Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reklam Afişlerinde Tipografinin Kullanım Biçimleri

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 20, 119 - 135, 27.12.2024

Öz

Reklam afişleri, ürünlerin veya hizmetlerin tanıtımı, pazarlaması için kullanılan etkili bir araçtır. Afişlerde, genellikle hedef kitlenin dikkatini çekmek, marka mesajını iletmek, marka imajını hatırlatmak için görsel unsurların gücünden yararlanılmaktadır. Reklam afiş tasarımlarında marka ya da ürünün doğrultusunda metnin/sloganın bütünlüğü için yazı karakterlerinin, kullanılan görsellerin verilmek istenilen mesaja uygun olması gerekir. Bu çalışma içindeki reklam afişlerinde kullanılan tipografinin analizi grafik tasarım ilkelerine göre incelenecek olup, afişlerin estetik ve iletişimsel etkisini değerlendirme fırsatı sunmaktadır. Tipografinin grafik tasarım açısından incelenmesi, afişlerin okunabilirliği ve anlaşılabilirliği üzerine de odaklanır ve ayrıca afişlerin etkileyiciliğini ve etkinliğini artırmak için kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışmada, nitel araştırma tekniklerinden gözlem, yazılı doküman analizleri, metin ve medya analizleri sayesinde, son on yılda yapılmış reklam afişlerinden seçilmiş örnekler, tipografi seçimi ve kullanımı, afişlerin görsel iletişimini güçlendirmesi gibi detaylara yer verilerek incelenecektir. Makalede, reklam afişlerinde tipografinin grafik tasarım ögesi olarak öneminin açıklanması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2019). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. İstanbul: Literatür Kitabevi.
  • Apple. (2024). Fonts for Apple platforms. Apple. Erişim Adresi: https://developer.apple.com/fonts/ adresinden alındı
  • Bankası, T. İ. Tarihimiz. Türkiye İş Bankası. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/tarihimiz adresinden alındı
  • Becer, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Çınar, A. B. (2018, Nisan 26). Tasarım İlkeleri “Görsel Devamlılık ” ve “Vurgu”. Medya Çuvalı. Erişim Adresi: https://www.medyacuvali.com/yazilar/aysen-balci-cinar/tasarim-ilkeleri-gorsel-devamlilik-ve-vurgu adresinden alındı
  • Demir, B. Ç. (2020). Bir Görsel İletişim Türü Olarak Afiş Tasarımı: Post Modern Reklam Afişlerinin Biçimsel Açıdan İncelenmesi. D. D. Unvan, & D. Kalay içinde, İktisadi ve İdari Bilimlerde Güncel Araştırmalar Karadağ: Ivpe Cetinje.
  • Demir, H. (2010). Geçmişten Günümüze Grafik Tasarımın İşlevi ve Başlıca Gelişim Evreleri. Sanat Dergisi, 60. Demirel, M. R. (2019, Haziran 18). Tasarımda Bütünlük Prensibinin Disiplinlerarası İncelenmesi. Akdeniz Sanat Dergisi
  • Dikener, O. (2011). İnternet Reklamcılığında Web Sitesi Tasarımının Önemi. Erciyes İletişim Dergisi 'Akademia'
  • Duranlı, L. Tasarım İlkeleri. Scribd. Erişim Adresi: https://www.scribd.com/presentation/459614776/DERS-003-GRAFIK-TASARIM-ILKELERI-pptx adresinden alındı
  • Frascara, J. (2004). Communication Design. New York: Allworth Press .
  • Garland, T. H. (1987). Fascinating Fibonaccis: Mystery and Magic in Numbers. Dale Seymour Publications.
  • Gillette. About. Gillette. Erişim Adresi: https://gillette.com/en-us/about/our-story?srsltid=AfmBOordUnkouWPy9qXxVPj27qfDP2M2wPRMv_VmwAIMlYRNOa6ddiZS adresinden alındı
  • Heller, S., & Anderson, G. (2023). Tipografi Fikirler Kitabı. S. Heller, & G. Anderson içinde, Bütünleşme: Sanat ve Harf Birliği. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • İgit, A. (2019, Nisan). Tipografik Karakterler Aracılığıyla Kimliğin İfşası. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/685259 adresinden alındı
  • IIENSTITU. (2020, Mart 07). Temel Tasarım İlkeleri. IIENSTITU. Erişim Adresi: https://www.iienstitu.com/blog/temel-tasarim-ilkeleri adresinden alındı
  • Kaya, E. E. (2021, 07 22). Fibonacci Dizisinden Altın Orana. bilimgenc.tubitak.gov.tr. Erişim Adresi: https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/fibonacci-dizisinden-altin-orana adresinden alındı
  • Kaya, F. (2018, Temmuz 2). Reklam ve Pazarlama Stratejileri: Bir Reklamda Olması Gerekenler. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi,
  • Kaya, M. E. (2024, Temmuz 22). Afiş Tasarımında Tipografik Anlam Yaratma Yaklaşımları. Inonu University Journal of Art and Design, King, B. Our Burger Franchise Story. Burger King. Erişim Adresi: https://franchising.bk.com/about adresinden alındı Lauer, D. A. (1990). Design basics, Third Edition. Florida: Charlyce Jones Owen. Pektaş, H. (2014, Kasım 27). Reklâm Nedir? İşlevi ve Etkileri Nelerdir? Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 2(1),
  • Ricola. Small but mighty. Ricola. Erişim Adresi: https://www.ricola.com/en/about/our-milestones/ adresinden alındı
  • Sahakyan, S. (2023, Aralık 12). Günlük Yaşamda ve UX Tasarımında Altın Oran. medium.com. Erişim Adresi: https://medium.com/@sedasahakyan/the-golden-ratio-in-everyday-life-and-ux-design-84ac328dd932#:~:text=Apple%20has%20subtly%20integrated%20principles,design%20philosophy%20and%20product%20aesthetics. adresinden alındı
  • Sanat, A. (2015, Mart 30). Tasarım Nedir? Arkhe Sanat: https://www.arkhesanat.com/tasarim-nedir/ adresinden alındı
  • Sansarcı, E. (2015, Mart-Nisan). Mesaj Verme Sanatı. Grafik Tasarım, Selamet, S. (1995, Mart). Grafik Tasarım Ögesi Olarak Tipografi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Shell. Who we are. Shell. Erişim Adresi: https://www.shell.com/who-we-are.html adresinden alındı
  • Spot, A. (2024). Media, Prints. www.adsoftheworld.com. Erişim Adresi: https://adsspot.me/media/prints/ricola-friend-2cc2a4143476 adresinden alındı
  • Turkcell. Genel Bakış. Turkcell. www.turkcell.com.tr. Erişim Adresi: https://www.turkcell.com.tr/tr/hakkimizda/genel-bakis adresinden alındı
  • Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Wigan, M. (2012). Görsel İllüstrasyon Sözlüğü. İstanbul: Literatür Kitabevi.

Analyzing Typography as a Graphic Design Element in Advertising Posters

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 20, 119 - 135, 27.12.2024

Öz

Advertising posters are an effective tool used for the promotion and marketing of products or services. In posters, the power of visual elements is generally used to attract the attention of the target audience, to convey the brand message, to remind the brand image. In advertisement poster designs, the fonts and visuals used for the integrity of the text / slogan in line with the brand or product should be suitable for the message to be given. The analysis of typography used in advertising posters in this study will be analysed according to graphic design principles and offers the opportunity to evaluate the aesthetic and communicative effect of posters. Analysing typography in terms of graphic design also focuses on the readability and comprehensibility of posters and is also critical for increasing the effectiveness and effectiveness of posters. In this study, through qualitative research techniques such as observation, written document analyses, text and media analyses, selected examples of advertising posters made in the last decade will be examined by including details such as the selection and use of typography and strengthening the visual communication of posters. The article aims to explain the importance of typography as a graphic design element in advertising posters.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2019). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. İstanbul: Literatür Kitabevi.
  • Apple. (2024). Fonts for Apple platforms. Apple. Erişim Adresi: https://developer.apple.com/fonts/ adresinden alındı
  • Bankası, T. İ. Tarihimiz. Türkiye İş Bankası. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/tarihimiz adresinden alındı
  • Becer, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Çınar, A. B. (2018, Nisan 26). Tasarım İlkeleri “Görsel Devamlılık ” ve “Vurgu”. Medya Çuvalı. Erişim Adresi: https://www.medyacuvali.com/yazilar/aysen-balci-cinar/tasarim-ilkeleri-gorsel-devamlilik-ve-vurgu adresinden alındı
  • Demir, B. Ç. (2020). Bir Görsel İletişim Türü Olarak Afiş Tasarımı: Post Modern Reklam Afişlerinin Biçimsel Açıdan İncelenmesi. D. D. Unvan, & D. Kalay içinde, İktisadi ve İdari Bilimlerde Güncel Araştırmalar Karadağ: Ivpe Cetinje.
  • Demir, H. (2010). Geçmişten Günümüze Grafik Tasarımın İşlevi ve Başlıca Gelişim Evreleri. Sanat Dergisi, 60. Demirel, M. R. (2019, Haziran 18). Tasarımda Bütünlük Prensibinin Disiplinlerarası İncelenmesi. Akdeniz Sanat Dergisi
  • Dikener, O. (2011). İnternet Reklamcılığında Web Sitesi Tasarımının Önemi. Erciyes İletişim Dergisi 'Akademia'
  • Duranlı, L. Tasarım İlkeleri. Scribd. Erişim Adresi: https://www.scribd.com/presentation/459614776/DERS-003-GRAFIK-TASARIM-ILKELERI-pptx adresinden alındı
  • Frascara, J. (2004). Communication Design. New York: Allworth Press .
  • Garland, T. H. (1987). Fascinating Fibonaccis: Mystery and Magic in Numbers. Dale Seymour Publications.
  • Gillette. About. Gillette. Erişim Adresi: https://gillette.com/en-us/about/our-story?srsltid=AfmBOordUnkouWPy9qXxVPj27qfDP2M2wPRMv_VmwAIMlYRNOa6ddiZS adresinden alındı
  • Heller, S., & Anderson, G. (2023). Tipografi Fikirler Kitabı. S. Heller, & G. Anderson içinde, Bütünleşme: Sanat ve Harf Birliği. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • İgit, A. (2019, Nisan). Tipografik Karakterler Aracılığıyla Kimliğin İfşası. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/685259 adresinden alındı
  • IIENSTITU. (2020, Mart 07). Temel Tasarım İlkeleri. IIENSTITU. Erişim Adresi: https://www.iienstitu.com/blog/temel-tasarim-ilkeleri adresinden alındı
  • Kaya, E. E. (2021, 07 22). Fibonacci Dizisinden Altın Orana. bilimgenc.tubitak.gov.tr. Erişim Adresi: https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/fibonacci-dizisinden-altin-orana adresinden alındı
  • Kaya, F. (2018, Temmuz 2). Reklam ve Pazarlama Stratejileri: Bir Reklamda Olması Gerekenler. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi,
  • Kaya, M. E. (2024, Temmuz 22). Afiş Tasarımında Tipografik Anlam Yaratma Yaklaşımları. Inonu University Journal of Art and Design, King, B. Our Burger Franchise Story. Burger King. Erişim Adresi: https://franchising.bk.com/about adresinden alındı Lauer, D. A. (1990). Design basics, Third Edition. Florida: Charlyce Jones Owen. Pektaş, H. (2014, Kasım 27). Reklâm Nedir? İşlevi ve Etkileri Nelerdir? Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 2(1),
  • Ricola. Small but mighty. Ricola. Erişim Adresi: https://www.ricola.com/en/about/our-milestones/ adresinden alındı
  • Sahakyan, S. (2023, Aralık 12). Günlük Yaşamda ve UX Tasarımında Altın Oran. medium.com. Erişim Adresi: https://medium.com/@sedasahakyan/the-golden-ratio-in-everyday-life-and-ux-design-84ac328dd932#:~:text=Apple%20has%20subtly%20integrated%20principles,design%20philosophy%20and%20product%20aesthetics. adresinden alındı
  • Sanat, A. (2015, Mart 30). Tasarım Nedir? Arkhe Sanat: https://www.arkhesanat.com/tasarim-nedir/ adresinden alındı
  • Sansarcı, E. (2015, Mart-Nisan). Mesaj Verme Sanatı. Grafik Tasarım, Selamet, S. (1995, Mart). Grafik Tasarım Ögesi Olarak Tipografi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Shell. Who we are. Shell. Erişim Adresi: https://www.shell.com/who-we-are.html adresinden alındı
  • Spot, A. (2024). Media, Prints. www.adsoftheworld.com. Erişim Adresi: https://adsspot.me/media/prints/ricola-friend-2cc2a4143476 adresinden alındı
  • Turkcell. Genel Bakış. Turkcell. www.turkcell.com.tr. Erişim Adresi: https://www.turkcell.com.tr/tr/hakkimizda/genel-bakis adresinden alındı
  • Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Wigan, M. (2012). Görsel İllüstrasyon Sözlüğü. İstanbul: Literatür Kitabevi.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Elif Bulut Şimşek 0009-0003-7548-1697

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2024
Kabul Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Bulut Şimşek, E. (2024). Reklam Afişlerinde Tipografinin Kullanım Biçimleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10(20), 119-135.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png