Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Anarşizmin Estetiği

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 12, 175 - 186, 25.12.2020

Öz

Sanat, gerçekliğe karşı çıkmak ve özgürlük hedeflerine ulaşmak için etkili bir iletişime duyulan ihtiyacın ifadesidir. Sanat üslubuyla, uyumuyla ve coşkusuyla gerçeklikte hüküm süren düzeni dönüştürdüğünü iddia etmektedir. Bu nedenle anarşist felsefenin sanat ve yaşam anlayışına dönüşümü görülmektedir. Anarşizmi barındıran bir sanat, hayatı kucaklayabilir. Her düşünce sisteminin sanat ile yolları kesişmektedir. 20.yüzyılda sanat akımlarındaki pek çok sanatçı eserleriyle ve siyasi duruşlarıyla anarşizmi benimsemiştir. Bu bağlamda anarşizm ve sanat ilişkisi üzerine düşünmek büyük önem taşımaktadır. Asıl olan ‘anarşist estetik’ üzerine düşünmenin yollarını aramaktır. Modern çağı ele aldığımızda, anarşist estetik bir bakışa ihtiyacımızın olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Anarşizmin, sanat, estetik, felsefe, politika ve sinema ideolojisi üzerine incelemeleri değerlendirilmiştir. Bu Çalışma içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Bu amaçla çalışma kapsamında amaçlı örneklem metodu kullanılarak Marksist sosyolog ve kültür eleştirmeni Slavoj Žıžek’in analizleri Sapığın İdeoloji Rehberi filmi üzerinden ele alınmıştır.

Destekleyen Kurum

istanbul aydın üniveristesi

Kaynakça

  • Aktaş, Ü.(2012). “Anarşizm”. İstanbul: Metamorfoz Yayıncılık.
  • Bauman, Z. (2016). Sosyalizm Aktif Ütopya Ahmet Araşan (Çev.). Ankara: Heretik Basın Yayın.
  • Bakunin, M. (1998). Devlet ve Anarşi. Murat Uyurkulak (Çev.). Ankara: Öteki Matbaası.
  • Diken, B. & Laustsen, B.(2008). “Filmlerle Sosyoloji”. Sona Ertekin(Çev.). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Fairclough, N. (2015). “Dil ve İdeoloji”. B. Çoban ve Z. Özarslan (Der.). B. Çoban (çev.). İstanbul: Su.
  • Heywood, A. (2016). “Siyasi İdeolojiler”. Levent Köker(Çev.). Ankara: BB101 Yayınları.
  • Kuspit, D.(2006). Sanatın Sonu, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Marks, K. & Friedrich, E. (1992). “Alman İdeolojisi” (Feuerbach). Sevim Belli (Çev.). Ankara: Sol.
  • Myers, T. (2014). Slavoj Žıžek, Abdurrahman Aydın (Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Meriç, C. (1999). Sosyoloji Notları ve Konferanslar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özden, Z. (2004). “Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi”. İstanbul: İmge.
  • Ruggiero, G.(1959). “The history of European liberalism”. Boston:Beacon.
  • Žıžek, S.(2008). “Paralaks”. Sabri Gürses(Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.
  • Žıžek, S.(2009). “Sanat, Konuşan Kafalar”. Mine Yıldırım(Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.
  • Žıžek, S. (2013). “İdeolojiyi Haritalamak”. Ankara: Dipnot.
  • Zizek. (1999). “İdeolojinin Yüce Nesnesi”. Tuncay Birkan(Çev.). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Žıžek, S.(2009). “Mimari Paralaks”. Bahadır Turan(Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.
  • Žıžek, S. (2009a). Sanat, Konuşan Kafalar, Mine Yıldırım (Çev.). İstanbul: Encore Yayınları.
  • Zizek, S. (2008). “Yamuk Bakmak”, (Tuncay Birkan, Çev). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Sancar S. (2014). “İdeolojinin Serüveni, Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme”. İstanbul: İmge.
  • Robinson, A. & Tormey S.(2005). “Zizek Bir Radikal Değildir”. Ilgın Yıldız(Çev.). Siyahi Sayı Dergisi, Vol. 2 ss. 76-87. Şentürk, L.(2016). “Yarabıçak”. Cogito Dergisi Vol. 82, s.300.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Sena Korkmaz 0000-0002-6675-3334

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Korkmaz, S. (2020). Anarşizmin Estetiği. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 6(12), 175-186.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png