Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Turkish Teacher Candidates' Listening-Watching-Based Text Production Skills

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 18, 31.03.2024
https://doi.org/10.48139/aybukulliye.1401953

Öz

The purpose of this research is to evaluate the text production skills of Turkish teacher candidates through the texts they produced with the training-completion technique in the writing education course. For this purpose, teacher candidates studying in Turkish language teaching were given listening-monitoring based text creation exercises in the 2021-2022 and 2022-2023 academic years. Qualitative research method and document review technique were used in this research. The produced texts were separated according to their genres and 15 texts were determined by random sampling on the basis of genre as the working documents to be examined. The determined texts were examined with the descriptive analysis technique. As a result of the examination, it was seen that the teacher candidates produced 10 different types of texts with the yetizleme (cultivation-completion) study. It has been evaluated that approximately 80% of the produced texts (68 out of 87 texts) are concentrated in the form of conversation, story, poem and essay, and this is a suitable choice in terms of content that will integrate with the speeches of the participants in the source material. As a result of the examination, it was seen that the texts produced according to the general average of the participant scores (91,46) were at a very good level in terms of the elements that make up the text. It is stated that the teaching (cultivation-completion) technique of the texts is appropriate at the level of "Very good" according to the criteria of the subject, content, text type and the preferred expression style to the text type. However, it was observed that the content feature stated as "only the analyzed text - or source material - should be enriched without staying in its frame and supported by other data" remained the lowest in the rating range. However, it has been observed that the content feature specified in the form is the lowest in the rating range “only the examined text -or source material- is enriched without being framed and supported by other data”. According to the Written Expression Scoring Key criteria of the texts produced by the pre-service teachers, the overall average of the participant scores is 93.86. It has been concluded that the produced texts are generally qualified and sufficient.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akdağ, A. A. (2022). 6. sınıf öğrencilerinin ingilizce dersinde dinlediğini-okuduğunu anlama ve yazma becerilerine ulaşma düzeyi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aybek, E. C. (2019). Durum çalışmaları (ss. 323-342), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: A. Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göçer, A. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin süreç yaklaşımı ve metinsellik ölçütleri ekseninde değerlendirilmesi (Niğde Üniversitesi Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 271-290.
  • Göçer, A. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yetizleme çalışmalarıyla oluşturdukları metinlerde öngönderim ve artgönderim kullanımının görünümü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(1), 241-254.
  • Göçer, A. (2018a). Türkçe Eğitiminde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Göçer, A. (2018b). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin gelişimi ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(4), 40-50.
  • Göçer, A. (2022). Yazma uğraşı-Yazma eğitimi (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaacılık.
  • Gökçe, B. (2015). Metin ve metin türlerinin eğitimde kullanımı (ss. 13-27), Etkinliklerle hafta hafta yazılı anlatım (Editörler: İşçan, A. ve Baskın S.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Günay, V. D. (2007). Metin bilgisi (3. Baskı). İstanbul: Multilingual Yayınevi.
  • Hillocks, G. Jr. (1987). Synthesis of research on teaching writing. Educational Leadership, May 1987, 71-82.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kavcar, C.; Oğuzkan, A. F. ve Aksoy, Ö. (2007). Yazılı ve sözlü anlatım (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Murray, D. M. (1980). Writing as process: How writing finds its sown meaning. In T. R. Donovan and B. W.
  • McClelland (Eds.). Eight Approaches to Teaching Composition. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dinleme-İzlemeye Dayalı Metin Üretme Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 18, 31.03.2024
https://doi.org/10.48139/aybukulliye.1401953

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının yazma eğitimi dersinde yetizleme tekniğiyle ürettikleri metinler üzerinden metin üretme becerilerini değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda Türkçe öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarına 2021-2022 ve 2022-2023 öğretim yıllarında dinleme-izleme temelli metin oluşturma çalışmaları yaptırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Üretilen metinler türlere göre ayrılarak tür bazında seçkisiz (random) örnekleme yoluyla 15 metin incelenecek çalışma dokümanı olarak belirlenmiştir. Belirlenen metinler betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir. İnceleme sonucunda yürütülen yetizleme çalışmasıyla öğretmen adaylarının 10 ayrı türde metin ürettikleri görülmüştür. Üretilen metinlerin yaklaşık %80’ini (87 metinden 68’i) söyleşi, öykü, şiir ve deneme türünde yoğunlaştığı ve bunun kaynak materyalde yer verilen katılımcıların konuşmalarıyla bütünleşme sağlayacak içerik açısından yerinde bir seçim olduğu değerlendirilmiştir. İnceleme sonucunda katılımcı puanlarının genel ortalamasına (91,46) göre, üretilen metinlerin yazıyı oluşturan unsurlar açısından çok iyi seviyede olduğu görülmüştür. Metinlerin yetizleme tekniğinin konu, içerik, metin türü ve tercih edilen anlatım biçiminin metin türüne uygunluğu ölçütlerine göre “Çok iyi” derecesinde uygun olduğu ancak “yalnızca incelenen metin -ya da kaynak materyalin- çerçevesi içinde kalınmadan ve başka verilerle desteklenerek zenginleştirilmiş olması” şeklinde belirtilen içerik özelliği dereceleme aralığında en düşük kaldığı görülmüştür. Öğretmen adaylarınca üretilen metinlerin Yazılı Anlatımı Puanlama Anahtarı ölçütlerine göre katılımcı puanlarının genel ortalaması 93,86 olup oluşturulan metinlerin genel olarak nitelikli ve yeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi, ayrıca bu çalışmanın 02-06 Kasım 2023 tarihlerinde Antalya’da düzenlenen 17. Uluslararası Eğitim Camiası Sempozyumunda sunduğum sözlü bildiri metnini temel alınarak geliştirdiğimi beyan ederim.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akdağ, A. A. (2022). 6. sınıf öğrencilerinin ingilizce dersinde dinlediğini-okuduğunu anlama ve yazma becerilerine ulaşma düzeyi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aybek, E. C. (2019). Durum çalışmaları (ss. 323-342), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: A. Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göçer, A. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin süreç yaklaşımı ve metinsellik ölçütleri ekseninde değerlendirilmesi (Niğde Üniversitesi Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 271-290.
  • Göçer, A. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yetizleme çalışmalarıyla oluşturdukları metinlerde öngönderim ve artgönderim kullanımının görünümü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(1), 241-254.
  • Göçer, A. (2018a). Türkçe Eğitiminde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Göçer, A. (2018b). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin gelişimi ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(4), 40-50.
  • Göçer, A. (2022). Yazma uğraşı-Yazma eğitimi (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaacılık.
  • Gökçe, B. (2015). Metin ve metin türlerinin eğitimde kullanımı (ss. 13-27), Etkinliklerle hafta hafta yazılı anlatım (Editörler: İşçan, A. ve Baskın S.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Günay, V. D. (2007). Metin bilgisi (3. Baskı). İstanbul: Multilingual Yayınevi.
  • Hillocks, G. Jr. (1987). Synthesis of research on teaching writing. Educational Leadership, May 1987, 71-82.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kavcar, C.; Oğuzkan, A. F. ve Aksoy, Ö. (2007). Yazılı ve sözlü anlatım (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Murray, D. M. (1980). Writing as process: How writing finds its sown meaning. In T. R. Donovan and B. W.
  • McClelland (Eds.). Eight Approaches to Teaching Composition. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Göçer 0000-0002-6880-2611

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2023
Kabul Tarihi 11 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göçer, A. (2024). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dinleme-İzlemeye Dayalı Metin Üretme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Külliye, 5(1), 1-18. https://doi.org/10.48139/aybukulliye.1401953