1990’lı yılların ortalarında üç boyutlu grafiklerin popülerleşmesi ve artırılmış gerçeklik uygulamalara karşın, farklı bir gerçeklik algısı arayışı içinde olan oyunculara kapı aralayan 2 boyutlu piksel sanat yükselişe geçmiştir. Dönemin sadeliğini yansıtması, dönemin oyuncularına nostalji yaşatarak onları geçmişe götürmesi ve sıcak hisler uyandırması nedeniyle estetik bir süreç olan 2D piksel sanat, görüntü birimi tamamen piksellerden oluşan ve görüntü yazılımları ile yapılan tüm tasarım süreçlerini içerisinde barındırmaktadır. Bu pikseller üzerinde uygulanan oyunların tarihsel geçmişi yansıtarak retro bir olgu haline gelmesi, geçmişin stilize edilmiş bir temsili olarak karşımıza gelmektedir. Çalışma, gerçeklik kavramlarının dijital sanatta farklı bir noktaya evrildiği piksel sanatta retro kavramı aracılığıyla geçmiş trendlerin hangi estetiksel öğeler etrafında kullanıldığına dair bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Maddi canlanma, maddi olmayan canlanma ve gerçek canlanma kategorileri altında Retro, tarih ve hafıza algısına estetiksel bir meydan okuyuşla gerçekliğin temel süreçlerine ve buna karşı direniş biçimlerine yol açmaktadır.
Despite the popularization of three-dimensional graphics and augmented reality applications in the mid-1990s, two-dimensional pixel art, which opened the door to players in search of a different perception of reality, started to rise. Two-dimensional pixel art, which is an aesthetic process because it reflects the simplicity of the period, takes the players of the period to the past by giving them nostalgia and arouses warm feelings, includes all the design processes whose display unit consists entirely of pixels and is made with image software. The fact that the games applied on these pixels become a retro phenomenon by reflecting the historical past comes across as a stylized representation of the past. The study aims to provide a framework for the aesthetic elements around which past trends are used through the concept of retro in pixel art, where the concepts of reality evolve to a different point in digital art. Under the categories of material revival, immaterial revival and real revival, Retro leads to the basic processes of reality and forms of resistance to it, with an aesthetic challenge to the perception of history and memory.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 14 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)