BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 2, 84 - 103, 01.12.2013

Öz

Slavery is a practice which has been applied since the earliest societies. Though this inhumane practice has been abolished in nineteenth centuryin the sense of chattel slavery, it still prevails under some other forms. Slavery is one of the worst conditions that human beingshave ever experienced. As slaves were deprived of any legal rights and social status, position of a society towards slaves might be a good indicator for the humanly quality and humanistic principles of that society. This paper compares understanding and practices of slavery in the Ancient Greek society, which is held as the basis of Western civilization, and early Islamic society, which is accepted to have laid foundations of Eastern-Islamic civilization. With this comparison, it has been tested through a critical practice like slavery, whether all democratic standards, individual rights and humanistic principles have been developed by the West, as asserted by Western political establishments

Kaynakça

  • Ackermann, M. E. et. al. (2008).Encyclopedia of World History. V.I. New York: Facts on File.
  • Akgündüz, A. (2000).İslam Hukukunda Kölelik Cariyelik Müessesesi ve Osmanlı’da Harem.İstanbul: OSAV.
  • Aristotle (1959).Politics. H. Rackham (Tr.). London: William Heinemann Ltd.
  • Austin, M. M. &Naquet P. V. (1986).Economic and Social History of Ancient Greece.London: Batsford Academic and Educational Ltd.
  • Coleman, J. (2000).A History of Political Thought. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Copleston, F. (1993).A History of Philosophy.V.I. New York: Image Books.
  • Ennals, R. (2007).From Slavery to Citizenship.Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
  • Frank, J. (2006). The Political Theory of Classical Greece, in: R. E. Goodin (Ed.),The Oxford Handbook of Political Theory. Oxford: Oxford University Press.
  • Garnsey, P. (1999).Ideas of Slavery from Aristotle to Augustine. New York: Cambridge University Press.
  • Göze, A. (2011).Siyasal Düşünceler ve Yönetimler. İstanbul: Beta Basım.
  • Hamidullah, M. (1959).Le Prophete de L’Islam. V.I. Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.
  • Hitti, P. K. (2011).Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi. S. Tuğ (Çev.). İstanbul: İFAV Yayınları.
  • Hodgson, M. G. S. (1993).İslam’ın Serüveni, V.I. A. Demirhan (Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Jones, N. F. (2008).Politics and Society in Ancient Greece. London: Praeger.
  • Kenny, A. (2006).Western Philosophy. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Lerner, R. E. et al. (1988).Western Civilizations. New York: Norton & Company Inc.
  • Lewis, B. (2006).Ortadoğu’da Irk ve Kölelik. E. Günsel (Çev.). İstanbul: Truva Yayınları.
  • Lopez, E. (2008).L’Histoire de Civilisations. Paris: Eyrolles.
  • Martin, T. R. (2000).Ancient Greece. New Haven & London: Yale University Press.
  • McClelland, J. S. (1996).A History of Western Political Thought. New York: Routledge.
  • Mendelsohn, I. (1978).Slavery in the Ancient Near East. Westport: Greenwood Press.
  • Nardo, D. (2006).The Greenhaven Encyclopedia of Ancient Greece. Detroit: Greenhaven Press.
  • Raaflaub, K. A. et al. (2007).Origins of Democracy in Ancient Greece. Berkeley: University of California Press.
  • Sahih Bukhari, English Translation: M. Muhsin Khan, Available at http://d1.islamhouse.com/data/en/ih_books/single/en_Sahih_Al-Bukhari.pdf (accessed 30 July 2013).
  • Sheldon, G. W. (2001).Encyclopedia of Political Thought. New York: Facts on File.
  • Souaiaia, A. E. (2008).Contesting Justice – Women, Islam, Law, and Society. Albany: State University of New York Press.
  • Sylvester, T. M. (1999).Slavery Throughout the History. Detroit: UXL.
  • The Holy Quran (1983). English Translation: A. Yusuf Ali. Maryland: Amana Corp.
  • Vernant, J. P. (1990).Myth and Society in Ancient Greece. New York: Zone Books.

Kadim Yunan ve Erken İslam Dönemlerinin Kölelikle İlgili Anlayış ve Uygulamalarının Karşılaştırılması

Yıl 2013, Cilt: 4 Sayı: 2, 84 - 103, 01.12.2013

Öz

Kölelik dünyanın ilk toplumlarından beri uygulanmış bir pratiktir Bu gayri insane uygulama, bedeni kölelik anlamında on dokuzuncu yüzyılda kaldırılmakla beraber, başka bazı şekiller altında hala varlığını sürdürmektedir. Kölelik insanoğlunun tarihte yaşadığı en kötü şartlardan birini oluşturmuştur. Diğer taraftan köleler her türlü hukuki haktan ve sosyal statüden yoksun oldukları için, bir toplumun kölelere yönelik tavrı onun insane vasıfları ve insane değer verme prensipleri için iyi bir gösterge olabilir. Bu çalışmada Batı medeniyetinin temeli olarak değerlendirilen Kadim Yunan toplumu ile Doğu-İslam medeniyetinin temellerini attığı Kabul edilirken İslam toplumunun kölelikle ilgili anlayış ve uygulamaları mukayese edilmektedir. Bu karşılaştırma ile bütün demokratik standartların, ferdi hakların ve insane prensiplerin, Batılı siyasi yapıların iddia ettiği gibi, Batı tarafından geliştirilip geliştirilmediği kölelik gibi kritik bir uygulama üzerinden test edilmiş olmaktadır.

Kaynakça

  • Ackermann, M. E. et. al. (2008).Encyclopedia of World History. V.I. New York: Facts on File.
  • Akgündüz, A. (2000).İslam Hukukunda Kölelik Cariyelik Müessesesi ve Osmanlı’da Harem.İstanbul: OSAV.
  • Aristotle (1959).Politics. H. Rackham (Tr.). London: William Heinemann Ltd.
  • Austin, M. M. &Naquet P. V. (1986).Economic and Social History of Ancient Greece.London: Batsford Academic and Educational Ltd.
  • Coleman, J. (2000).A History of Political Thought. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Copleston, F. (1993).A History of Philosophy.V.I. New York: Image Books.
  • Ennals, R. (2007).From Slavery to Citizenship.Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
  • Frank, J. (2006). The Political Theory of Classical Greece, in: R. E. Goodin (Ed.),The Oxford Handbook of Political Theory. Oxford: Oxford University Press.
  • Garnsey, P. (1999).Ideas of Slavery from Aristotle to Augustine. New York: Cambridge University Press.
  • Göze, A. (2011).Siyasal Düşünceler ve Yönetimler. İstanbul: Beta Basım.
  • Hamidullah, M. (1959).Le Prophete de L’Islam. V.I. Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.
  • Hitti, P. K. (2011).Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi. S. Tuğ (Çev.). İstanbul: İFAV Yayınları.
  • Hodgson, M. G. S. (1993).İslam’ın Serüveni, V.I. A. Demirhan (Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Jones, N. F. (2008).Politics and Society in Ancient Greece. London: Praeger.
  • Kenny, A. (2006).Western Philosophy. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Lerner, R. E. et al. (1988).Western Civilizations. New York: Norton & Company Inc.
  • Lewis, B. (2006).Ortadoğu’da Irk ve Kölelik. E. Günsel (Çev.). İstanbul: Truva Yayınları.
  • Lopez, E. (2008).L’Histoire de Civilisations. Paris: Eyrolles.
  • Martin, T. R. (2000).Ancient Greece. New Haven & London: Yale University Press.
  • McClelland, J. S. (1996).A History of Western Political Thought. New York: Routledge.
  • Mendelsohn, I. (1978).Slavery in the Ancient Near East. Westport: Greenwood Press.
  • Nardo, D. (2006).The Greenhaven Encyclopedia of Ancient Greece. Detroit: Greenhaven Press.
  • Raaflaub, K. A. et al. (2007).Origins of Democracy in Ancient Greece. Berkeley: University of California Press.
  • Sahih Bukhari, English Translation: M. Muhsin Khan, Available at http://d1.islamhouse.com/data/en/ih_books/single/en_Sahih_Al-Bukhari.pdf (accessed 30 July 2013).
  • Sheldon, G. W. (2001).Encyclopedia of Political Thought. New York: Facts on File.
  • Souaiaia, A. E. (2008).Contesting Justice – Women, Islam, Law, and Society. Albany: State University of New York Press.
  • Sylvester, T. M. (1999).Slavery Throughout the History. Detroit: UXL.
  • The Holy Quran (1983). English Translation: A. Yusuf Ali. Maryland: Amana Corp.
  • Vernant, J. P. (1990).Myth and Society in Ancient Greece. New York: Zone Books.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Emir Aktaş

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, H. E. (2013). Kadim Yunan ve Erken İslam Dönemlerinin Kölelikle İlgili Anlayış ve Uygulamalarının Karşılaştırılması. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 84-103.