This study aims to determine the relationship between emotional intelligence (EI) and leadership skills and to inspect the influence of age and educational background factors on emotional intelligence development of the officers within Turkish Land Forces. The impact of emotional intelligence on leadership is studied through Bar-On Emotional Intelligence Survey, on 213 ranked officers. The subjects are categorized according to their ranks (as a substitute for age factor) and military origin (as a substitute for educational background).
The survey results propose a positive relationship between military rank and total EI: The higher the military rank, the superior the level of total EI. Similarly, military origin is observed to have impact on emotional intelligence, as military academy graduates demonstrated lower levels of total emotional intelligence compared to officers with other origins.
Emotional intelligence Leadership Emotional intelligence for Leadership
Bu çalışmanın amacı, Türk Kara Kuvvetlerinde görevli subayların
duygusal zeka ve liderlik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve bu
ilişkide yaş ile eğitim durumunun duygusal zekanın gelişimi üzerinde bir
etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Duygusal zekanın liderlik
üzerindeki etkisi, Bar-On Duygusal Zeka Ölçeğinin 213 subay üzerinde
uygulanması ile ölçülmeye çalışılmıştır. Subayların rütbeleri (yaş faktörü) ve
askeri kökenleri (eğitim geçmişi) temel çıkış noktası olarak ele alınmıştır.
Araştırma sonucunda rütbe değişkeni ile toplam duygusal zeka
arasında olumlu yönde bir ilişki bulgulanmıştır: Rütbe arttıkça, toplam duygusal zeka becerilerinin arttığı gözlemlenmiştir. Benzer biçimde, kara
harp okulu mezunu subayların duygusal zeka düzeylerinin diğer
kaynaklardan gelen subayların gerisinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 2 Sayı: 2 |