ABSTRACT
This study aims to investigate what hijab means for hijab-wearing women who adopt the Islamic dressing style, the commands of Islam regarding hijab and the factors that lead to hijab, and how consumption culture factors (fashion, brand, social media, etc.) affect the perception of hijab. Semi-structured in-depth interviews with open-ended questions were conducted within the scope of the qualitative research. Face-to-face in-depth interviews were conducted with 25 female participants who preferred hijab clothing. The study shows that modern consumption patterns have unintentionally distanced women from religious sensitivities and that fashion plays an essential role in shaping the lifestyles of women wearing hijabs. It has been observed that appearance-oriented thoughts, such as keeping up with the age, being modern, being liked, and being socially accepted, are adopted by women wearing hijabs with religious concerns. By revealing the social realities and opinions about hijab clothing, this study provides essential information for shaping the marketing and communication efforts of company managers who offer products to the market in this sector.
TUBİTAK-2209 A
TUBITAK Project No. 1919B012201617.
ÖZ
Bu çalışma, İslami giyim tarzını benimseyen tesettürlü kadınlar için tesettürün ne anlama geldiğini, İslam'ın tesettürle ilgili emirlerini, tesettüre yol açan faktörleri ve tüketim kültürü faktörlerinin (moda, marka, sosyal medya vb.) tesettür algısını nasıl etkilediğini araştırmayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma kapsamında açık uçlu sorular kullanılarak tesettür giyim tercih eden 25 kadın katılımcı ile yüz yüze derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma, modern tüketim kalıplarının kadınları istemeden de olsa dini hassasiyetlerden uzaklaştırdığını ve modanın tesettürlü kadınların yaşam tarzlarını şekillendirmede önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Çağa ayak uydurma, modern olma, beğenilme ve sosyal kabul görme gibi dış görünüş odaklı düşüncelerin, dini kaygılarla tesetürlü kadınlar tarafından benimsendiği görülmüştür. Bu çalışma, tesettür giyime ilişkin toplumsal gerçekleri ve görüşleri ortaya koyarak, bu sektörde pazara ürün sunan firma yöneticilerinin pazarlama ve iletişim çabalarını şekillendirmek için önemli bilgiler sunmaktadır.
TUBITAK Project No. 1919B012201617.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TUBITAK Project No. 1919B012201617. |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1 |