Today, corporations are reevaluating their influence on society and the environment, shifting their focus away from the conventional objectives of generating a profit. Instead, they are searching for methods to cultivate partnerships with stakeholders that are both good and sustainable. This study seeks to examine the relationship among the motives for Corporate Social Responsibility (CSR), the perceived authenticity of CSR, and the organizational credibility and legitimacy. For the purpose of the study, data was gathered from 392 participants through the use of a scenario-based survey approach. Research hypotheses were tested via SEM. The findings indicate that activities concerning CSR that are driven by intrinsic factors have a negative impact on authenticity, but authenticity has a favorable impact on legitimacy and credibility. But extrinsically motivated CSR actions have a positive impact on authenticity, which contributes to an increase in legitimacy and credibility.
Corporate Social Responsibility Perceived CSR Authenticity Corporate Credibility Corporate Legitimacy
Günümüzde şirketler toplum ve çevre üzerindeki etkilerini yeniden değerlendirmekte ve odak noktalarını geleneksel kâr elde etme hedeflerinden uzaklaştırmaktadır. Bunun yerine, paydaşlarla hem iyi hem de sürdürülebilir ortaklıklar geliştirmek için yöntemler arıyorlar. Bu çalışma, Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) güdüleri, KSS'nin algılanan özgünlüğü ve kurumsal kredibilite ve meşruiyet arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, senaryo tabanlı anket yaklaşımı kullanılarak 392 katılımcıdan veri toplanmıştır. Araştırma hipotezleri YEM aracılığıyla test edilmiştir. Bulgular, içsel faktörler tarafından yönlendirilen KSS faaliyetlerinin özgünlük üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olduğunu, ancak özgünlüğün meşruiyet ve güvenilirlik üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ancak dışsal olarak motive edilen KSS eylemlerinin özgünlük üzerinde olumlu bir etkisi vardır ve bu da meşruiyet ve güvenilirliğin artmasına katkıda bulunur.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılanan CSR Özgünlüğü Kurumsal Güvenilirlik Kurumsal Meşruiyet
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | İşletme |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Mart 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1 |