Siyasi düşünce ve medeniyet tarihinde önemli bir yeri olan, kültürel mirasın genetik kodlarını barındıran, yönetim ve organizasyonda tespit edilen sorunlara ve çözüm önerilerine odaklanan, güçlü ve adil devlet için hükümdara etik ve etkin yönetim ilkelerini ve uygulamalarını öğütleyen siyasetnâmeler, siyaset bilimi ve kamu yönetimi, tarih, hukuk ve sosyoloji açısından önemli bilgiler ihtiva etmekle beraber eğitim ve din eğitimi alanına yönelik de tarihsel, kültürel ve eğitime yönelik içerik ve değerler sunmaktadır. Bu çalışmada, Türk-İslam devlet teşkilatında eğitim, din ve yargı alanlarında etkinliği olan ilmiye teşkilatının ve mensuplarının sorunları ve çözüm önerileri, Selçuklu Devleti veziri Nizâmülmülk’ün Siyasetnâme adlı eseri ve 17. Yüzyıl’da Osmanlı Devleti’nin saray erkanından olan Koçi Bey’in Risalesi örnekliğinde incelenmiştir. Her iki ilim ve devlet adamının, ilmiyeye ait tespit etmiş olduğu sorunların ve bunlara dair çözüm önerilerinin benzeşmesi, hatta günümüzde halen bu sorunlara rastlamak problemin zaman, mekan ve toplum üstü yapısına işaret etmekte, din eğitimi perspektifinden konunun incelenmesinin önemini ortaya koymaktadır. Doküman analizi tekniğinin kullanıldığı bu çalışma ile tarihsel süreçten ve kültürel hafızadan yararlanarak günümüz ilmiyesine yeni bir model geliştirilmesine zemin hazırlayacak bir motivasyon ve materyal oluşturulması hedeflenmiştir.
Din Eğitimi İlmiye Kamu Yönetimi Nizâmülmülk’ün Siyasetnâmesi Koçi Bey Risalesi
Having an important place in the history of political thought and civilization, containing the genetic codes of cultural heritage, focusing on the problems and solution proposals identified in management and organization, advising the ruler on ethical and effective management principles and practices for a strong and just state, politicnâmes contain important information in terms of political science and public administration, history, law and sociology, as well as historical, cultural and educational content and values for the field of education and religious education. In this study, the problems and solution proposals of the ilmiye organization and its members, who were active in the fields of education, religion and judiciary in the Turkish-Islamic state organization, are examined in the example of Nizâmülmülk's Siyasetnâme, the vizier of the Seljuk State, and Koçi Bey's Risalesi, one of the court officials of the Ottoman State in the 17th century. The similarity of the problems identified by both scholars and statesmen and their solution proposals, and the fact that these problems are still encountered today, points to the transcendental nature of the problem, and reveals the importance of examining the issue from the perspective of religious education. Using document analysis technique, this study aims to create a motivation and material that will pave the way for the development of a new model for today's seminary by utilizing the historical process and cultural memory.
Religious Education Ilmiye Public Administration Nizâmülmülk Koçi Bey Risalesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk ve Din |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: TÜRKİYE CUMHURİYETİ'NİN 100. YILI ÖZEL SAYISI |