Malatya is one of the top thirty exporting provinces in Turkey thanks to its geographical location and other characteristics. Malatya has managed to diversify its exports and export markets over the years. This study aims to calculate the market concentration in the exports of Malatya province for the period 2004-2019. For this purpose, foreign trade concentration index and Herfindahl-Hirschman index were used. As a result of the analyses made according to both indices, it has been revealed that market diversification has increased and there is no concentration in the foreign trade of Malatya province.
Malatya foreign trade competitiveness market concentration export diversification
Malatya ili coğrafi konumu ve özellikleri itibariyle Türkiye’nin ilk otuz ihracatçı ilinden bir tanesidir. Yıllar itibariyle ihracatını ve ihracat pazarlarını çeşitlendirmeyi başarmıştır. Bu çalışmada 2004-2019 dönemi için Malatya ilinin ihracatındaki pazar yoğunluğunun hesaplanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda dış ticaret yoğunlaşma endeksi ve Herfindahl-Hirschman endeksi uygulanmıştır. Her iki endeks sonucuna göre Malatya ilinin dış ticaretinde pazar farklılaşmasının arttığı ve yoğunlaşma olmadığı ortaya konulmuştur.
Malatya dış ticaret rekabet gücü pazar yoğunlaşması ihracat çeşitlendirmesi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Makroekonomik Teori |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |