Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aristoteles’in Etik Anlayışı Doğrultusunda Katharsis

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 7, 21 - 28, 21.06.2018

Öz

Aristoteles’in etik anlayışı, “iyi olma” ve onun getireceği “mutluluk” üzerine kurulmuştur. Çünkü

yaşamın asıl amacı mutluluk (eudaimonia)’tur. Aristoteles, etiğinde en yüksek iyi’ye ve mutluluğa

nasıl ulaşılabileceğini sorgular. Fakat söz konusu olan, hem bireysel, hem de toplumsal bir

mutluluk’tur.

Bu çalışmada, Aristoteles’in etik anlayışını, bu anlayışı konumlandırdığı eyleme (praksis)alanına,

yaratma (poiesis) alanını da katarak, bireysel ve toplumsal olma özelliğini bünyesinde barındıran

tragedia ve sonucunda ortaya çıkan katharsis (arınma) konusundaki görüşleriyle birlikte

değerlendirmeye çalışacağız. Amacımız, Aristoteles’in etiğini oluşturan iyi ve mutlu insana ulaşma

yolunda, katharsis’in rolünü sorgulamak olacak.

Kaynakça

  • Arat, Necla, (1996). Etik ve Estetik Değerler, İstanbul: Telos Yayıncılık.
  • Aristoteles, (1987). Poetics with the Tractatus,reconstruction of Poetics II, and the fragments of On Poets, çev. R. Janko, Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Aristoteles, (1999). Eudemos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Aristoteles, (2004). Politika, çev. M. Tuncay, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aristoteles, (2005). Poetika, çev. N. Kalaycı, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Aristoteles, (2007). Poetika, çev. İ. Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aristoteles, (2007). Nikomakhos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Aristoteles, (2008). Eğitim Üzerine, edit. J. Burnet, çev. A. Aydoğan, İstanbul:Say Yayınları.
  • Arslan, Ahmet, (2007). İlk Çağ Felsefe Tarihi 3, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Aşkın Zehragül, (Güz 2009- Bahar 2010, 11-12. Kitap), “Aristoteles’te Mimesis, Kavramı”, Özne Kitap.
  • Cevizci, Ahmet, (2001). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Kitabevi. Tanner Michael, (2007).“ Estetik Tarihi”, Felsefe Anskilopedisi 5. cilt, Edit. Ahmet Cevizci, Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Çankaya, Aylin, (Güz 2009- Bahar 2010, 11- 12. Kitap), “Aristoteles’te Mükemmel Yaşamın Neliği”, Özne Kitap.
  • Çelgin, Güler, (1990). Eski Yunan Edebiyatı, İstanbul; Remzi Kitabevi.
  • Çelik, Sara, (Güz 2009- Bahar 2010, 11-12. Kitap), ”Aristoteles’in Güzellik ve Sanat Üzerine Olan Görüşleri”,Özne Kitap.
  • Kuçuradi, İoanna, (2009). Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Soykan, Ömer,N., (2003). Cogito- 36.sayı, İstanbul,YKY.
  • Tunalı, İsmail, (1996). Grek Estetik’i, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekerek, N. – Tekerek, İ., (2008-26) Tiyatro Araştırmaları Dergisi, “Aristoteles’te Poetik ve Etik Bütünlük, Örneklerle Eylem, Karakter ve Erdem”.
  • Thomson, George, (1990). Askhylos ve Atina, çev. M.H. Doğan, İstanbul: Payel Yayınları.

Catharsis in the Light of Aristotle’s Ethical Approach

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 7, 21 - 28, 21.06.2018

Öz

Aristotle’s ethical approach is based on being good and the happiness which will be brought by being

good since the main purpose of life is happiness (eudaimonia). Aristotle questions how to achieve the

highest good and happiness in his ethics. However, the happiness in question is both individual and a

social happiness.

In this study, we will try to discuss Aristotle’s ethical approach; adding the field of creation (poiesis) to the

field of action (praxis) where he positions this understanding, together with tragedia that embodies the

feature of being individual and social and catharsis (purification) that emerges in result of this process.

Our aim will be to question the role of catharsis on the way to reach the good and happy person that

the ethics of Aristotle makes up on it.

Kaynakça

  • Arat, Necla, (1996). Etik ve Estetik Değerler, İstanbul: Telos Yayıncılık.
  • Aristoteles, (1987). Poetics with the Tractatus,reconstruction of Poetics II, and the fragments of On Poets, çev. R. Janko, Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Aristoteles, (1999). Eudemos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Aristoteles, (2004). Politika, çev. M. Tuncay, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aristoteles, (2005). Poetika, çev. N. Kalaycı, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Aristoteles, (2007). Poetika, çev. İ. Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aristoteles, (2007). Nikomakhos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Aristoteles, (2008). Eğitim Üzerine, edit. J. Burnet, çev. A. Aydoğan, İstanbul:Say Yayınları.
  • Arslan, Ahmet, (2007). İlk Çağ Felsefe Tarihi 3, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Aşkın Zehragül, (Güz 2009- Bahar 2010, 11-12. Kitap), “Aristoteles’te Mimesis, Kavramı”, Özne Kitap.
  • Cevizci, Ahmet, (2001). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Kitabevi. Tanner Michael, (2007).“ Estetik Tarihi”, Felsefe Anskilopedisi 5. cilt, Edit. Ahmet Cevizci, Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Çankaya, Aylin, (Güz 2009- Bahar 2010, 11- 12. Kitap), “Aristoteles’te Mükemmel Yaşamın Neliği”, Özne Kitap.
  • Çelgin, Güler, (1990). Eski Yunan Edebiyatı, İstanbul; Remzi Kitabevi.
  • Çelik, Sara, (Güz 2009- Bahar 2010, 11-12. Kitap), ”Aristoteles’in Güzellik ve Sanat Üzerine Olan Görüşleri”,Özne Kitap.
  • Kuçuradi, İoanna, (2009). Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Soykan, Ömer,N., (2003). Cogito- 36.sayı, İstanbul,YKY.
  • Tunalı, İsmail, (1996). Grek Estetik’i, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekerek, N. – Tekerek, İ., (2008-26) Tiyatro Araştırmaları Dergisi, “Aristoteles’te Poetik ve Etik Bütünlük, Örneklerle Eylem, Karakter ve Erdem”.
  • Thomson, George, (1990). Askhylos ve Atina, çev. M.H. Doğan, İstanbul: Payel Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Nesrin Akan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Akan, N. (2018). Aristoteles’in Etik Anlayışı Doğrultusunda Katharsis. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(7), 21-28.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png