38–67.
  • Marsh, A. (2008). Etnisite ve kimlik: Çingenelerin kökeni. In Biz buradayız! Türkiye’de Romanlar, ayrımcı uygulamalar ve hak mücadelesi. Mart Matbaacılık.
  • Marushiakova, E., & Popov, V. (2006). Osmanlı İmparatorluğu’nda Çingeneler. Homer Kitabevi ve Yayıncılık. Melikoff, I. (1994). Uyur idik uyardılar: Alevilik-Bektaşilik araştırmaları. Cem Yayınları.
  • Niyego, D. (2008, October 30). Antakya seyahati ve Yahudi cemaati hakkındaki izlenimler. Şolom Gazetesi.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek, kültürel çeşitlilik ve siyasi teori (B. Tanrıseven, Trans.). Phoenix Yayınevi.
  • Saydam, A. (1997). Kırım ve Kafkas göçleri: 1856–1876. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Şahin, C. (2016). Çerkes göçleri ve Çerkeslerin Anadolu’da yurt edinme arayışları: Sakarya-Maksudiye Köyü örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2782–2816.
  • Yarar Aksoy, F. N. (2023). Dijital etnografi. İstanbul Bilgi Yayınları.

Choır Of Cıvılızatıons Accordıng To The Perspectıve Of Multıculturalıty

Yıl 2025,
https://doi.org/10.62425/ayalgu.1608432

Öz

Multiculturalism means the existence of more than one different identity within the same society and requires intercultural interaction. The inclusion of others who make up the multicultural social structure in question in the management style and political policies is related to multiculturalism. Hatay Civilizations Choir is the epitome of a multicultural society structure, and at the same time, it represents a multicultural perspective since it was established under state monopoly. The aim of this study is to examine the Chorus of Civilizations from the perspective of multiculturalism. The descriptive scanning model of the qualitative research method, interview and netnography methods were used in the study. The universe of the study is the Choir of Civilizations, and the general universe was studied without selecting a sample. As a result of the findings, the first name of the Choir of Civilizations was determined as Gökkuşağı, and although many purposes were listed during the establishment of the choir, the choir was actually instrumentalized to draw attention to the multicultural society of Hatay and to show that the state had a multicultural perspective, thus making minorities the "symbolic capital" of the state. It has been detected that.

Kaynakça

  • Acar, A. (2016). Musa Dağı’nın kayıp Ermenileri. Gece Kitaplığı.
  • Aksoy, S. (2018). Türkiye’nin tek Ermeni köyü Vakıflı Köyü (Hatay-Samandağ) üzerine bir toplumsal coğrafya araştırması [Unpublished master’s thesis]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Alajaji, S. A. (2019). Sılaya giden yol: Ermeni diyasporasında müzik (A. Çavdar, Trans.). Aras Yayınları.
  • Andrews, P. A. (1989). Etnic groups in the Turkey. Dr. Ludwing Reichert Verlag.
  • Aras Oruç, İ. (2024). Türkiye’de çokkültürlülük ve müzik: Hatay’ın müzik dinamikleri [Unpublished doctoral dissertation]. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Arayıcı, A. (2008). Avrupa’nın vatansızları Çingeneler. Kalkedon Yayınları.
  • Ayparlar, H. (2002). Bazı yönleriyle Kırıkhan. Kültür Ofset Matbaacılık ve Bilgisayar. Başeymez, F. (2009). Çokkültürlülük açısından Hatay: Sosyolojik bir yaklaşım [Unpublished master’s thesis]. Selçuk Üniversitesi. Bozkır, M. E. (2013). Samandağ Vakıflı Köyünün dünü bugünü [Unpublished master’s thesis]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, F. (2001). Nusayriler: Bin yemin. Atlas, (100).
  • Çaykara Gündem Gazetesi. (2015). Gurbette yeni bir Çaykara doğdu [Röportaj: Kemal Çuman]. Çaykara Gündem Gazetesi. Retrieved April 22, 2022, from http://caykaragundem.com/haber/gurbetteyenibircaykaradogdu-3241.html
  • Çelik Kan, A. (2019). Hatay/Reyhanlı Çerkeslerinde halkbilimi unsurları [Unpublished master’s thesis]. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Dinçaslan, A. L. (2006). Zeytun ve çevresindeki Ermenilerin isyanı (1895-1921) [Unpublished master’s thesis]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Doytcheva, M. (2020). Çokkültürlülük (4. baskı) (T. Akıncılar Onmuş, Trans.). İletişim Yayınları. Eğinli, A., & Işık, Ş. (2012). Akdeniz’de çokkültürlülüğün yükselen sesi: Antakya Medeniyetler Korosu. Çağdaş Yerel Yönetimler, 21, 49. Eraslan, A. (2016). Antakya’da yaşayan Özbeklerde sosyal entegrasyon. In Hatay tarihi ve kültürü üzerine araştırmalar–1 (Mustafa Kemal Üniversitesi Yayın No: 59). Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Fidan, S., & Mungan, H. S. (2023). Çok kültürlü bir kentin geleneksel müziğinde gündelik hayatın izlerini sürmek: Mardin türküleri. Folklor Akademi Dergisi, 6(2), 665–684.
  • İstek, E. (2020). Seyyahların gözüyle Antakya şehri (10-19. yüzyıllar arası). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 227–246.
  • Kabadayı, M. (2017). Hatay’da yaşayan Domlar. In H. Mertcan (Ed.), Asi gülüşlüm ah güzel Antakya (İletişim Yayınları).
  • Kaya, A. (2014). Ötekini anlamak mümkün mü? In A. Kaya (Ed.), Farklılıkların birlikteliği: Türkiye’de ve Avrupa’da bir arada yaşama tartışmaları. Hipernik Yayınları.
  • Kılıç, M. (2004). Tanzimat sürecinde Antakya Ortodoks Rum Patrikhanesi ve Antakya’da dini hayat [Unpublished master’s thesis]. Marmara Üniversitesi.
  • Kırıkhan Olay Gazetesi. (2019). Karadeniz’den Kırıkhan’a bir iskânın hikayesi. Retrieved April 22, 2022, from https://www.kirikhanolay.com.tr/karadenizden-kirikhana-bir-iskanin-hikayesi/
  • Konak, İ. (2020). Liberal ve komüniteryan çokkültürlülük: Kymlicka ve Taylor perspektifinden ABD ve Kanada örnekleri. Nobel Bilimsel Eserler.
  • Köker, O. (2019). Antakya, İskenderun ve Musa Dağı Ermenileri (2. baskı). Bir Zamanlar Yayıncılık.
  • Kymlicka, W. (2020). Çokkültürlü yurttaşlık: Azınlıkların liberal teorisi (3. baskı) (A. Yılmaz, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
  • Mak, M., & Karahasanoğlu, S. (2006). Müziğin çok kültürlü kodları: Mardin müzik kültürü örneği. UHMAD, 9, 38–67.
  • Marsh, A. (2008). Etnisite ve kimlik: Çingenelerin kökeni. In Biz buradayız! Türkiye’de Romanlar, ayrımcı uygulamalar ve hak mücadelesi. Mart Matbaacılık.
  • Marushiakova, E., & Popov, V. (2006). Osmanlı İmparatorluğu’nda Çingeneler. Homer Kitabevi ve Yayıncılık. Melikoff, I. (1994). Uyur idik uyardılar: Alevilik-Bektaşilik araştırmaları. Cem Yayınları.
  • Niyego, D. (2008, October 30). Antakya seyahati ve Yahudi cemaati hakkındaki izlenimler. Şolom Gazetesi.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek, kültürel çeşitlilik ve siyasi teori (B. Tanrıseven, Trans.). Phoenix Yayınevi.
  • Saydam, A. (1997). Kırım ve Kafkas göçleri: 1856–1876. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Şahin, C. (2016). Çerkes göçleri ve Çerkeslerin Anadolu’da yurt edinme arayışları: Sakarya-Maksudiye Köyü örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2782–2816.
  • Yarar Aksoy, F. N. (2023). Dijital etnografi. İstanbul Bilgi Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İnanç Aras Oruç 0000-0003-3886-080X

Erken Görünüm Tarihi 14 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2024
Kabul Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Aras Oruç, İ. (2025). Çokkültürlülük Perspektifine Göre Medeniyetler Korosu. Ayalgu İnterdisciplinary Turkhish Music Research Journal. https://doi.org/10.62425/ayalgu.1608432

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30836