Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanatçı İmgesinin Kurulumu

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 1 - 12, 27.12.2018

Öz

Efsane, Mit ve Büyü: Sanatçı İmgesinin Doğuşu adlı çığır açıcı kitaplarında Ernst Kris ve Otto Kurz,

çağlar boyunca sanatçı imgesinin doğuşunu, erken dönem biyografi yazarları ve sanat tarihçilerinin

çalışmalarında da gözlemlenen sanatçılar hakkındaki spekülasyonlar ve söylencelerle ele almışlardı.

Modern kapitalizme kadar “sanat” ve “sanatçı” kavramları tartışmalı ve şüpheli olgular değillerdi.

Modern çağ boyunca “sanatsal deha”nın “şöhret”e evirilmesi sanat eleştirisi ve sanat tarihi içinde

en tartışmalı konularından biri olageldi. Günümüz sanatını küratörler, kurumlar, müzeler, sanat

eleştirmenleri ve sanatçılar gibi kültür aktörlerinin birlikte hareket ettikleri eğlence endüstrisinden

bağımsız değerlendirmek neredeyse olanaksız. Şimdilerde eskinin “kutsal sanatçı, yüce ve deha” gibi

kavramları, gündelik hayat ve nihayetinde eğlence endüstrisinin içinde ucuz popülizm ve modanın

altına çekilmiş durumda. Böylesi bir değişim bizlerin çağdaş sanatı algılayışımızı biçimlendiriyor,

hatta tümden hak etmese de onu itibarsızlaştırmamıza bile yol açıyor.

Kaynakça

  • Artun, A., (2015), Bir Muamma: Sanat Hayat, Aforizmalar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bard, A. ve Söderqvist J., (2012), Fütürika Üçlemesi, çev: Melin Tümen, İzmir: Kara Kalem Yayınları.
  • Elia M. ve Elia E., (2015). We Go To The Gallery, London: Dung Beetle New Words Reading Scheme, Dung Beetle.
  • Foster, H., (2008). Kültürel Direniş, çev: Elçin Gen, Sanat Siyaset, Editör: Ali Artun, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gielen, P., (2016). Sanatsal Çokluğun Mırıltısı, çev: Albina Ulutaşlı, İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Groys, B., (2008), A Genealogy of Participatory Art, The Art of Participation: 1950 Up To Now, London: Thames and Hudson.
  • Kuspit, Donald. (2006). Sanatın Sonu, çev: Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kurz, O., Kris E., (2013). Sanatçı İmgesinin Doğuşu: Efsane, Mit, Büyü, çev: Sabri Gürses, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Steyerl ,H., (2013). Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, çev: Zeynep Barensel.
  • Siegel, K.- Mattick, P., (2004). Money, London: Thames and Hudson.
  • Toksöz, E., (2015). Contemporary Art and Entertainment Industry, İstanbul: (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Perniola, M., (2015). Sanat ve Gölgesi, çev: Kemal Atakay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Thompson, N., (2018). İktidarı Görmek, çev: Erden Kosova, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Thornton, S., (2009). Seven Days in The Art World, London: Granta Publications.

Establishing The Artistic Image

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 1 - 12, 27.12.2018

Öz

In their groundbreaking book “Legend, Myth and Magic in the Image of the Artist” Ernst Kris and Otto

Kurz dwelt upon the evolvement and the creation of the image of an artist throughout the ages with

speculations and anecdotes on artists developed by early biography writers and art historians. Until the

modern capitalism, the concepts of “art” and “artist” were not controversial or suspicious phenomena.

During the modern age, the transformation of “artistic genius” into a “celebrity” has become one of the

most controversial issues in both art criticism and art history. Today’s art cannot almost be considered

without entertainment industry, where art and culture actors including curators, institutions, museums,

art critics and artists, act together sometime deliberately or inevitably. Recently, the old concepts such

as the divina artista, sublime and genius seem to have been dragged into celebrity; cheap populism and

fashion intertwined with daily life and subsequently entertainment industry. This kind of change shapes

the way we perceive contemporary art, and sometimes even leads us to denigrate contemporary art

although it does not deserve it entirely.

Kaynakça

  • Artun, A., (2015), Bir Muamma: Sanat Hayat, Aforizmalar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bard, A. ve Söderqvist J., (2012), Fütürika Üçlemesi, çev: Melin Tümen, İzmir: Kara Kalem Yayınları.
  • Elia M. ve Elia E., (2015). We Go To The Gallery, London: Dung Beetle New Words Reading Scheme, Dung Beetle.
  • Foster, H., (2008). Kültürel Direniş, çev: Elçin Gen, Sanat Siyaset, Editör: Ali Artun, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gielen, P., (2016). Sanatsal Çokluğun Mırıltısı, çev: Albina Ulutaşlı, İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Groys, B., (2008), A Genealogy of Participatory Art, The Art of Participation: 1950 Up To Now, London: Thames and Hudson.
  • Kuspit, Donald. (2006). Sanatın Sonu, çev: Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kurz, O., Kris E., (2013). Sanatçı İmgesinin Doğuşu: Efsane, Mit, Büyü, çev: Sabri Gürses, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Steyerl ,H., (2013). Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, çev: Zeynep Barensel.
  • Siegel, K.- Mattick, P., (2004). Money, London: Thames and Hudson.
  • Toksöz, E., (2015). Contemporary Art and Entertainment Industry, İstanbul: (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Perniola, M., (2015). Sanat ve Gölgesi, çev: Kemal Atakay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Thompson, N., (2018). İktidarı Görmek, çev: Erden Kosova, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Thornton, S., (2009). Seven Days in The Art World, London: Granta Publications.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Ferhat Özgür

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Özgür, F. (2018). Sanatçı İmgesinin Kurulumu. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(8), 1-12.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png