Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA ÜRETİMİNDE TASARIMCININ ROLÜ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 12, 99 - 111, 25.12.2020

Öz

Moda uzun süre içerisinde değişmiş ve gelişmiştir. Ancak “Moda”, sanayi devriminden sonra “Hızlı Moda” olarak anılmaya başlamasıyla, beraberinde pek çok sorun getirmiştir. Hızlı moda, tüketime bağlı olarak yaşamını sürdüren bir üretim döngüsüdür. Ancak bu sürekli tüketim, ağır çalışma şartları ve kaynak tüketimi gibi sebepler, hem dünya hem de insanlar üzerinde sorunlara sebep olmuştur. Hızlı modanın sebep olduğu bu sorunların çözülmesi gerektiğinden “Sürdürülebilir Moda” kavramı önemli bir hal almıştır. Sürdürülebilir moda, ortaya çıkan sorunlara yönelik çözümleri sunan bir üretim yöntemidir. Bu çalışmada modanın, hızlı modaya doğru evirilen tarihsel süreci araştırılmış, hızlı moda ve hızlı modanın sebep olduğu sorunlar incelenmiştir. Sürdürülebilir modanın önemsediği konulara değinilmiştir. Hızlı modada ve sürdürülebilir modada tasarımcının rollerinin etkileri ve bu rollerin sürdürülebilirlik açısından önemine yönelik literatür taraması yapılmıştır. Sonuç olarak da sürdürülebilir modada tasarımcının, sürdürülebilirliğin sağlanması için neleri göz önünde bulundurması gerektiğine değinilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, U. (Ty.). Naylon Torbalar Naylon mu? Değilse Naylon Nedir? ODTÜ Kimya Bölümü.
  • Busch, O.V. (2017). Moda Praksisi. (Kılıç, D. Çev.), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Carson, R. (2011). Sessiz Bahar. (Güler, Ç. Çev.), Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Dağlı, Ş. (2018). Hazır Giyim Sektöründe Moda ve Marka Ekonomisi: Türkiye-İtalya-İspanya Karşılaştırılmalı Analizi. TC. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma İktisadı Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tekirdağ.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü. (Gözgü, E. Çev.), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gott, D. (2019, Eylül 3). Clothes From Flour Sacks. NCI News. https://www.ncifm.com/clothes-from-flour-sacks/ . (Erişim Tarihi: 8 Aralık 2020).
  • Himam, F.D. (2013). 16. Yüzyıl Giysi Tarihi Yazımı Üzerine: Giysilerde Doğu-Batı Etkileşimi, Egzotizm ve Güç. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 29: 91-116.
  • Kawamura, Y. (2016). Moda-loji: Moda Çalışmalarına Giriş, Çev. Şakir Özüdoğru, İstanbul, Ayrıntı Yayınevi.
  • Kipöz, Ş. (Ed.) (2019). Sürdürülebilir Moda. Ovacık M. Sağduyulu Dişil Yaratıcılık: Zanaat, Onarım ve Dönüşüm. (Ss. 43-60). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi, Ekoloji Serisi.
  • Morgan, A. (2015). Gerçek Bedel. (Belgesel). Bangladeş̧, ABD, Kamboçya, Çin, Danimarka, Fransa, Haiti, Hindistan, İtalya, Uganda.
  • Odabaşı, S. (2016). Sürdürülebilir Moda Döngüsünde Moda Tasarımcısının Rolü. Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Özsoy, T. & Madran, C. (2015). Ürün Ömrü Algısının Sürdürülebilir Tüketim Boyutundan Bir Analizi, Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi. 4 (7): 73-91.
  • Pektaş, H. (2008). Moda ve Küreselleşme, Selçuk Üniversitesi Meslekî Eğitim Fakültesi. http://www.gau.edu.tr/bildiriler/
  • Shiva, V. (2018). Yeryüzü Demokrasisi- Adalet, Barış ve Sürdürülebilirlik. İstanbul: BGST Yayınları.
  • Türkmen, N. (2012). Sürdürülebilir Bir Tekstil Endüstrisi İçin “Yavaş” ve Alternatif Üretim Modelleri. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu Akdeniz Üniversitesi G.S. F. Moda ve Tekstil Tasarımı, ss. 59-61.
  • Ulusal İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği. (UİB). (2017). Hazır Giyim Sektöründe Sürdürülebilir Trendler. Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği, Ar-Ge ve Pazara Giriş Şubesi.
  • Vassiliev, A. (2004). Avrupa Modasının Üç yüzyılı, Sakıp Sabancı Müzesi Sergi Kataloğu. İstanbul.
  • Wannart, (2019, Temmuz 16). İkinci Dünya Savaşı Kurbanı: Moda. https://wannart.com/icerik/20972-ikinci-dunya-savasi-kurbani-moda. Sitesinden alındı. (Erişim Tarihi (15 Kasım 2020).
  • Yücel, S. & Tiber, B. (2018): Hazır Giyim Endüstrisinde Sürdürülebilir Moda, Tekstil ve Mühendis, 25 (112), 370-380.
  • Resim 1. https://www.tarihteninciler.com/historical-turkish-male-and-female-costumes-ottoman-empire/?login_popup
  • Resim 2. https://www.tarihteninciler.com/historical-turkish-male-and-female-costumes-ottoman-empire/?login_popup
  • Resim 3. https://www.liketka.com/moda/item/istoriya-mody-ili-moda-na-zhenshchinu/
  • Resim 4. https://www.ncifm.com/clothes-from-flour-sacks/
  • Resim 5. https://www.liketka.com/moda/item/istoriya-mody-ili-moda-na-zhenshchinu/
  • Resim 6. Gerçek Bedel (The True Cost). (2015) Morgan, A. Ekran Görüntüsü Belgeselden Alıntılanmıştır.
  • Resim 7. https://dishboutique.tumblr.com/post/83535530015
  • Resim 8. https://pbs.twimg.com/media/CvAKUHRUAAAnubF?format=jpg&name=large
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Tülay Ateş

Ayçin Asma Bu kişi benim 0000-0002-1601-9561

Biğkem Süel Bu kişi benim 0000-0002-5688-9182

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Ateş, T., Asma, A., & Süel, B. (2020). SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA ÜRETİMİNDE TASARIMCININ ROLÜ. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 6(12), 99-111.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png