Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hatti-Hitit Sanatında Tanrı Ve Tanrıça Betimlemelerinin Türk Resim Sanatına Yansımaları

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 16, 195 - 209, 03.01.2023

Öz

Sanat insanın her döneminde var olmuştur. İnsan yaşadığı tarih dönemlerinde kendini sanat eserleri ile yansıtma yolunu bulmuştur. Değişen tarih dönemlerine Anadolu’ nun büyük rolü vardır. Tarihsel dönemlerden beri din, toplum, kültürel durum ve coğrafi durum konuları etrafında sanat şekillenmiştir. Buna yönelik olarak Anadolu’ da yaşamış ve bizlere miras bırakılan Hatti ve Hitit sanatı araştırılarak iki uygarlığın tanrı ve tanrıça eserleri incelenmiştir. Bu çalışmada Hatti-Hitit sanatında tanrı ve tanrıça heykelleri üzerinde durulmuştur. İki uygarlık sanatının birbirine olan benzerlikleri ve farklılıkları irdelenmiştir. Tanrı ve Tanrıça heykelleri özellikleri belirtilmiş ve kadının önemi, değeri Anadolu’ ya kültürel miras olarak bırakılan eserler üzerinden bu kültürün Türk sanatına etkileri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akurgal, E. (1997). Anadolu Kültür Tarihi. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları
  • Bellek Anadolu Sergi Katalogları, (2022). Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara
  • Çığ, M. İ. (2000). Hititler ve Hattuşa İştar' ın Kaleminden 2. Basım, Kaynak Yayınları, Beyoğlu İstanbul
  • Çubukçu, İ. A.(1991). Türk Düşünce Tarihinde Felsefe Hareketleri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1991
  • Darga, M. (1992). Hitit Sanatı. İstanbul: Akbank Kültür Yayınları.
  • GERMANER, Semra (2006). Süleyman Saim Tekcan Retrospektifi. Süleyman Saim Tekcan 45. Sanat Yılı. İstanbul: Mas Matbaacılık, 9-27. ‘den aktaran Merve Köken (2014). HİTİT UYGARLIĞININ ÇAĞDAŞ TÜRK RESMİNE ETKİSİ, Konya
  • Gözüm Y. Ü. (2015). Sanatta Özgürlük Ve Özgünlük Işiğinda Yol Almak, Uygarlık Aşığı Kadir Şişginoğlu Sanatı Üzerine İzdüşüm Dost Elinden Dost Dilinden, Kadir Şişginoğlu, Kıyı Yayınları, 2015
  • KAHRAMAN, Ekrem (2011). Biçimler, Formlar, Sözcükler ve İdealler İçin Savaşan Devrimci Bir Kişilik. Süleyman Saim Tekcan 50. Sanat Yılı Retrospektifi. İstanbul: Beşiktaş Belediyesi- Beltaş A.Ş Sanat Yayınları, 17. ‘den aktaran Merve Köken (2014). HİTİT UYGARLIĞININ ÇAĞDAŞ TÜRK RESMİNE ETKİSİ, Konya
  • Keskin, L. (2011). Anadolu' Ele Geçen Halka İdoller : Tipolojik ve Tipolojik ve Kronolojik Bir Değerlendirme, Anadolu 37, DergiPark
  • Kılıçkaya, A. (2011). Hitit Uygarlığı İzinde Anadolu "Başkent Hattuşa'dan Suriye' ye Şehirler, Tapınaklar, Anıtlar, Yazıtlar, Savaşlar, Antlaşmalar" Uranus Yayıncılık, Eminönü Fatih İstanbul
  • Kulaçoğlu, B. (1992). Anadolu Medeniyetleri Müzesi Tanrılar ve Tanrıçalar Müze Kataloğu, T.C. Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü Ankara
  • Köken, M. (2014). Hitit Uygarlığının Çağdaş Türk Resmine Etkisi, Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • Köpüklü, M. (2018). Hititlerden Etkilenen Öncü Çağdaş Türk Seramik Sanatçıları, Hitit Üniversitesi Sosyal Blilimler Entistüsü Dergisi, DergiPark Sayı 3
  • Memiş, E. (1989). Eskiçağ Türkiye Tarihi Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.
  • Özgür N. O. (2021). Kültürel Bellek Bağlamında Lütfü Kaplanoğlu ve Engravist, İstanbul Aydın Üniversitesi DergiPark, Yıl 7, Sayı 14, 167-177, 2021
  • Şişginoğlu K. (2018). Dost Elinden Dost Dilinden, Kadir Şişginoğlu, 2015
  • Tekcan, T. (2007). Arkeoloji Sözlüğü, Alfa Yayınları, 1. Basım, İstanbul (Atatürk Kitaplığı)
  • Temizer, R. (1979). Anadolu Medeniyetleri Müzesi Akbank Yayınları Sanat Kitapları Serisi:5 Ankara http://www.erzurumgazetesi.com.tr/haber/Anadolu-yu-Kopenhag-a-tasidi/64247,
  • Yayın Tarihi [31,05,2012] , Erişim Tarihi (03.03.2022
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Özge Yılmaz 0000-0003-2428-5701

Lutfü Kaplanoğlu 0000-0002-7094-8302

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Ö., & Kaplanoğlu, L. (2023). Hatti-Hitit Sanatında Tanrı Ve Tanrıça Betimlemelerinin Türk Resim Sanatına Yansımaları. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8(16), 195-209.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png