In the study, activities were designed to improve the writing skills of B1 level Turkish learners. While designing the activities, the process-genre based writing skill approach, which is thought to be effective in the development of writing skills, was taken as a basis. This traditional approach was enriched with an innovative approach, the flipped learning model. In addition, the writing process was supported by artificial intelligence (AI) tools, which are indispensable for our age, which have recently made great progress in foreign language teaching. By taking the opinions of the experts, four of the B1 level writing skill acquisitions in YTOP were selected and a four-week activity plan was designed. The prepared activity plans were evaluated with four field experts and necessary arrangements were made. While the use of technology in education, which is part of 21st-century skills, was included in the activities, higher-order cognitive questions that would develop students' critical thinking were also integrated into some stages of the writing processes.
Artificial intelligence process-genre based writing approach writing
Çalışmada B1 düzeyi yabancılara Türkçe öğrenenlerin yazma becerisini geliştirmek için etkinlikler tasarlanmıştır. Etkinliklerin tasarlanırken yazma becerisinin geliştirilmesinde etkili olduğu düşünülen süreç-tür odaklı yazma becerisi yaklaşımı temel alınmıştır. Bu geleneksel yaklaşım yenilikçi bir yaklaşım olan ters yüz öğrenme modeli ile zenginleştirilmiştir. Bununla birlikte yazma süreci son zamanlarda yabancı dil öğretiminde oldukça ilerleme kaydeden çağımızın vazgeçilmezi yapay zekâ araçları ile desteklenmiştir. Uzmanların görüşleri alınarak YTÖP`de yer alan B1 seviyesi yazma becerisi kazanımlarından dört tanesi seçilmiş ve dört haftalık etkinlik planı tasarlanmıştır. Hazırlanan etkinlik planları dört alan uzmanı ile birlikte değerlendirilip gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Etkinliklerde 21. yy. becerilerinde yer alan eğitimde teknoloji kullanımına yer verilmekle birlikte yazma süreçlerinin bazı aşamalarında öğrencilerin eleştirel düşünmelerini geliştirecek üst düzey bilişsel soruların kullanımına da yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)