Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaverse ve Grafik Tasarım

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 20, 103 - 117, 27.12.2024

Öz

Günümüz dünyası teknolojileri sürekli kendini güncellemekte ve yenilikler katmaktadır. Son yılların en büyük dijital dönüşüm kavramı olarak görülen Metaverse kavramı birden fazla sanal evrenin birleşerek yepyeni ve henüz ulaşacağı genişliği öngörülemeyen bir evreni temsil etmektedir. Grafik tasarım alanı da mesleki becerileri doğrultusunda Metaverse çağı ile kendini yenileyebilen bir alan olarak görülmektedir. Etkin kullanıldığında bu sanal evren üç boyutlu (3B) tasarımlar yapabilen, kullanıcı arayüzleri tasarlayabilen ve yeterli teknik beceri ve donanıma sahip olabilen grafik tasarımcılar için yepyeni bir fırsat kapısı olarak görülmektedir. Metaverse için dijital eserler üretebilen grafik sanatçılar için eserlerini korurken kazanç elde edebilmelerinin de mümkün olduğu NFT [Non Fungible Token (Değiştirilemeyen jeton/ nitelikli fikri tapu)] ile sağlanmaktadır. Fakat henüz belirli bir sistematiğe oturmayan bu yeni sanal evrenler topluluğunda gidişatın grafik tasarımcılar için tam anlamıyla ne yönde olacağı belirsizliğini korumaktadır.

Kaynakça

  • Akman, M., & Uçar, T. F. (2020). Bugünün ve Geleceğin Grafik Tasarımı. Akdeniz Sanat, 14(25), 9-21.
  • Arvas, İ. S., (2022). Gutenberg Galaksisinden Meta Evrenine: Üçüncü Kuşak İnternet, Web 3.0. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 13(48), 53-71. https://doi.org/10.5824/ajite.2022.01.003.x
  • Aydoğdu, B., & Toy, E. (2023). Merkeziyetsiz Metaverse Platformlarındaki Üç Boyutlu Yapıların Görsel Analizi. Medeniyet Sanat Dergisi, 9(1), 151-173. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1286227
  • Badgers, H., (2021). WEB 1.0'dan WEB 4.0'a İnternetin Evrimi. https://nttdata-solutions.com/tr/blog/web-bir-sifirdan-web-dort-sifira-internetin-evrimi/ (7.06.2024)
  • Balaban, Y., (2019). Grafik Tasarım Nedir?. Grafik tasarım (1-21), İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Baltacı, Ş. (2023). Metaverse Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 8(17), 472-479. https://doi.org/10.37679/trta.1245282
  • Batu, M., & Kocaömer, C. (2023). Metaverse Nedir? Literatür Art Alanı Bağlamında Yeni Bir Tanım Önerisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (51), 92-112. https://doi.org/10.52642/susbed.1277793
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitabevi Yayınları, 33.
  • Çeken, B., & Delil, S. (2021). Arayüzlerde Hacim İlhamı: Yaratıcı UI Tasarım Konseptlerinde 3 Boyutlu Grafikler. Dünya İnsan Bilimleri Dergisi, 2021(2), 68-83.
  • Heapjet., UI Tasarımı Nedir? UI Tasarımı için Hangi Yazılımları Kullanmalısınız?. (2019). https://medium.com/heapjet-türkiye/ui-tasarımı-nedir-ui-tasarımı-için-hangi-yazılımları-kullanmalısınız-db76e5b58946 (et. 2.06.2024).
  • Ibrahim, A. (2023). The Impact of Metaverse on Graphic Design. Technium: Romanian Journal of Applied Sciences and Technology, 18, 30–46. https://doi.org/10.47577/technium.v18i.10257
  • İpek, A. R., (2020). Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları. İdil Sanat ve Dil Dergisi 71:1061-1072., https://doi.org/10.7816/idil-09-71-02
  • Kayacan, Şehriban, & Batu, M. (2024). Metaverse Ne Değildir? Sanal Dünya Üzerine Akademik Bir Tartışma. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 4(7), 88–110. https://doi.org/10.5281/zenodo.10715739
  • Ketenci, H.F., Bilgili, C. (2006). Görsel İletişim & Grafik Tasarımı. İstanbul: Beta yayıncılık. 279.
  • Köse, M., Bakırcı, Ç. M. (2021, November 12). Metaverse Nedir ve Neden Çok Önemlidir? Yaşamlarımızı Dijital Bir Evrene Taşıyabilir miyiz?. Evrim Ağacı. (e.t: 01.05.2024) .https://evrimagaci.org/s/11135
  • Kükrer, C. (2023). Hukuksal ve Vergisel Boyutlarıyla Metaverse. Maliye Çalışmaları Dergisi(69), 147-162. https://doi.org/10.26650/mcd2023-1269191
  • Metaverse. https://tureng.com/tr/turkce-ingilizce/metaverse (Erişim tarihi: 20.05.2024).
  • Mystakidis S. Metaverse. Encyclopedia. 2022; 2(1):486-497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Odabaşı, H., (1996). Grafik’te Temel Tasarım. Cem Ofset Matbaacılık.
  • Oliveira, A., Cruz, M., (2023). Virtually Connected in a Multiverse of Madness?—Perceptions of Gaming, Animation, and Metaverse. Applied Sciences. 13(15):8573. https://doi.org/10.3390/app13158573
  • Özön, N. (2000). Sinema, televizyon, video, bilgisayarlı sinema sözlüğü. Kabalcı.
  • Özsoy, V., & Ayaydın, A. (2016). Görsel Tasarım Öge ve İlkeleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Roser, M. (2018). “İnternetin tarihi yeni başladı” OurWorldInData.org adresinde çevrimiçi olarak yayınlanmıştır. Erişim adresi: “https://ourworldindata.org/internet-history-just-begun” (e.t: 01.05.2024).
  • Sangvichai. N., The evolution of computer displays. https://www.sutori.com/en/story/the-evolution-of-computer-displays--6YpMye4vSwPz66eqMtR9u36g (08.06.2024).
  • Şekerci̇, C. (2017). Sanal Gerçekli̇k Kavraminin Tari̇hçesi̇. Journal of International Social Research, 10(54), 1126–1133. https://doi.org/10.17719/jisr.20175434681
  • The first GUIs. http://www.catb.org/~esr/writings/taouu/html/ch02s05.html (08.06.2024).
  • Türk Dil Kurumu (TDK) – Animasyon. https://sozluk.gov.tr (04.06.2024)
  • Üstün, Ş., UX Tasarımı Yaparken Bilmeniz Gereken 10 Kural. (2024). https://digipeak.org/tr/blog/ux-tasarimi-yaparken-bilmeniz-gereken-kurallar (et. 2.06.2024).
  • Zhao, Y., Jiang, J., Chen, Y., Liu, R., Yang, Y., Xue, X., & Chen, S. (2022). Metaverse: Perspectives from graphics, interactions and visualization. Visual Informatics, 6(1), 56-67. https://doi.org/10.1016/j.visinf.2022.03.002

METAVERSE AND GRAPHIC DESIGN

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 20, 103 - 117, 27.12.2024

Öz

The technologies of today's world are constantly updating themselves and adding innovations. The concept of Metaverse, which is seen as the biggest digital transformation concept of recent years, represents a brand new and unpredictable universe where multiple virtual universes merge. The graphic design field is also seen as a field that can renew itself with the Metaverse era in line with its professional skills. When used effectively, this virtual universe is seen as a brand new door of opportunity for graphic designers who can make three-dimensional (3D) designs, design user interfaces and have sufficient technical skills and equipment. For graphic artists who can produce digital works for the Metaverse, NFT [Non Fungible Token (qualified intellectual property)] allows them to earn income while protecting their works. However, in this new virtual universe community, which has not yet settled into a certain systematization, it remains unclear what the course of events will be for graphic designers.

Kaynakça

  • Akman, M., & Uçar, T. F. (2020). Bugünün ve Geleceğin Grafik Tasarımı. Akdeniz Sanat, 14(25), 9-21.
  • Arvas, İ. S., (2022). Gutenberg Galaksisinden Meta Evrenine: Üçüncü Kuşak İnternet, Web 3.0. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 13(48), 53-71. https://doi.org/10.5824/ajite.2022.01.003.x
  • Aydoğdu, B., & Toy, E. (2023). Merkeziyetsiz Metaverse Platformlarındaki Üç Boyutlu Yapıların Görsel Analizi. Medeniyet Sanat Dergisi, 9(1), 151-173. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1286227
  • Badgers, H., (2021). WEB 1.0'dan WEB 4.0'a İnternetin Evrimi. https://nttdata-solutions.com/tr/blog/web-bir-sifirdan-web-dort-sifira-internetin-evrimi/ (7.06.2024)
  • Balaban, Y., (2019). Grafik Tasarım Nedir?. Grafik tasarım (1-21), İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Baltacı, Ş. (2023). Metaverse Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 8(17), 472-479. https://doi.org/10.37679/trta.1245282
  • Batu, M., & Kocaömer, C. (2023). Metaverse Nedir? Literatür Art Alanı Bağlamında Yeni Bir Tanım Önerisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (51), 92-112. https://doi.org/10.52642/susbed.1277793
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitabevi Yayınları, 33.
  • Çeken, B., & Delil, S. (2021). Arayüzlerde Hacim İlhamı: Yaratıcı UI Tasarım Konseptlerinde 3 Boyutlu Grafikler. Dünya İnsan Bilimleri Dergisi, 2021(2), 68-83.
  • Heapjet., UI Tasarımı Nedir? UI Tasarımı için Hangi Yazılımları Kullanmalısınız?. (2019). https://medium.com/heapjet-türkiye/ui-tasarımı-nedir-ui-tasarımı-için-hangi-yazılımları-kullanmalısınız-db76e5b58946 (et. 2.06.2024).
  • Ibrahim, A. (2023). The Impact of Metaverse on Graphic Design. Technium: Romanian Journal of Applied Sciences and Technology, 18, 30–46. https://doi.org/10.47577/technium.v18i.10257
  • İpek, A. R., (2020). Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları. İdil Sanat ve Dil Dergisi 71:1061-1072., https://doi.org/10.7816/idil-09-71-02
  • Kayacan, Şehriban, & Batu, M. (2024). Metaverse Ne Değildir? Sanal Dünya Üzerine Akademik Bir Tartışma. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 4(7), 88–110. https://doi.org/10.5281/zenodo.10715739
  • Ketenci, H.F., Bilgili, C. (2006). Görsel İletişim & Grafik Tasarımı. İstanbul: Beta yayıncılık. 279.
  • Köse, M., Bakırcı, Ç. M. (2021, November 12). Metaverse Nedir ve Neden Çok Önemlidir? Yaşamlarımızı Dijital Bir Evrene Taşıyabilir miyiz?. Evrim Ağacı. (e.t: 01.05.2024) .https://evrimagaci.org/s/11135
  • Kükrer, C. (2023). Hukuksal ve Vergisel Boyutlarıyla Metaverse. Maliye Çalışmaları Dergisi(69), 147-162. https://doi.org/10.26650/mcd2023-1269191
  • Metaverse. https://tureng.com/tr/turkce-ingilizce/metaverse (Erişim tarihi: 20.05.2024).
  • Mystakidis S. Metaverse. Encyclopedia. 2022; 2(1):486-497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Odabaşı, H., (1996). Grafik’te Temel Tasarım. Cem Ofset Matbaacılık.
  • Oliveira, A., Cruz, M., (2023). Virtually Connected in a Multiverse of Madness?—Perceptions of Gaming, Animation, and Metaverse. Applied Sciences. 13(15):8573. https://doi.org/10.3390/app13158573
  • Özön, N. (2000). Sinema, televizyon, video, bilgisayarlı sinema sözlüğü. Kabalcı.
  • Özsoy, V., & Ayaydın, A. (2016). Görsel Tasarım Öge ve İlkeleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Roser, M. (2018). “İnternetin tarihi yeni başladı” OurWorldInData.org adresinde çevrimiçi olarak yayınlanmıştır. Erişim adresi: “https://ourworldindata.org/internet-history-just-begun” (e.t: 01.05.2024).
  • Sangvichai. N., The evolution of computer displays. https://www.sutori.com/en/story/the-evolution-of-computer-displays--6YpMye4vSwPz66eqMtR9u36g (08.06.2024).
  • Şekerci̇, C. (2017). Sanal Gerçekli̇k Kavraminin Tari̇hçesi̇. Journal of International Social Research, 10(54), 1126–1133. https://doi.org/10.17719/jisr.20175434681
  • The first GUIs. http://www.catb.org/~esr/writings/taouu/html/ch02s05.html (08.06.2024).
  • Türk Dil Kurumu (TDK) – Animasyon. https://sozluk.gov.tr (04.06.2024)
  • Üstün, Ş., UX Tasarımı Yaparken Bilmeniz Gereken 10 Kural. (2024). https://digipeak.org/tr/blog/ux-tasarimi-yaparken-bilmeniz-gereken-kurallar (et. 2.06.2024).
  • Zhao, Y., Jiang, J., Chen, Y., Liu, R., Yang, Y., Xue, X., & Chen, S. (2022). Metaverse: Perspectives from graphics, interactions and visualization. Visual Informatics, 6(1), 56-67. https://doi.org/10.1016/j.visinf.2022.03.002
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Hazal Değirmen 0009-0002-7504-7519

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2024
Kabul Tarihi 14 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Değirmen, H. (2024). Metaverse ve Grafik Tasarım. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10(20), 103-117.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png