Doğal afetler insan müdahalesi olmadan, beklenmeyen bir zamanda gerçekleşen ve yıkıcı sonuçlara sahip olabilen doğa olaylarıdır. Afetlerin doğal olarak kaotik bir süreci vardır ve bu nedenden yönetilmesi oldukça güçtür. Afetzedeler ile doğru iletişim ve hızlı karar verme afet sonucundaki olumsuzlukları azaltabilir. Günümüzde güçlü bir iletişim aracı olarak sıklıkla kullanılan sosyal medya, afet yönetiminde kullanımı son derece önemlidir. Ancak sosyal medya belirli bir kontrol mekanizması olmadan, anonim ortamlardır. Yazılan her paylaşım doğru olmayabilir hatta art niyetli olabilmektedir.
Bu çalışmada afet sonrası oluşturulan ve depremle ilgili paylaşım yapan hesapların yaptığı paylaşımlar üzerinden bir analiz gerçekleştirilmiştir. Sosyal medyanın afet yönetiminde kullanımının en büyük engellerinden birisi olan hesap güvenirliğinin üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. 6 Şubat 2023 Büyük Kahramanmaraş depreminden sonra ilk 7 günde 3.146 hesabın oluşturulduğu ve bu hesapların 6.724 tane depremle ilgili paylaşım yaptığı görülmüştür. Bugün yapılan kontrollerde 5 ve üzeri paylaşım yapan hesapların %48’nin platform tarafından askıya alındığı veya kapatıldığı görülmüştür. Hesapların mevcut durumda açık olanlarının ortalama 14 takipçi kazandığı görülmüştür. Ayrıca tüm hesapların sırasıyla “Tepki/Dilek”, “Yardım Talebi” ve” Kurtarma Talebi” kategorilerinde paylaşım yaptıkları görülmüştür.
Doğal Afet Sosyal Medya Afet Yönetimi Deprem Hesap Güvenirliği
Natural disasters are unpredictable natural events without human intervention and can have devastating consequences. Disasters inherently have a chaotic process, making their management quite challenging. Effective communication with disaster victims and quick decision-making can help mitigate the negative outcomes of disasters. In today's world, social media, which is a powerful communication tool, is crucial in disaster management. However, social media platforms are inherently anonymous environments without specific control mechanisms. Every post written may not be accurate and, in some cases, may even be malicious.
In this study, an analysis is conducted based on the posts made by accounts created after a disaster, specifically related to an earthquake. An evaluation is made on the reliability of accounts, a significant challenge in the use of social media in disaster management. It was observed that within the first 7 days after the Great Kahramanmaraş earthquake on February 6, 2023, 3,146 accounts were created, and these accounts made 6,724 earthquake-related posts. It was noted that 48% of accounts making 5 or more posts were suspended or closed by the platform. It has been observed that the accounts that are currently open have gained an average of 14 followers. Additionally, all accounts were found to have made posts in the categories of "Reaction/Condolence," "Request for Aid," and "Request for Rescue”.
Natural Disaster Social Media Disaster Management Earthquake Account Reliability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Deprem Özel Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1 -Deprem Özel Sayısı- |