Bu çalışmanın amacı 6 Şubat Depremi olarak da bilinen Kahramanmaraş (Pazarcık) Depremi sonrasında GSM operatörlerinin sağladığı hizmetle alakalı sosyal medya kullanıcı yorumlarının konu modellemesi ve duygu analiziyle incelenmesidir. Araştırmanın verileri ilgili konuda yayınlanan ve en çok yorum alan üç videoda yer alan kullanıcı yorumlarından oluşmaktadır. Çalışmanın sonucunda oluşturulan konu başlıkları içerdiği kelimelere göre sınıflandırılmış ve konular içinde en çok tekrar eden kelime frekansları çok kriterli karar verme problemlerinde kullanılan ABC yöntemiyle sıralanmıştır. Böylelikle modellenen konuların (bir anlamda YouTube kullanıcıları nezdinde öne çıkan problemlerin) önem sırası saptanmıştır. Ek olarak gerçekleştirilen duygu analizi sonrasında GSM operatörleriyle alakalı negatif duyguların pozitif duygulardan daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Konu modellerine bakıldığında genel olarak sağlanan hizmetlerin yetersizliğinden, reklâmlarda verilen vaatleri yerine getirilmemesinden ve düzeltilmesi yönündeki umutlarından bahsedildiği görülmüştür. Çalışmanın sonuçları büyük felaketlerde GSM operatörlerinin etkinliğine vurgu yapmaktadır ve çalışmanın ileride yapılabilecek metin analitiği temelli multidisipliner çalışmalara rehberlik edeceği düşünülmektedir.
6 Şubat Depremi GSM operatörleri Konu modellemesi YouTube kullanıcıları Tüketici algıları
Araştırmanın hazırlanmasında etik kurallara uygunluk sağladığımı beyan ederim. Araştırma verilerinin kullanımında da herhangi bir şekilde etik kurul izin belgesi gerekmemektedir.
Araştırma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
This study aims to examine the social media user comments related to the service provided by GSM operators after the Kahramanmaraş (Pazarcık) Earthquake, also known as the 6 February Earthquake, via topic modelling and sentiment analysis. The data of the study consists of user comments in the three videos published on the relevant topic and receiving the most comments. The topics created as a result of the study were classified according to the words they contain and the most recurring word frequencies within the topics were ranked using the ABC method used in multi-criteria decision making problems. Thus, the order of importance of the modelled topics (i.e. the prominent problems for YouTube users) was determined. In addition, after the sentiment analysis, it was determined that negative sentiments related to GSM operators were higher than positive sentiments. When the topic models are examined, it is seen that the inadequacy of the services provided, the failure to fulfil the promises made in the advertisements and the hopes for correction are generally mentioned. The results of the study emphasise the effectiveness of GSM operators in major disasters and it is thought that the study will guide future text analytics-based multidisciplinary studies.
February 6th Earthquake GSM providers Topic modelling YouTube users Consumer perceptions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme , İş Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Deprem Özel Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1 -Deprem Özel Sayısı- |