Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI

Yıl 2015, Sayı: 70, 92 - 99, 24.04.2015

Öz

İnsanlık tarihinin başlangıcıyla birlikte insanların hastalanmaları ve bu hastalıklar için de tedavi yöntemleri geliştirilmiştir. Bunun için Hz. Âdem peygamberle ilgili Kuran-ı Kerim’de geçen kıssayı delil gösterebiliriz. Kıssada Allah eşyaların ismini meleklere sorar melekler bilemez fakat Âdem (a.s) eşyaların isimlerini bilir. Buradan yorum yaparak şunu anlamak mümkün. Âdem(a.s)’a ilahi yol ile dünyada kendisine gerekli olacak bütün bilgiler öğretilmiştir. Muhtemelen kendisine öğretilen bilgiler içerisinde tıbbi bilgiler de var idi. Bu bilgiler kuşaktan kuşağa aktarıla geldi diyebiliriz.
Günümüzde insanları tedavi etmede dünyada yaygın olarak Batı usulü tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Fakat buna paralel olarak umumiyetle Şark Tıbbı olarak da bilinen ve daha çok Şark toplumlarında uygulanan geleneksel tedavi yöntemleri de geçerliliğini korumaktadır. Bu tedavi yöntemi halen Çin, Hindistan, Köre v.b ülkelerde uygulandığı gibi Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Altay v.b Türk toplumlarında da oldukça yaygın bir şekilde halk arasında uygulanmakta ve uygulanan tedavilerden hastaların olumlu netice aldığı görülmektedir. Halk içerisinde bu tür tedaviyi Türkiye’de ocaklılar olarak bilinen tabipler yapmaktadır. Bu tabiplerin hemen her birinin çağdaş tıpta olduğu gibi farklı ihtisas alanları bulunmaktadır. Halk tabiplerinden bazıları hastalarını otla tedavi ederken kimisi okuyarak, kimileri de kurban kanıyla tedavi etmektedir. Kurban kanıyla diğer bir tabirle kanla yapılan tedavi de bu işin uzmanları tarafından oldukça yaygın bir şekilde uygulanmaktadır. Bu yöntemde sadece kesilen kurbanın kanı değil aynı zamanda kurbanın organları da tedaviye dâhil edilmektedir.
Bildiride özellikle Güney Kazakistan'da ve diğer Orta Asya Türk topluluklarında halk hekimleri tarafından uygulanan kurban ve adak kanıyla tedavi yöntemleri ayrıntılarıyla ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • 1. . Özkan A.R., Dinlerde Kurban Kültü, Akçağ, Ankara, 2003, s.64.
  • 2. Acıduman A., Arda B., Dede Korkut öyküleri tıp tarihi bakış açısıyla ne söyler? // Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2011; 54: 189-196.
  • 3. Оңғарсынова Ф. Түркілердің, өр Алтай, төркіні едің: дүниеден ерте кеткен дарынды жазушы, қаламдас бауырым Оралхан Бөкеевтің рухына [Мәтін] : өлеңдер / Ұ. Есдәулет (Введено оглавление) // Егемен Қазақстан. - 2011. - 16 қыркүйек.- Б.5.
  • 4. Штрак Г., Народные суеверия в народной медицине и знахарстве// www.absentis.org.
  • 5. Kuran-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Türkiye Diyanet Vakfı, Ankara, 1993.
  • 6. ЖҮСІПОВ Б., Келіннің Бетіне Орамалды Неге Жабады? Ұлттық таным// www.abai.kz.
  • 7. Күміс Калтыкей, Қойдың емдік қасиеті// Заман Қазақстан. 18-Наурыз 2010 №11.

CURING WITH SACRIFICE AND BLOOD OF SACRIFICE IN FOLK MEDICINE IN SOUTHERN KAZAKSTAN

Yıl 2015, Sayı: 70, 92 - 99, 24.04.2015

Öz

İnsanlık tarihinin başlangıcıyla birlikte insanların hastalanmaları ve bu hastalıklar için de tedavi yöntemleri geliştirilmiştir. Bunun için Hz. Âdem peygamberle ilgili Kuran-ı Kerim’de geçen kıssayı delil gösterebiliriz. Kıssada Allah eşyaların ismini meleklere sorar melekler bilemez fakat Âdem (a.s) eşyaların isimlerini bilir. Buradan yorum yaparak şunu anlamak mümkün. Âdem(a.s)’a ilahi yol ile dünyada kendisine gerekli olacak bütün bilgiler öğretilmiştir. Muhtemelen kendisine öğretilen bilgiler içerisinde tıbbi bilgiler de var idi. Bu bilgiler kuşaktan kuşağa aktarıla geldi diyebiliriz.
Günümüzde insanları tedavi etmede dünyada yaygın olarak Batı usulü tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Fakat buna paralel olarak umumiyetle Şark Tıbbı olarak da bilinen ve daha çok Şark toplumlarında uygulanan geleneksel tedavi yöntemleri de geçerliliğini korumaktadır. Bu tedavi yöntemi halen Çin, Hindistan, Köre v.b ülkelerde uygulandığı gibi Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Altay v.b Türk toplumlarında da oldukça yaygın bir şekilde halk arasında uygulanmakta ve uygulanan tedavilerden hastaların olumlu netice aldığı görülmektedir. Halk içerisinde bu tür tedaviyi Türkiye’de ocaklılar olarak bilinen tabipler yapmaktadır. Bu tabiplerin hemen her birinin çağdaş tıpta olduğu gibi farklı ihtisas alanları bulunmaktadır. Halk tabiplerinden bazıları hastalarını otla tedavi ederken kimisi okuyarak, kimileri de kurban kanıyla tedavi etmektedir. Kurban kanıyla diğer bir tabirle kanla yapılan tedavi de bu işin uzmanları tarafından oldukça yaygın bir şekilde uygulanmaktadır. Bu yöntemde sadece kesilen kurbanın kanı değil aynı zamanda kurbanın organları da tedaviye dâhil edilmektedir.
Bildiride özellikle Güney Kazakistan'da ve diğer Orta Asya Türk topluluklarında halk hekimleri tarafından uygulanan kurban ve adak kanıyla tedavi yöntemleri ayrıntılarıyla ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • 1. . Özkan A.R., Dinlerde Kurban Kültü, Akçağ, Ankara, 2003, s.64.
  • 2. Acıduman A., Arda B., Dede Korkut öyküleri tıp tarihi bakış açısıyla ne söyler? // Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2011; 54: 189-196.
  • 3. Оңғарсынова Ф. Түркілердің, өр Алтай, төркіні едің: дүниеден ерте кеткен дарынды жазушы, қаламдас бауырым Оралхан Бөкеевтің рухына [Мәтін] : өлеңдер / Ұ. Есдәулет (Введено оглавление) // Егемен Қазақстан. - 2011. - 16 қыркүйек.- Б.5.
  • 4. Штрак Г., Народные суеверия в народной медицине и знахарстве// www.absentis.org.
  • 5. Kuran-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Türkiye Diyanet Vakfı, Ankara, 1993.
  • 6. ЖҮСІПОВ Б., Келіннің Бетіне Орамалды Неге Жабады? Ұлттық таным// www.abai.kz.
  • 7. Күміс Калтыкей, Қойдың емдік қасиеті// Заман Қазақстан. 18-Наурыз 2010 №11.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Asil Şengün Bu kişi benim

Aygül Şengün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 70

Kaynak Göster

APA Şengün, A., & Şengün, A. (2015). GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI. Türkoloji(70), 92-99.
AMA Şengün A, Şengün A. GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI. Türkoloji. Nisan 2015;(70):92-99.
Chicago Şengün, Asil, ve Aygül Şengün. “GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI”. Türkoloji, sy. 70 (Nisan 2015): 92-99.
EndNote Şengün A, Şengün A (01 Nisan 2015) GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI. Türkoloji 70 92–99.
IEEE A. Şengün ve A. Şengün, “GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI”, Türkoloji, sy. 70, ss. 92–99, Nisan 2015.
ISNAD Şengün, Asil - Şengün, Aygül. “GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI”. Türkoloji 70 (Nisan 2015), 92-99.
JAMA Şengün A, Şengün A. GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI. Türkoloji. 2015;:92–99.
MLA Şengün, Asil ve Aygül Şengün. “GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI”. Türkoloji, sy. 70, 2015, ss. 92-99.
Vancouver Şengün A, Şengün A. GÜNEY KAZAKISTAN’DA HALK HEKIMLIĞINDE KURBAN VE KURBAN KANIYLA TEDAVI. Türkoloji. 2015(70):92-9.