Toplumsal, sosyal, kültürel değişimlerin sonucu olarak toplumsal etkileşim ve göç artmıştır. Bu durum bireyleri yeni dilleri öğrenmeye yöneltmiştir. Yeni dil öğrenmek için farklı ülkelerde üniversite eğitimi almak da bir yol olmuştur. Türkiye’de üniversite okuyacak yabancı öğrencilere Türkçe öğretme işi TÖMER’ler (Türkçe Öğretim Merkezi) tarafından yürütülmektedir. TÖMER’ler tarafından yürütülen yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında hedef dil öğretiminde amaçlanan kültür aktarımının gerçekleştirilebilmesi için tek başına kelimelerin öğretimi yetersiz kalmaktadır. Dil yaşayan bir varlık olduğundan dile ait oluşumlar yalnızca dilin içindeki kelimelerden ibaret değildir. Kelimelerin oluşturduğu grupların kazandığı yeni anlamlar dilin zenginliğidir. Dolayısıyla dile ait kültürel kullanımların dilin konuşulduğu sosyal ortamda hedef kitleye aktarılması çok boyutlu bir dil öğretim süreci gerçekleştirilmesi açısından önemlidir. Bu sürecin gerçekleştirilmesinde drama faaliyetleri, dilin iletişimsel olarak süreç içerisinde öğretilmesine olanak sunması açısından kalıcılık sağlayacak bir öğretim yöntemi olarak görülmüştür. Bu nedenle öğrenciye, dili kullanıldığı sosyal ortam içerisinde öğretilebilmesi ve dildeki toplum dil bilgisel kalıplarda ortaya çıkan kavram yanılgılarının ortadan kaldırılması açısından drama faaliyetlerinin kullanılması bu çalışmada amaçlanmıştır. Bu doğrultuda yapılan uygulamalarla “Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B1 seviyesindeki öğrencilerin toplum dil bilgisel yeterliklerinin artırılmasında yaratıcı drama faaliyetlerinin etkisi nedir? sorusuna cevap aranmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırmasına göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi temel seviyenin ardından dili iletişim boyutunda etkin kullanacak olan orta seviye B1 grubu seçilerek uygun örnekleme metodu ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu, araştırmacı günlüğü, gözlem formu ve başarı testi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda dil bilgisel kalıpların öğretilmesinde dramanın etkili olduğu tespit edilmiştir.
Yabancılara Türkçe öğretimi B1 seviyesi toplum dil bilgisel yapılar deyim drama yaratıcı drama.
2023-SBB-0896
TUBİTAK 2209/A ÖĞRENCİ PROJESİ
1919B01230
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B01230 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)